Lantbruk - bidrag osv

Sv: Lantbruk - bidrag osv

Japp, Buke hade rätt igen.

Det finns inga stödrätter.

Kan någon förklara det hela för mig? Lite snurrigt just nu.

Vem som helst som inte äger mark kan alltså köpa stödrätter?

Stödrätter är inte bunden till specifik mark?

Men om vi vill ha ut fullt bidrag så måste vi köpa stödrätter OM det finns?

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

Jag börjar förstå att bönder lägger ner... :angel:

Sen fanns det miljöersättning också. Det ska man också ansöka om imorgon. Men de har inget med stödrätterna att göra? Och det är ett åtagande på 5 år?

Kan någon förklara det här pedagogiskt så att en stadsbo som inte hört några av dessa termer innan kan förstå?

*ber snällt*

:)

Stödrätterna är till för det som kallas för gårdsstöd och som har ansökan och utbetalning en gång varje år. En stödrätt talar om hur mycket som man kommer att få i gårdsstöd. En stödrätt motsvarar ett hektar mark.

Miljöersättning för betesmarker och slåtterängar är något annat och det kan man få även utan stödrätter. I det här fallet beror det istället på hur marken ser ut. Vilka växter där finns m m. Om man ansöker om detta bidrag får man en Åtagendeplan som gäller i fem år. I planen står då hur marken ska skötas under dessa fem år. Det kan handla om hur det ska betas eller att man måste röja sly eller liknade saker.

Man kan få bägge dessa bidrag för samma mark. Som jag som får gårdsstöd och har åtagandeplan för all min mark. Med andra ord dubbla bidrag som är oberoende av varnadra.

Att det inte finns stödrätter på gården kan beror på dels att marken varit utarenderad under de år man införde detta och då har tillfallit arrendatorn. Eller på att ägaren inte anmält marken för bidrag när det infördes, vilket många äldre lantbrukare inte gjort och då inte fått några stödrätter.

Ägaren var väldigt gammal och har nog helt enkelt inte skaffat detta.

Däremot så har ett par grannar brukat marken (tagit hö). Kan dessa ha stödrätter och ha fått bidraget?

Det finns inget skriftligt arrende, så mycket vet vi.

Ja då låter det som om jag hade rätt. Vet att en del fått stödrätterna för marken och fått bidragen för mark som de brukat även utan arrendeavtal. Men det kan också vara så att ingen sökt några bidrag alls för marken tidigare. Så din störata chans är att köpa stödrätter.
Här är ett ställe där jag själv köpt på http://www.hirmalmohus.se/handel/index_lokal_ejbottenframe.htm

Nu brinner det inte i knutarna längre, nu står hela kåken i lågor! ;)

Du har bara imorgon= onsdag på dig att fixa till allt. Eller åtminstonde det mesta.

Det finns en annan tråd här som mer ingående behandlar detta med SAM etc. Var igång för några veckor sedan. Leta och läs!

En enkel förklaring kommer här:

A Stödrätter (för minst den areal du tänker söka något slags bidrag/resättning för) är endast ett slags tillstånd du behöver för att få ut pengarna du söker och får beviljat. Inga stödrätter= inga pengar, hur mycket du än är berättigad till dom i övrigt.
BYRÅKRATI!

B Bidrag och ersättningar finns det en hel bibba av som man kan söka.
För all godkänd åkermark och beten får man s k gårdsstöd. Detta är det mest intressanta för "oss hästbönder". Därutöver finns alltså allehanda möjligheter att bättra på ekonomin. Miljöersättning för åtaganden för vall är en som kan vara aktuell för dig. 300:-/ha om man inte har godkända betesdjur (= hästar är inte godkända), annars kan bli det mer.

Formulär att fylla i mm får man i en stor klump som heter SAM 2008. Det går även att göra på ett annat sätt via Internet, men det hinner du knappast i år.

Kanske har grannarna stödrätter som täcker för marken PLUS sökt bidrag/ersättning för marken och ev mera. Snacka med grannarna redan IKVÄLL!!

Stödrätter är inte bunden till specifik mark?
Svaret är NEJ.

Men om vi vill ha ut fullt bidrag så måste vi köpa stödrätter OM det finns?
Om du ska få några bidrag måste du ha stödrätter för minst motsvarande areal.

Sen fanns det miljöersättning också. Det ska man också ansöka om imorgon. Men de har inget med stödrätterna att göra? Och det är ett åtagande på 5 år?
Hoppas jag förklarade någorlunda tidigare här i inlägget? Ja, man gör åtagande att sköta resp arealer och grödor enligt vissa regler under 5 år.
Allt du ska söka, måste du söka imorgon!! Sista dagen!
Huruvida du kan komplettera med stödrätterna i efterhand är jag inte säker på, men det får du reda på av mäklaren/länsstyrelsen.

Jag tjatar på med mitt råd: ... skulle jag ta kontakt med länsstyrelsen direkt och försöka få en tid med någon tjänsteman där idag ONSDAG!
Be att få tala med någon angående SAM.
Om du förklarar situationen för dom, så kan du kanske få uppskov med en del handlingar och uppgifter några dagar. Men dom är svårflörtade ...

Glömt att fråga om det är ett verksamt lantbruk du köper?

Så sätt fart! Det är många goda pengar att tjäna in för lite kontorsjobb! :)

LIA

Knapplån...
Det är inte absolut deadline imorgon, man har några dagar till på sig, vet dock ej hur många. MEN 1 procent av stödet dras av för varje försenad dag.

Är det någon som har koll på nationella fonden? Är det inte så att man kan ansöka där ur när man nyligen köpt en gård? Men, det får TS svar på hos länsstyrelsen...

Det stämmer. Man förlorar 1% av stöden per dag man är för sen. Efter 14/4 får man inga pengar alls.

Läser i "Nyheter och översikt 2008". Där står under 15 juni bl a:
* Sista dag att ansöka om överföring av stödrätter.
Verkar för mig som att man har till dess att skaffa nödvändiga stödrätter.
* Du måste förfoga över din jordbruksmark den 15 juni för att kunna få gårdsstöd (detta var inte beslutat när broschyren trycktes).

Där står också under 19 mars bl a:
* Sista dag att söka stödrätter ur den nationella reserven.

Som sagt, mycket att plöja igenom är det. Tror inte TS hinner med detta under morgondagen, därför tycker jag det smartaste är att ta hjälp första gången för att få allt korrekt från början. Ändringar kan man ju göra fram till 15 juni utan att förlora några pengar, så därför är det viktigt att få in ansökan bums innan klockan börjar ticka.

LIA

Tack alla för att ni hjälper till!

Mäklaren vi köper gården av är även mäklare av stödrätter, och han har tagit på sig att fixa så allt kommer in till länsstyrelsen imorgon. Det blir ju liksom inte åt oss han gör det, utan åt dödsboet. Sen får vi ta hjälp av någon som kan ändra ansöknigarna åt oss. Jag pratade med länsstyrelsen och jorbruksverket idag och de rörde mest till det för mig, Buke har hjälpt mer. :D

Nu pratade jag med den person som tidigare arrenderat och haft stödrätter. Inget sånt finns idag utan när ägaren blev gammal sades allt upp. Han pratade dock om någon fond han också?

En till fråga.

Hur vet man vilken region man ska ha stödrätter till?

Det kan du från Länsstyrelsen när du vet på vilken blockkarta din mark ligger. Eller från din mäklare.
När du sedan har fått bidrag och stödrätter en gång så kommer både region och pris på en blankett som heter sammanställning som följer med SAM-blanketten varje år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 797
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 943
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar