Lära en häst att stå ensam?

S

sorina

Jag har ett sto som är väldigt "flockbunden", hon kan bli helt hysterisk om hon blir ensam.:cry:

Hon står i ett stall med totalt fyra hästar, varav en är hennes stora kärlek:love: . Oftast går det bra att ta in henne ensam från hagen (alla går tillsammans). Så länge jag pysslar med henne eller något annat i stallet går det bra, men vissa dagar vill hon bara ut igen. Hon kan ignorera sin mat efter ridturen bara för att få gå ut.:crazy:

Att ta ut de andra hästarna (tex på morgonen) före henne är helt otänkbart, hon blir hysterisk och "galopperar" runt i boxen och stegrar sig mot dörren osv. Fick en saftig veterinärräkning för många år sedan då hon varit ensam i stallet ca 30 min och slagit upp ett stort jack i pannan på något i boxen. Sedan dess (inte på grund av kostnaderna, men det var då jag förstod hennes problem) har jag försökt undvika problemet så långt det går.

Har börjat fundera på om det finns något sätt att komma över problemet eller om det bara är att "gilla läget" och fortsätta som förut.
Ska kanske tillägga att hon blir 17 år i år om nu det kan spela någon roll (man kan inte lära gamla hundar sitta...)

Har även förstått att hon är sådan oftare med medryttaren än med mig, inte bra...

Någon som har något tips??
 
Sv: Lära en häst att stå ensam?

Träning,träning....
Tyvärr är det nog det ända som hjälper, kolla över din box först och se om du kan göra den säkrare- så hästen inte kan skada sig lika lätt.
Har haft samma problem , men det var bara att lägga tid på det,tog in henne från hagen korta stunder först, borsta lite , fick lite gott att äta- sen vara ifred en stund- den stunden får man ju förlänga för var gång när man ser att det går bra .
Se till att hästen tycker det är trevligt att komma in- så den inte kopplar det till arbete- inget arbete ihop med denna träning- tycker jag...
Nu kan min häst stå inne själv hur länge som helst och det fungerar bra, ännu lite jobbigt för henne när hon inte får gå ut ihop med de andra - men det har gått framåt även där.
Lycka till!
Susanne:idea:
 
Sv: Lära en häst att stå ensam?

Har bytt stall sedan olyckshändelsen, där hon står nu finns inget att göra sig illa på (peppar, peppar, men när hon bli hysterisk tror jag hon kan göra sig illa på en slät vägg:crazy: )



49 som har tittat men bara en som kommit med tips:confused:

Tack för tipset Ladymiranda:bow:
 
Sv: Lära en häst att stå ensam?

Låt henne fara runt i boxen då.Förr elelr senare brukar de inse att det inte är någon ide. Att pjoska brukar bara göra saken värre.

Själv blir jag vanssining på hästar som inte kan vara själv. Tycker det ingår i allmänbildningen av dem..
 
Sv: Lära en häst att stå ensam?

Det brukar inte hjälpa att undvika problem för förr eller senare måste de konfonteras och då är det bra att hästen är förberedd.

Gör det till en vana att ta in henne själv, pyssla, ge morötter i krubban och låt henne vara själv 30 min innan du släpper ut henne igen (eller tar in de andra). Ja, det är precis som "ladymiranda" skriver träning, träning och åter träning som gäller...

Lycka till!!
 
Sv: Lära en häst att stå ensam?

Jag har samma problem med mitt sto. Och lyckas oftast ta in henne och göra iordning henne själv, men jag försöker att inte ha inne henne för långa stunder. Första gångerna jag tog in henne själv tog jag bara av täcket. Som dom andra har skrivit. kortare stunder och så småningom längre stunder.
jag håller tummarna för oss båda. :)
johanna
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
541
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp