Sv: lär mig allt om råttor!
vilket kön?
Beror på vad du vill ha. Hanar blir iaf större (vanligtvis 500-700 gram ungefär, medan honor väger typ 300-400 gram), lugnare än honor, de tenderar att bli som typ... Gospåsar eller hur man ska säga, medan honor har mer fart, men även honor kan bli väldigt gosiga förstås och hanar kan bli mer pigga av sig. Hanar tenderar att vara lata också, nackdelen med de är väl mest att de inte gärna reser sig för att gå på toa utan ligger de i hängmattan och behöver pissa så... Ja, då pissar de
Men även där finns förstås undantag
Hanar har en tendens att lukta mer än honor och kan vara lite svårare vid introducering av nya flockmedlemmar.
vad äter dom?
Mina får fri tillgång på Euroshoppers fruktmüsli blandar med torrfoder för hundar, och utöver det får de matrester varje dag, följer tallriksmodellen ungefär, förutom kött som de får 1-2 ggr/vecka. Växande, gamla och råttor som behöver lägga på sig lite ger jag även välling, barnmat och gröt för barn också.
vad vill de ha i buren?
Bottenströ (papperspellets, tidningspapper, dammfritt spån av lövträ), gömställen, möjligheter att klättra, hängmatta osv. Det är bara fantasin som sätter gränserna
vad ska man tänka på?
Köp från uppfödare, så är chansen mycket större att du får friska, långlivade råttor med bra temperament.
En fördel kan även vara om du börjar med fler än 2. Själv har man minst 3 råttor/flock som regel här hemma, det underlättar enormt när någon dör eller blir sjuk och måste isoleras, så blir inte en ensam kvar. Men att börja med fler än 2 är förstås inget måste heller.
Stor bur, med plats för fler än 2 råttor. För tro inte att du kommer nöja dig med 2 när du väl kärat ner dig!
sjukdomar som är vanliga?
Tumörer (ffa juvertumörer), rossel (eller ja, rossel är inte själva sjukdomen, men det är vanligt iaf, ffa bland zooråttor. Rossel innebär problem med luftvägarna, låter som ett marsvin eller kaffebryggare. Kan bero på bla mycoplasma, lunginflammation, stress osv), stroke/hjärnblödning (eller vanligt och vanligt, det är en vanlig dödsorsak... Bland mina totalt 41 råttor genom åren har 2 eller 3 fått en stroke), snedskalle (håller huvudet snett, kan bero på stroke, öroninflamation eller andra problem med balanssinnet. Måste behandlas snabbt om det beror på öroninflammation iom att det kan sprida sig till hjärnan och orsaka hjärninflammation), bumblefoot (sår på tassen, ffa baktassar brukar drabbas. Orsakas av dåligt och ovarierat underlag. Går inte att bota men råttan kan leva med det om man lindrar det, så pass att det inte gör ont).
hur hanterar man dom?
Försiktigt men bestämt
Inget lyftande i svansen eller så.
www.rattsallskapet.se <--- Svenska råttsällskapet
http://r8forum.kanske.net <--- Sveriges största, bästa och vackraste råttforum