Lär mig! :)

A

ArabianGirl

Nu har jag bestämt mig för att lära mig det här en gång för alla, så ny kommer många frågor.

Vad betyder MJ?
Vad betyder %TS?
Står MG för magnesium?
Står Se för selen?
Vad står P för?
Vad betyder g smältbart råprotein?
Hur mycket behöver en D-ponny av alla de olika ämnena?

jag hoppas ni har överseende med mina frågor och inte idiotförklarar mig.... jag har ett humm om en del men jag vill vara säker!

Sv: Lär mig! :)

Ämne.....Behov......Tilldelat........Balans %.........Kommentar
Ts.........4.0........ 6.5............68.0.....Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ........69.4.......69.6...........0.2...OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr........416.6......537.0.........28.9.......OK
Ca........26.9.......39.2...........45.9......OK
P.........17.4........25.4...........46.3.......OK
Ca/P.....1.5.........1.5.........................OK
Mg........10.4.......14.1...........35.4.......OK
Se.........0.8.........1.0.............27.1.......OK

Tog reda på lite själv..

Så nu, har jag med hjälp av Hippoc*mpus fipplat och trixat och det blev såhär. Ser det OK ut? Hur vet man vad balansen ska vara?

Programmet tyckte jag skulle ge min D-ponny i normalt arbete 8 kg hö, 0,5 kg KRAFFT ponny och 50 gram mineraler.
Det är ju alldeles för lite tycker jag?! :confused:
Min ponny får 9 kg hö, 3 dl havre, 1 kg KRAFFT ponny och 90 gram MINER BLÅ i vanliga fall.. Men då fick programmet panik och sa att jag hade alldeles för mycket av allting..

Tror min ponny skulle falla ur helt om han bara fick 0,5 kg KRAFFT ponny och 8 KG hö om dagen?!

hjäääälp....

Senast ändrad av en moderator:

uträkningen ser ok ut. dock kan man inte lita på hippocampus.

om jag vore du skulle jag höja grovfodergivan..

Nej jag tror inte att jag ska lita på det här..

Men, tror ni att det han får nu är helt galet?

9 kilo hö med TS 84% 9,5 MJ och 95 smältbara Råproteiner
3 dl havre
1 kg KRAFFT ponny
90 gram MINER BLÅ

Det håller han sig i normalt hull på,

Nu har jag bestämt mig för att lära mig det här en gång för alla, så ny kommer många frågor.

Vad betyder MJ? är osäker på denna, så överlåter den till någon annan.
Vad betyder %TS? Torrsubstans
Står MG för magnesium? ja
Står Se för selen? ja
Vad står P för? överlåter även denna till någon annan.
Vad betyder g smältbart råprotein? precis va det låter som :smirk:
Det är HELT olika.

jag hoppas ni har överseende med mina frågor och inte idiotförklarar mig.... jag har ett humm om en del men jag vill vara säker!

10101010 :)

Jag har tittat på en del hemsidor nu och undrar om detta kan stämma:

MJ = Energi?
%TS = Hur mycket av höet som är torrsubstans, resten är vatten
P = Fosfor

:)

Jag har tittat på en del hemsidor nu och undrar om detta kan stämma:

MJ = Energi?
%TS = Hur mycket av höet som är torrsubstans, resten är vatten
P = Fosfor

:)

jag tror det är helt rätt. det var precis dessa jag tänkte på men vågade inte svara ifall jag hade fel :angel:

Med tanke på att ditt hö ligger på en kvot på 10 (Smrp / MJ) behöver du egentligen inte ge något kraftfoder alls. Ge hellre något kg extra med hö. Om du får i din ponny mer hö förstås.
Du har inte angivit några värden på mineralerna. Men är det dåligt med mineraler skulle jag ge endast en näve kraft eller havre för att blanda upp mineralerna med. Och morötter.
Det känns som en onödig kostnad att ge så mycket kraftfoder med de hövärdena du har.

Han får knappt i sig de 9 kilona hö han får om dagen (utspridda på 2 + 2 + 2 + 3 kg)

Så det går nog inte tyvärr. Dock blir han lite för pigg av havren, så jag funderar på att ta bort havren iallafall, om han blir för smal får jag öka på av någonting annat.

Skrev in såhär på Hippocampus:

1 KG KRAFFT PONNY
9 KG HÖ
90 GRAM MINER BLÅ

Då tyckte den att det blev för mycket proteiner, magnesium och kalcium.. Men att grovfodergivan, energiinnehållet, mängden selen och kvoten Kalcium/Fosfor var bra.

jag blir smått irriterad på det här :rofl:

Thora: Vad ska kvoten vara för att man ska ge kraftfoder/Inte ge?

Vad betyder MJ? = Megajoule = energi
Vad betyder %TS? Hur många procent torrsubstans en viss mängd foder innehåller. T ex. 100 gram hö innehåller 84%ts = Höet innehåller 84 gram torrsubstans och resten (dvs 16 gram) är vatten.
Står MG för magnesium? Ja
Står Se för selen? Ja
Vad står P för? Fosfor
Vad betyder g smältbart råprotein? det betyder hur många gram råprotein ett kilo foder innehåller som hästen kan smälta (råprotein kan hästen bara till viss del smälta, resten försvinner ut på andra sidan lite förenklat)

Hur mycket behöver en D-ponny av alla de olika ämnena? har du fått svar på...;)

Thora: Vad ska kvoten vara för att man ska ge kraftfoder/Inte ge?

Man brukar säga att man behöver ge extra när kvoten är 6 eller under. Men det är väldigt individuellt. Din ponny verkar behöva mycket mer än genomsnittshästen.
Men om ponnyn fungerar på 9 kg hö och Krafft Ponny och mineralbehovet är täckt så tycker jag du ska fortsätta så.

Men till nästa år med nytt hö är det bra att du kommer ihåg att h*n ligger på så pass hög MJ och Smrp. Höt nästa år kanske har helt andra värden.
Det är det som är tjusningen med att räkna foderstat tycker jag. Jag vet, jag är lite konstig. :o:angel:
Jag har hittills aldrig fodrat med samma mängd hö eller kraftfoder under mina 10 år som hästägare. Jag har haft kvoter som har varit allt från 1,5 till i år 6,35. Så det har varit ett fasligt pyssel varje år att få till en bra foderstat.
Men i höstas var det lätt. Kvoten var 6,35 och MJ var lågt så jag kan ge så mycket hösilage de vill. Och inget kraftfoder. Endast en näve att blanda mineralerna med.

Länge sedan jag läste foderlära nu.
Har kunnat det här som ett rinnande vatten.

Vad betyder MJ? Mega joul betyder der
Vad betyder %TS? Torrsubstans. Alltså hur pass mycket väta höet innehåller
Står MG för magnesium? ja tror det
Står Se för selen? jopp tror så
Vad står P för? fosfor
Vad betyder g smältbart råprotein? gram smältbart råprotein
Svårt att säga eftersom alla hästar har olika behov.
För att få svar på det krävs en höanalys och exakt uträkning av foderstaten.
Du behöver även veta hur mycket din ponny väger för att göra det

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
728
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 068
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 805
Senast: Jiovedi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka