"Lär" man en häst?

T

Tican

Om ni ska börja med en ny övning, tänker ni då att ni lär hästen den övningen? Eller är det mer att ni med hjälperna trycker/visar hästen dit ni vill? Tänker ni "skänkelvikning" eller tänker ni "nu ska vi fortsätta vara raka men gå åt höger"?

Hoppas ni förstår vad jag menar. ;) Det jag försöker få fram är: LÄR man hästen olika rörelser och moment, så att det bara är att trycka på vissa knappar för att hästen ska utföra dem? Eller är det upp till ryttaren att försöka i varje unikt tillfälle få till det perfekt, utifrån den balansen och formen hästen är i just då? Eller är det en svårighetsfråga?

Sv: "Lär" man en häst?

Både och tror jag man kan säga.

I första hand rider jag på hjälperna så att säga. Dvs jag tänker inte "galoppfattning" utan "svinga igenom med inner höft" (för att förenkla det hela).

Samtidigt kan jag ibland tycka att det är enklare om min ridlärare t ex säger "tänk i riktning mot sluta!" än om han säger t ex "rama in ytter bak bättre!" Fast det är då för mig och inte för hästen, så det är ju egentligen en annan sak.

Alltså, jag röstar på alternativ "hjälperna"!

Tillägg: Utom ryggning! Det lär vi hästarna så att det fungera på "knapptryck"! Det är ju ingen naturlig rörelse på samma sätt.

Senast ändrad:

Hästen kan ju dem från början. Ger man rätt hjälper plockar man fram det. Ska man bokstavligen talat lära hästen nånting nytt måste man ju handgripligen placera den. Det skulle se lite lustigt ut med nån som krälar omkring på marken för att placera hästens fötter så den går skänkelvikning ;)

Använder hjälperna. Med målet att det skall behövas lättare och lättare hjälper för att åstadkomma en viss rörelse.

jag tycker att det är olika beroende på typ av rörelse/övning

Man måste lära hästen att förstå grundhjälperna - gas, broms, styrning. Det är inte naturligt för hästen att gå framåt bara för att ngn dum jäkel som satt sig ovanpå kör hälarna i den, utan vi måste lära hästen att förstå (genom att berömma när den gör rätt) vad den ska utföra när vi använder skänkeln.
En galoppfattning tex måste man lära hästen innan man kan rida den enbart för hjälperna. Hästen förstår inte direkt att det är galopp vi menar första gången vi ger den hjälpen (nu pratar vi häst som aldrig gjort galoppfattning under ryttare förut) utan den måste få hjälp att förstå vad vi menar tex genom att vi använder rösten/petar med ett spö eller vad man nu väljer för metod beroende på vad man lärt hästen att förstå.
Likadant på många hästar med tex galoppombyten, först måste hästen förstå vad den ska göra, sen kan man rida bytena enbart för hjälperna.

Vissa rörelser bygger ju endast på att hästen är införstådd med tex sidförande, böjande, ställande och vändande hjälper - och dessa rörelser behöver man inte lära hästen i samma utsträckning som de jag nämnde förut. Tex skänkelvikningar, skolor, piruetter, fram-/bakdelsvändningar

Man måste lära hästen att förstå grundhjälperna - gas, broms, styrning. Det är inte naturligt för hästen att gå framåt bara för att ngn dum jäkel som satt sig ovanpå kör hälarna i den, utan vi måste lära hästen att förstå (genom att berömma när den gör rätt) vad den ska utföra när vi använder skänkeln.
En galoppfattning tex måste man lära hästen innan man kan rida den enbart för hjälperna. Hästen förstår inte direkt att det är galopp vi menar första gången vi ger den hjälpen (nu pratar vi häst som aldrig gjort galoppfattning under ryttare förut) utan den måste få hjälp att förstå vad vi menar tex genom att vi använder rösten/petar med ett spö eller vad man nu väljer för metod beroende på vad man lärt hästen att förstå.
Likadant på många hästar med tex galoppombyten, först måste hästen förstå vad den ska göra, sen kan man rida bytena enbart för hjälperna.

Vissa rörelser bygger ju endast på att hästen är införstådd med tex sidförande, böjande, ställande och vändande hjälper - och dessa rörelser behöver man inte lära hästen i samma utsträckning som de jag nämnde förut. Tex skänkelvikningar, skolor, piruetter, fram-/bakdelsvändningar

Ha ha hade börjat skriva men så ditt svar och nu behöver jag inte det:idea:

Håller med :bow:

Fast när man tex skänklar gör man ju det på en specifik muskel. Benlyftet och framåtrörelsen som följer på det är ju en ren reflex som uppstår när muskeln stimuleras. Räknas inte det då som att "trycka på rätt knapp"?

Benlyftet och framåtrörelsen som följer på det är ju en ren reflex som uppstår när muskeln stimuleras

Att hästen går framåt för skänkeln är väl ändå en inlärd respons:angel: ? Man lär ju först hästen från marken att t.ex. smackning betyder gå fram, sedan från ryggen kombinerar man skänkel med smackning, och efter ett tag reagerar hästen på endast skänkel. Hoppar man bara upp på oinriden häst och trycker med skänkeln så blir hästen antagligen bara sur och trycker emot skänkeln, vilket är den naturliga reaktionen (tryck och mottryck).
Om man vill utnyttja den naturliga reflexen hos hästen är det bättre att hålla om lätt med skänkeln så länge man inte vill något, och sen när man vill ha hästen mera framåt släppa efter på trycket - hästen känner sig fri att gå framåt;) .

Att hästen går framåt för skänkeln är väl ändå en inlärd respons:angel: ? Man lär ju först hästen från marken att t.ex. smackning betyder gå fram, sedan från ryggen kombinerar man skänkel med smackning, och efter ett tag reagerar hästen på endast skänkel. Hoppar man bara upp på oinriden häst och trycker med skänkeln så blir hästen antagligen bara sur och trycker emot skänkeln, vilket är den naturliga reaktionen (tryck och mottryck).

:bow: du tog orden ur munnen ;) på mig, precis vad jag hade tänkt att svara.

Du glömmer rösten o beröm.

Alltmer eftersom hästen kan fler signaler tygel- säte-, vikt o skänkelhjälper kan man kombinera dessa o hästen förstår vad man vill.

innan jag rider in en häst brukar jag tömköra o ibland klatscha till med tömmen vid sk. läget. Då förstår den vad som menas sen
.
Gör den inte det kan man smacka o peta på med spöt samtidigt, istället för att börja sparka på hästen- vilket kan leda till rodeo.

Det är inte det för alla-tyvärr.
Nu tror jag iofs att Prince F. gör det.

jag nämnde både röst och beröm i mitt första inlägg :idea:
kanske inte jättetydligt, men jag tar dessa som självklara i arbetet med en häst, för att få hästen att förstå - och en häst som förstår vad den ska göra blir en glad och duktig häst :)
(vilket i sin tur ger en glad ryttare, vilket genererar ännu mer beröm till hästen :idea: )

Trodde att ungdomar idag bara visar med kroppen hur hästen ska göra.
Ser framför mig när de galopperar o byter galopp:rofl: :rofl:
Även hur deras piff o puff ser ut:D

Svår fråga. För några år sedan så ansåg jag att man lärde hästarna nya övningar. Man lärde dem att göra skänkelvikningar och bakdelsvändningar.
Men någonstans på vägen för ungefär två år sedan så ändrade jag uppfattning. Nej, jag lär aldrig hästen en övning eller en rörelse. Jag ber hästen att flytta fram eller bakdel olika mkt beroende på vad jag vill göra. Och om jag och hästen bara är sams om hur man flyttar fram och bakdel (vilket är lätt även på knappt insuttna hästar - jag har provat) så är det bara att be dem placera sin kropp i viss position, jättelätt! Däremd inte sagt att mina övningar blir perfekta men om jag gör rätt så gör min häst rätt utan att vi behöver öva in ett visst mönster först!

tänk om det vore så enkelt :idea: jag skuttar en serie med byten i varje framför hästen, och sen när jag sitter upp kan han det :rofl:

Jamen, är det inte så, då:confused:
Det trodde jag :cool:

När vi tränar brukar unghästen stå och hänga vid staketet och titta på, och jag räknar kallt med att hon ska kunna skolorna och galoppfattningar direkt när jag börjar rida henne. :D

Immer

Jamen, är det inte så, då:confused:
Det trodde jag :cool:

När vi tränar brukar unghästen stå och hänga vid staketet och titta på, och jag räknar kallt med att hon ska kunna skolorna och galoppfattningar direkt när jag börjar rida henne. :D

Immer

:bow: :p

Precis! Här har vi tex ställt upp ett gäng för att de skulle lära sig
piruetter i galopp samt byten. Efter det fick alla gå in och prova:rofl: :rofl:

http://i101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/gnget.jpg

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 112
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar