J

Jeffa

Jag har lite dumma frågor angående lantbruk :)
Kan man ha kor i boxar, t.ex. om man bara har 10 stycken.
Hur ska får bo på vintern?

Sv: Lantbruk!

Hej
Jag har själv både kor, får och hästar. Det känns som att du behöver läsa lite om djuren innan du skaffar en massa.
Men visst kan man ha kor en och en men de är flockdjur och trivs tillsammans.
Jag har mina djur ute året runt med hjälp av ligghallar, fri tillgång till ensilage och vatten. Vintertid har jag vattnet på sådant sätt att det inte fryser. (får inte göra reklam frö märket...)
Tänk på att du måste ha ett SE-nummer på din gård och alla nöt-kreatur ska rapporteras. nu ska man även rapportera in antal får till Jordbruksverket...

Smurfa runt på nätet efter mer information så du vet vad du ger dig in på !
Lycka till
Hälsningar
Jen

Jag undrar mest bara för att jag är nyfiken : )
Skulle gärna ha en egen gård i framtiden!
Om kor och får sköts ungefär som hästar på vintern, d.v.s. att de har ett stall, där de tillbringar den större delen av tiden, men de går även ute i hagen flera timmar per dag, behöver man något skydd eller liknande i hagen då?
Kan alla djur gå ute året runt om de har något skydd i hagen, t.ex. kor, får och getter?

Beroende på vad för typ av kor du vill ha så är de olika hur de bor. Men kor är flockdjur och vill inte bo ensama.

Köttdjur är smidiga att ha på lösdrift året runt med fri tillång på ensilage och såklart vatten, medans mjölkkor oftast behöver fodras som hästar gör + tillgång till ensilage. Sen ska dom även mjölkas på bestämda tider varje dag. antingen står de i bås så mjölkar man dom där, eller så har man en sk. mjölkgrop där kossorna går in och ställer sig t.ex 4/4 på varsin sida, man stänger bakom de sista, sen går man ner i själva gropen och mjölkar alla kossor samtidigt, sen när alla är klara öppnar man i fram så går de ut.
Dessutom är det lag på att kossor ska ha minst 2 månaders bete varje år.

Alla djur kan gå ute året runt, även hästar, så länge de har päls så de klarar sig, och som set är för alla djur som går utomhus på lösdrift är det lag på att det ska finnas en stor och rymlig ligghall som skyddar mot regn, snö, stark sol och vind.

pmm skrev:
Beroende på vad för typ av kor du vill ha så är de olika hur de bor. Men kor är flockdjur och vill inte bo ensama.

Köttdjur är smidiga att ha på lösdrift året runt med fri tillång på ensilage och såklart vatten, medans mjölkkor oftast behöver fodras som hästar gör + tillgång till ensilage. Sen ska dom även mjölkas på bestämda tider varje dag. antingen står de i bås så mjölkar man dom där, eller så har man en sk. mjölkgrop där kossorna går in och ställer sig t.ex 4/4 på varsin sida, man stänger bakom de sista, sen går man ner i själva gropen och mjölkar alla kossor samtidigt, sen när alla är klara öppnar man i fram så går de ut.
Dessutom är det lag på att kossor ska ha minst 2 månaders bete varje år.

Alla djur kan gå ute året runt, även hästar, så länge de har päls så de klarar sig, och som set är för alla djur som går utomhus på lösdrift är det lag på att det ska finnas en stor och rymlig ligghall som skyddar mot regn, snö, stark sol och vind.

Jo, men jag tänkte att hästar är ju också flockdjur och dom håller man ju en och en i box och därför tänkte jag att man kan göra likadant med kor, fast alltså bara på vintern.
På sommaren ska de ju självklart gå ute hela dagarna.
Okej, är det lika med grisar?
Kan man ha dem ute året runt om de har ett ställe med torr halm och med tak över huvudet?

Kor och hästar är som sagt inte riktigt samma sak. Kor är om möjligt ännu starkare flockdjur än hästar. Jag tror inte riktigt att dom sjulle trivas i en box var för sig.

I sommras hade vi vår ena ko (highland cattle) i box i 6 veckor med sin kalv som blev sjuk och fick lunginflamation det gick hur bra som helst även om jag är övertygad om att hon blev jätteglad när hon fick gå ut till kompisarna igen! Och kalven är hälsan själv idag! Vi hade även vår förra tjur i box i 4 månader pga att han hade gått omkull och slitit sönder en muskel och ett senfäste inte heller han for illa av det han tappade lite i vikt men det var nog för att han tappade muskler och det hämtade han in snabbt när han gick ut igen. Detta är ju bara nödlösningar då jag anser att dom mår bäst i sin flock!

Varför vill du ha korna i box???
Det finns en anledning till varför jag ALDRIG skulle ha kor som man har hästar - koskit rinner.
Inte någon barnlek att mocka efter kor i box - varje dag och 10 st - varför ???? Tungt o tidskrävande.
Dom mår dessutom bäst i en lösdrift......

Hej igen
Vem säger att hästar trivs bäst att stå var för sig i boxar egentligen? De går ihop i hagen hela dagarna men så fort de ska in så ska de stå en och en...
Om man har djur på lösdrift så säger lagen att man måste ha sjukbox vilket de med highland cattle gården hade.

Grisar slaktar man vid 6 månaders ålder. Dom grisar jag vart i kontakt med har suggorna alltid gått på lösdrift "inomhus" med en massa halm, dom gräver nämligen ner sig i det när det blev kallt så såg man bara hur det ångade när dom andades ;)

De som sen grisade (födde) flyttades innan det var dax till en egen box där de levde med kultingarna innan de vandes av och suggan flyttades till lösdriften för suggor som ska betäckas.

Tänk på att det är skillnad på en minigris man har hemma och inne och ett riktigt svin. Vid 6 månaders ålder har det en slaktvikt på ca 80-90kg (dvs utan organ så du får lägga på ca 30% för att få fram levande vikten) och dom riktigt stora suggorna väger slaktade mer än en ko!

Och sen som Luff skrev, kossor bajsar inte som hästar gör, utan det har mer en konsistens av filmjölk, och mocka ut det varje dag, nej tack! Men bonden du köper strö av lär bli rik :smirk:

På dom flesta naturbruksskolor har dom 1 åriga kurser man kan läsa och lära sig mer om lantbruksdjur.

Hej!

Jag kan inte särskilt mycket om kor, men jag vet att när jag gick naturbruk bodde alla kossorna i samma stall men var uppdelade i varsina spiltor, där de stog hela vintern../ Lavinia, som ska ha linderödsgrisar när hon blir "stor"

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
863
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama