Lantbruk - bidrag osv

S

simplythetruth

Vart vänder man sig när det handlar om bidrag inom lantbruket? Vad får man EU-bidrag till?

Kan man få bidrag till renovering av gamla ladugårdar som står tomma?

Bidrag till bete?

Är det LRF eller vem kan man få hjälp av?

Tacksam för alla tips!

Sv: Lantbruk - bidrag osv

Tänker du på SAM ansökan så brinner det i knutarna... den ska vara inlämnad på onsdag, 19 mars...
I den kan man få bidrag bland annat för betesmark, och mycket mer. Skyndar du dig och pratar med din länsstyrelse kanske du hinner om du har väldig tur!
Det är i alla fall dom du skall prata med, de har all info om diverse EU-bidrag.

Det är rätt att länsstyrelsen har all information.
LRF kan hjälpa dej fylla i ansökningsblanketterna, men det kostar en del.

Immer

Tack för ditt svar, men vad är SAM?

Finns det ingen möjlighet att ansöka om sådant senare? Om man tex köper gården i maj, hur gör man då?

Tack för ditt svar, men vad är SAM?

Finns det ingen möjlighet att ansöka om sådant senare? Om man tex köper gården i maj, hur gör man då?

Då ser du till att du får stödrätterna med i köpet och ansöker om bidrag nästa år. Man får ansöka om det varje år.

Ok, det är något jag ska säga till mäklaren alltså? Om jag inte får det, vad gör man då?

Det här är rena grekiskan för mig, förlåt om jag ställer dumma frågor!

Ok, det är något jag ska säga till mäklaren alltså? Om jag inte får det, vad gör man då?

Det här är rena grekiskan för mig, förlåt om jag ställer dumma frågor!

Det är viktigt att det skrivs in i köpekontraktet att stödrätter överförs eftersom den förra ägaren annars kan behålla dem och då står du utan möjlighet att söka bidrag för marken! Detta ska du kräva av mäklaren!!! Kom också överens i kontraktet hur årets bidrag ska hanteras. Det som inte står i kontraktet "finns" inte.

Du ska sedan kontakta länsstyrelsen för att få ett kundnummer. De är mycket hjälpsamma (jag äkte dit och pratade med en handläggare som plockade ihop alla kartor, broschyrer och blanketter som krävdes).

Tack, det var bra förklarat. Jag har direkt mailat mäklaren om att vi vill ha stödrätterna i kontraktet.

Tack alla! Kom gärna med mer tips till puckot! ;)

Du ska sedan kontakta länsstyrelsen för att få ett kundnummer. De är mycket hjälpsamma (jag äkte dit och pratade med en handläggare som plockade ihop alla kartor, broschyrer och blanketter som krävdes).

Det räcker med ett telefonsamtal :)
Du får alla "tillbehören" med posten.

Immer

Det är viktigt att det skrivs in i köpekontraktet att stödrätter överförs eftersom den förra ägaren annars kan behålla dem och då står du utan möjlighet att söka bidrag för marken! Detta ska du kräva av mäklaren!!! Kom också överens i kontraktet hur årets bidrag ska hanteras. Det som inte står i kontraktet "finns" inte.

Det stämmer inte. Förra ägaren kan mycket riktigt behålla stödrätterna, men h*n få lägga dem på annan mark inom tre år, annars förlorar h*n dem.
Har nya ägaren ej fått köpa stödrätterna av säljaren, går det bra att köpa på stödrättsbörsen, eller som ny ägare kan man även ansöka ur något som heter nationella fonden. Så det är ingen katastrof om säljaren behåller stödrätterna! :)

Det är ingen oerhörd katastrof men det är tråkigt om man förlorar flera års bidrag och får extra kostnader för att man inte skrev in det vid köpet! De pengarna kanske man behöver som allra bäst när man just har köpt en gård.

Det omsätts mycket få stödrätter på stödrättsbörsen och de måste ju ligga i rätt region också!

Tack alla för hjälpen. Vi ska med hjälp av mäklaren försöka få in ansökningarna imorgon. Han skulle beställa blockkarta nu.

:bow:

Obs att ansökan ska vara inne hos länsstyrelsen (lantbruksenhet el likn) senast imorgon!!

Är mäklaren insatt i SAM? Om inte, skulle jag ta kontakt med länsstyrelsen direkt och försöka få en tid med någon tjänsteman där idag eller imorgon + att jag skulle försöka få med mig säljaren av fastigheten/ alt låna dennes tidigare SAM-kopior.

Bättre att lämna in en som är felaktig än att inte lämna in för sent. Man har sedan till 15 juni på sig att göra ändringar.

LIA

SAM ansökan ska som sagt vara inne 19 mars, men jag kommer inte ansöka alls.
Vi planerar inte att bo kvar på nuvarande gården mer än 2 år ungefär pga att vi måste utöka om ett tag för att få plats med hästantalet, & stödrätterna man måste köpa för att kunna söka bidrag kostade så mkt att det skulle dras av 2 års bidrag på dessa, så det känns inte som ngn idé för oss när vi ändå ska flytta då man får börja plocka ut det hela.

Mäklaren är insatt (areal-mäklare) så jag hoppas det ska fungera!

Nuvarande ägare är ett dödsbo och det är ingen koll på pappren, så de vet inte hur det sett ut tidgare!

Stödrätterna kan du ju sälja vidare, i enklaste fall till den nye ägaren av fastigheten.
Alternativt tagit med stödrätterna till det nya stället.

Jag ser inga större problem vad gäller stödrätterna. Eller hur menar du?

LIA

Uppgifter om ev tidigare åtaganden, grödor mm borde du kunna få av länsstyrelsen.
Detsamma gäller stödrätter som du borde kunna få reda på om dödsboet innehar eller inte.

Lycka till!
LIA

Det är ingen oerhörd katastrof men det är tråkigt om man förlorar flera års bidrag och får extra kostnader för att man inte skrev in det vid köpet! De pengarna kanske man behöver som allra bäst när man just har köpt en gård.

Det omsätts mycket få stödrätter på stödrättsbörsen och de måste ju ligga i rätt region också!

Varför skulleman förlora flera års bidrag? :confused:
Köparen får ju bidrag redan första året om köparen hinner med att ansöka i tid!

Dessutom blir det ju ingen extra kostnad, man köper stödrätter antingen av säljaren, eller på "börsen".
Stödrätter är ingenting man vanligtvis får gratis. Det är ju trots allt tre års inkomster för säljaren, oavsett om denne gör något med dem eller ej. (I detta fallet med ett dödsbo kanske det spelar mindre roll)

Säljaren behåller stödrätterna, och använder dem på ny mark, eller gör ingenting med dom och förlorar dom efter tre år. Stödrätterna är inte bundna till en specifik mark.

Senast ändrad av en moderator:

Varför skulleman förlora flera års bidrag? :confused:
Köparen får ju bidrag redan första året om köparen hinner med att ansöka i tid!
Det är just det att ansökan ska göras i tid! När flyttlasset går så har man inte tid för mycket annat.
Dessutom blir det ju ingen extra kostnad, man köper stödrätter antingen av säljaren, eller på "börsen".
Det handlas mycket litet med stödrätter. De måste också ligga inom rätt region för att man ska kunna använda dem. Lägger man x anta miljoner på att köpa en gård så brukar man kunna förhandla så man får stödrätterna "på köpet".
Stödrätter är ingenting man vanligtvis får gratis. Det är ju trots allt tre års inkomster för säljaren, oavsett om denne gör något med dem eller ej. (I detta fallet med ett dödsbo kanske det spelar mindre roll)
Helt riktigt, men de utgör samtidigt en värdehandling som kan ha stor betydelse för ekonomin de första stapplande åren!
Säljaren behåller stödrätterna, och använder dem på ny mark, eller gör ingenting med dom och förlorar dom efter tre år. Stödrätterna är inte bundna till en specifik mark.
Sant, men det innebär ett onödigt krångel för den nya ägaren om inte stödrätterna överförs. Speciellt om den nya köparen är oerfaren så kan det vara enklast om de överförs.

Fast i det här fallet när det handlar om ett dödsbo finns risken att dödsboet inte har några stödrätter. De kan ha tillfallit en arrendator eller inte ens plockats ut tidigare. Då finns inga andra alternativ än att köpa själv om man vill ha full utdelning på bidragen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 797
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar