Lära en islandhäst trava??

J

_Jannike_

Hej. Jag har en fråga. Har precis börjat rida en islandshäst som är 6 år gammal. Han kan bara skritt, tölt, och galopp. Någon som har några tips på hur man lär honom trava? Mvh Jannike :confused:

Sv: Lära en islandhäst trava??

pröva lösgörande markarbete trava över bommar :D

Vem har ridit han tidigare?
Hur kommer det sig att han inte kan trava? :crazy:

Jag vet inte vem som grundutbildat honom innan. Men innan jag börja rida honom nu så har en tjej på 20 ridit honom. Men han har även stått mycket nu säkert det sista halvåret, vet inte exakt. Tycker ochså de är konstigt att han inte kan de, men han är väldigt envis ochså.

Jag tycker alltid det är bäst att lära sådant ifrån marken, longering över bommar brukar funka bra! i ridningen så brukar det funka om man rider i ojämn terräng, högt gräs / vatten / djup snö.

Jag är ingen gångartsexpert, men jag har goda erfarenheter av att löslongera över markbommar. Min kusins sto "kunde inte" trava när hon köpte henne. Vi prövade med löslongering och bommar lagda i en "solfjäder", vi prövade oxå att ha boots på hästen fram. Och visst kunde hästen trava när hon fick både länga sig och lyfta på benen. Att hon gick lös verkade ju positivt genom att hon kunde själv hålla balansen. Tyvärr provade vi bara ett par enstaka tillfällen, och så har hon gått dräktig/med föl sedan dess och skall vara mamma i ett år till, men sen tar förhoppningsvis jag över träningen som ny ägare -älskar den pållan :love: Hon travade inte under ryttare, men som sagt -hoppas hon får komma tillbaka till arbete snart!

Vad gäller bootsen så märkte vi egentligen inte så stor skillnad i just traven. Du kan se på bilderna nedan, en är trav utan dojjor, en är med. (ps, bommarna var inte menade att ligga snett)
friggsamlat.jpg

Okeej. Då får jag testa de. Förhoppningsvis går de som man vill. De är ju ganska bra om han kan alla gångarterna! Iaf skritt, trav, tölt och galopp! Tack för tipsen.

Jag måste bara säga att det inte verkar allt för ovanligt.
En häst jag provred (också 6-åring) innan jag köpte min hade knappt trav alls. Bara nåt steg precis över bommarna vid löslongering. En annan häst kom inte traven på förrän den var 8-9 år nånting.

Hej. Jag har en fråga. Har precis börjat rida en islandshäst som är 6 år gammal. Han kan bara skritt, tölt, och galopp. Någon som har några tips på hur man lär honom trava? Mvh Jannike :confused:

Det lilla jag lärde mig var att rida över bommar med lösa tyglar, de har ju lättare att trava över dessa hinder än att tölta eller vad han nu gör =) (longering över bommar kanske är en bra början som Gauti nämde)

Sedan kan man ju ta till sig att säga- "traaaavvaaa" då din häst gör några travsteg.
Man ska ju aldrig säga traaavaaa åt en häst som inte har för vanan att trava då den inte gör det, då lär den sig aldrig att ordet trava just är de där travstegen. Förstår du vad jag menar?

Lycka till =)

Senast ändrad:

"Min" kille har förvisso en bra trav när han vill :smirk:, men jag har lagt till mig att säga "traava" när jag vill att han skall trava + att lätta ngt i sätet då han tycker att pass är MKT roligare ^^.
Har även ridit mkt på hellösa tyglar och bara ridit med kommandon, det vill säga fram/smackningar för skritt, traaava för trav, "yA" för galopp och hoo-o för avsaktning/halt.
Han har blvit mycket mer lyhörd av detta och förstår då vad jag vill i ridningen utan att jag behöver andvända särskillt stora hjälper.

Sen är alltid bommar, att rida i terräng och sånt bra travträning, även vatten och snö eller högt gräs så att hästen får lyfta på benen. Tänk också på att traven kommer lättare i uppförsbackar än nedförsbackar.

En liten tråkig sak eller vad jag skall säga är att om hästen vägrar trava så kan det vara ett symptom på spatt, dock tror jag inte det på en såpass ung och otränad häst, spatt brukar komma på lite äldre hästar oftast. Men om en vuxen häst travat bra innnan och helt plötsligt slutar trava, då bör man vara lite mer uppmärksam...

När du rider:Ett himla bra tips är att du trycker lite försiktigt på manken och lutar dig lite framåt. Ge hästen även mycket tygel(I början, allt efter att det går bättre kan du korta tyglar lite i taget) Säg trav med en lugn men med bestämt röst och driv på. Travar den inte då heller, stanna inte. De brukar ge sig efter ett tag då det är behagligare att trava. När den börjar trava kan du sätta dig tillbaka och i början låter du bli att störa den i munnen. Beröm mycket såklart! Innan, kan det hjälpa att lösgöra så som på volt, slalom, skänkelvikningar mm. Hoppas att det löser sig för er! ;)

Senast ändrad:

Ja, om hästen slutar trava så bör man kanske kolla upp detta för då har antingen hästen tränats dåligt, är stel/har ont ngnstans eller rent av börjat få spatt.
Upptäcker man spatten i tid och börjart behandla nde i tid så slipper hästen lida i onödan och chansen för att hästen skall klara sig bättre ökar än om man bara rider på och låtsas som ingenting.

Min kompis hade en häst som vägrade trava efter ett tag, jag påpekade att hästen släpade ett bakben då och då men ägaren vägrade lyssna och det hela slutade med att hästen hade så långt gången spatt i bägge bakbenen att hon inte kunde gå och de fick ta bort henne, hade de börjat se "symptomen" tidigare kanske de hade kunnat behandla henne och då kanske hon hade kunnat leva vidare ändå, nu vet man ju aldrig med spatt eftersom det är extremt lurigt men chanserna hade vart större iaf och hästen hade sluppit lida fullt så mkt.

Jag hade en Arab innan, och när vi skulle sälja henne började de bli prat om att hon hade fått spatt i bakbenen. O de blev en massa jobb där med henne, o så klart va man väldigt rädd att de skulle sluta allvarligt, för vad folk sa till mig skulle vi kanske behöva avliva henne. Men sen flyttade vi henne o veterinärbesiktiga henne, O då var dr inget fel någonstans på henne för hennes leder va helt rena. Så vi blev bara lurade till att sälja henne billigare så den hästaäljaren kunde ta resten av pengarna, Ungefär!

O Tack för Alla tips. Ska testa de idag! :) :)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka