Lantlivstråd...

Empalie

Trådstartare
Är det ngn mer än jag här som är "sjukt":) intresserad av lantlig inredning? Skulle vilja starta en tråd här där vi visar våra hem, diskuterar och delger varandra tips och ideer! Kan det vara något?:idea:
 
Sv: Lantlivstråd...

Jag undrar vad lantLIV har med lantlig inredning att göra? För jag antar att det är nåt i stil med Shabby chic som du avser, eller har jag fel? Eller är det inredning med höns, potatisland och annat som hör till livet på landet? :)
 
Sv: Lantlivstråd...

Jag är ju en inredningsnörd och gillar ljus och fräsch "lantlig" inredningsstil. Jag har dock svårt för "shabby chic", jag älskar det vita men jag står helt enkelt inte ut med den "nötta" delen. Naturlig nötning på någon möbel kan jag köpa men inte helt rum av amatörmålade möbler med slipade "nötningsmärken".

Den lantliga inredningsstil som är mer åt det rustika och plottriga hållet har jag svårare för (det rustika är ok men inte plottret;)).

För tillfället roar jag mig med att försöka hitta köksprylar jag verkligen vill ha som de här vita muggarna från Mynte
http://www.broarne.se/butik/shop/koeket/muggar-4-faerger-raefflade-ib-mynte/p_3131.html

Det blir även någon vispskål i samma serie.
http://www.broarne.se/butik/shop/koeket/vispskal-ib-mynte-vit/p_3125.html

Och så tror jag att det blir den här brödrosten (den måste kunna ta minst 4 bröd och helst ha långa springor så att man får ner även brödskivor som är längre/bredare än standardmodell). Tar gärna emot fler tips
http://www.personal-choice.co.uk/Kitchen-Electricals/Dualit-Lite-Extra-Long-2-Slot-Toasters-Black.html

Våra nuvarande köksattiraljer består av ärvda och loppis- och auktionsinköpta prylar i varierande stil och skick så den här gången har vi bestämt oss för att skämma bort oss och satsa på att få grejer vi trivs med.:banana:

Tar gärna emot tips på vackra vita tallrikar, de måste gå in i diskmaskinen och helst inte vara alltför tunga.

Det ska blir roligt att få se era inredningsbilder, jag har lagt upp så mkt bilder tidigare att jag är rädd att folk blir less utan jag får spara mig tills vi har ett kök att visa upp.
 
Sv: Lantlivstråd...

Nej, jag vill se dina bilder igen. Tänkte faktiskt på det häromdagen, att jag skulle pm:a dig och be dig lägga upp en massa bilder på ditt fina hus.
 
Sv: Lantlivstråd...

Jag är helt inne på lantlig inredning just nu! Tyvärr är det så mycket på gång i huset just nu att jag inte vill lägga upp kort. Men jag kör iallafall en blandning av engelsk, fransk och svensk lantlig stil. Endel rum är ljusa och vita medans andra är färgsprakande.
 
Sv: Lantlivstråd...

Vad gulligt av dig!:love: Men jag väntar ett tag till, om inte annat går de ju att se på bloggen.
 
Sv: Lantlivstråd...

När mina föräldrar för länge sedan köpte ett hus på landet så var det målat i "äkta svensk lantstil" dvs hur bönder av det fattigare slaget gillade att ha det på 1940-60 talet. Den genomgående färgen var grön!

Alla dörrar, fönster , fönsterkarmar, etc inne i huset var målade i OLIKA gröna färger. Förutom kanten på valvet i vardagsrummet- det var målat i exklusivt guldfärgat!:D
 
Sv: Lantlivstråd...

Det var åtminstone olika nyanser av grönt, annars är det inte helt ovanligt att nån hade lite för mycket av EN färg (antagligen köpt billigt på nån utförsäljning) och målat allt tänkbart i denna. Eller att det blir färg över efter målning av något och man då passade på att kludda denna färg på allt som behöver målas om...
 
Sv: Lantlivstråd...

När mina föräldrar för länge sedan köpte ett hus på landet så var det målat i "äkta svensk lantstil" dvs hur bönder av det fattigare slaget gillade att ha det på 1940-60 talet. Den genomgående färgen var grön!

Alla dörrar, fönster , fönsterkarmar, etc inne i huset var målade i OLIKA gröna färger. Förutom kanten på valvet i vardagsrummet- det var målat i exklusivt guldfärgat!:D

Det där liknar även min bild av "lantlig stil"! I den betydelsen att det är så väldigt många lite lagom gamla hem på landet verkar se ut, ungefär. Det hem jag först kommer att tänka på låter ungefär likadant som det där gröna, fast med olika blå nyanser istället.

"Lantliga hem" i den där helvitt romantiska stilen som verkar vara inne i vissa kretsar, känns mer som hittepå, än som kopiering av något som faktiskt brukat förekomma på landsbygden. Och med något slags agrar överklass som stilförebild, snarare än "lantliga hem".

Min sommarstuga är synnerligen lantligt inredd enligt detta, fylld av udda och helt ocharmiga fynd från min pappas bondska släktingars källare och bodar. Möbelmanget består av allt det från 40 - 70-talet som inte återfinns på gulliga loppisar för att sedan omnämnas som fynd i heminredningstidningar! :D Kryddat med lite scandinavian design som min något mindre bondska mor inte har kunnat låta bli att ge mig. :p
 
Sv: Lantlivstråd...

Det där liknar även min bild av "lantlig stil"! I den betydelsen att det är så väldigt många lite lagom gamla hem på landet verkar se ut, ungefär. Det hem jag först kommer att tänka på låter ungefär likadant som det där gröna, fast med olika blå nyanser istället.

"Lantliga hem" i den där helvitt romantiska stilen som verkar vara inne i vissa kretsar, känns mer som hittepå, än som kopiering av något som faktiskt brukat förekomma på landsbygden. Och med något slags agrar överklass som stilförebild, snarare än "lantliga hem".


Japp jag tror att de som bodde i det huset innan oss inte hade så gott ställt, utan när de skulle måla så fick det sånt som var över från folk som de kände, en halv burk här och en fjärdedels burk där... dvs ingen stil utan snarare att man tager vad man haver för att skydda träet och åtminstonde liva upp lite med nån sorts färg...
 
Sv: Lantlivstråd...

Fixade lite i köket för ett tag sen. Plockade ner gamla fläkten och satte upp ny och tog ner lite skåp.
Före (minus skåpsluckorna över fläkten):
32577416.jpg

Efter (saknas någon list och lite pynt och så får man tänka bort sambons hemska kaffeburk):
32577414.jpg
 
Sv: Lantlivstråd...

Ja men precis. Bönder har och har väl alltid haft fullt upp med att sköta djur och gård, inte haft tid att skrubba den vitglänsande panelen och tvätta vita linnedukar efter bondens smutsiga nävar. :cool:


(men jag tycker den vita påhittade lantstilen är fantastisk :love:)
 
Sv: Lantlivstråd...

Lantstilen för mig är inte alls den vita typen. Jag vill ha färg och värme fungerar md vita väggar men då vill jag inreda rummet med varma textilier och mycket mysiga saker. För mig är den lantligastilen framför allt att ta vara på saker återvinna gamla saker och om det behövs måla och ge dom nytt liv. Lite som inredningarnas Cajsa Warg "Man tager vad man haver".
Pärlsponten bakom fläkten i mitt kök kommer tex. från ett rivet hus där jag hade turen att få rota runt bland bråten som blev kvar, från samma rivningshus kommer även mitt nya balkongbord. Ute i ett uthus hittade vi en gammal kökssoffa som genast plockades fram och målades och fick nytt tyg.

För mig är det viktigaste att saker är vackra och gärna för tankarna till en svunnen tid.
 
Sv: Lantlivstråd...

*kl*

Den "vita" stilen (gärna med nötta inslag) är väl egentligen fransk?!

Jag tror att tidningen Lantliv - tråden heter ju faktiskt "Lantlivstråd"- till viss del förändrat betydelsen av "lantlig" inredning. För mig så kommer jag egentligen först att tänka på rustik inredning, lite grovt tillyxat.
Men jag tror att ts här var mest intresserad av "lantlivshem", d.v.s. de sorters hem som figurerar i tidningen.
 
Sv: Lantlivstråd...

Här har du en till "nörd" ;) Har alltid gillat den "lantliga stilen" och älskar gamla ting från torp eller gamla ladugårdar.

Jag vet heller egentligen inte varför det kallas för lantlig stil, men jag antar att det har med att göra att man tycker om gamla, lantliga ting och gärna vill ha det robusta (trägolv, träpanel osv). Sedan är ju vitt en innefärg just nu och antagligen inget fattiga bönder målade sina väggar i förr i tiden. Men om man ser bilder från välställda familjers hus från förr kan man ju se att det var mycket vitt och pastella färger (ett exempel är ju Madickens hus som är helt underbart!).
Lantlig inredning känns ju hur som helst som ett väldigt vitt begrepp, det kan vara shabby chic, franskt nött, rustikt, new england.. Och om det har så mycket med lantliv att göra egentligen, det tror jag inte. Men inspirationen är ju i många fall tagen från lantliga gårdar, med spröjsade fönster och knarriga trägolv.

Jag tycker det roliga med den här inredningsstilen är att man kan ta vara på gamla ting och handla mycket på loppis! Jag är starkt emot att måla saker vita som redan är gamla o nötta, eller har kvar sin originalfärg.
Men efter 70-talets galna inredningsperiod försvann tyvärr många vackra saker, antingen på tippen eller så målades dom i brunt eller orange.
Furumöbler finns det dock gott om! Och billiga är dom med, så sådana möbler målar jag med gott samvete vita :)

Lite bilder från mitt hem:

4241.jpg


4284.jpg


4169.jpg


Utsidan:
TRANS_%257E1.JPG


Från början var huset faktiskt vitt, men målades om någon gång på 1900-talet. Som ni ser är de gamla spegeldörrarna översatta med nån spånskiva (var tydligen fult på 70-talet), någon dag ska vi ta tag i det och försöka återskapa deras ursprungliga skick. Under 70-talet lades också de gamla trägolven över med fula plastmattor, och på väggarna sattes spånskivor och tapet. Plastmatta ligger fortfarande i sovrummen så jag lääängtar verkligen efter att slita bort dom o få fram trägolvet!
Köksbordet är ett loppisfyndat furubord som jag målat och stolarna är gamla loppisfynd med den originalvita fägen kvar :)

Sorry om det blev lite långt, men jag hade helt enkelt inget bättre för mig ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lantlivstråd...

181552_10150107037919648_568189647_6162619_4484707_n.jpg


Sådana här dörrar har jag till dusch och toa.
Toadörren har annorlunda handtag dock. Jättefina tycker jag :love:
 
Sv: Lantlivstråd...

Wii tack! :) Kan du inte lägga ut lite bilder också? Jag har inte varit så aktiv innan så jag har inte sett nåt från ditt hem ;)

Ja, när vi flyttade hit låg det plastmattor överallt :crazy: Tyvärr har vi inte kommit så långt än, så i sovrummet ligger den fortfarande kvar, men hoppas att vi kan komma igång med lite renovering där snart, och då ska plastmattorna bort! Hoppas på lika fint trägolv där under :)

En bild som jag la upp på min blogg för några dagar sedan, det "övriga" rummet som vi har kallat det för. Rummet som man inte gjort något med utan bara samlat på sig skräp i. Men nu är det en bebis på väg som ska få det rummet, så jag har börjat greja lite smått :) Observera den hemska platsmattan.

5003.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 919
Senast: gammalek
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 497
Senast: Pilot
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 191
Senast: gullviva
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 083
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Dejtingtråden del 38
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp