lansmärke?

K

KHARISHNA

vad är nu detta egentligen? Har hört talas om det många gånger men aldrig riktigt grepat vad det innebär... Någon som har lust att förklara?

?? På danska betyder det iaf mankens högsta punkt, alltså den punkt man mäter mankhöjden ifrån.
Vet inte om det finns en annan betydelse på svenska

a jo ja visste vart det var någon stans men en kompis ill mej säger att om lansmärket är "djupt" eller va man ska säga så betyder det något negativt....hrm vet inte riktigt vad bara....

Lansmärke kallar man den fördjupning som bildas mellan hals och manke på hästar som rids i en felaktig form.
Gå in på gnägg och titta på bildtrådarna så ser du det på var och varannan häst.

va men en av mina hästar ( en arab) har ganska djupt "märke" eller va man ska säga. Rider jag henne i fel form då? Hon har annars en väl musklad kropp...?

jag ingen bild på lansmäörket... alla mankar är dolda.....
vill du visa en bild där så att man vet vad du pratar om?

Nej, jag hade ingen tydlig sådan, inte ens på mina allra äldsta hemskaste bilder syntes det för mina hästar har för mkt man....
Men det ska se ut som att manken växer upp precis framför sadeln och sen ska de vara som en båge ända fram till öronen på hästen, det får aldrig bli avbrott i bågen mellan manke och hals.

Ja, den hästen har ett lansmärke. Det beror på att man rider i fel form i kroppen men böjjer in halsen för att få hästen att "gå på tygeln".

ojdå....jaha ja då får jag väl titta över min ridning då.....hum... :crazy:

De får ett lansmärke av att nedre delen av halsryggraden och främre delen av bröstryggraden inte har höjts upp, vilket de ska göra när man jobbar en häst i bra form och den jobbar ordentligt över ryggen.

Kolla på http://www.kahlin.net/noir/dressyr/ (sidan är nere just nu, men borde nog komma igång?).

Då undrar jag vem som tjuvrider mitt sto, i fel form dessutom! Hon är 21, har aldrig(?) blivit riden utan gått som avelssto sen hon var 7 och hon ser precis likadan ut som KHARISHNAs sto... Mitt sto har under alla år gått på lösdrift i stort sett hela tiden. Dvs rört sig naturligt i stora hagar.

JAG tror att vissa hästar helt enkelt ser ut så här. Precis som att hästar kan se olika ut på olika sätt. Vissa har beniga rumpor eller korta halsar... :)

jag kan tycka att har hästen en väl markerad manke, dvs hög, så måste det så fall kräva en hingstnacke för att bygga över det som du kallar för lansmärket.

du menar då på fullt allvar att de som har den där lilla knycken att de rider fel? men tänk om de inte gör det? vad kan det då bero på?

\"syns\" olika bra beroende på exteriör

Hästar som har en högt ansatt hals brukar man inte se något "lansmärke" på.

Hästar med lågt ansatt hals, och som har en rejäl manke ser man detta "lansmärke" på.

Så - beroende på exteriör så har de mer eller mindre tydligt vad som kallas lansmärke.

Hästar med låg manke brukar man inte se något lansmärke på - oavsett halsansättning. Så - ganska rastypiskt brukar man (obs!! generellt - undantag finns naturligtvis) se lansmärken på t ex eng. fullblod (som inte brukar ha så hög halsansättning men rejäla mankar). Isisar, "grövre" ponnyer och dyl. som inte har så välutvecklade mankar brukar man inte se det på.

Det har enligt min mening absolut INTE något med god/icke god ridning att göra!

/Dobben

Re: \"syns\" olika bra beroende på exteriör

nä jag begriper inte heller hur ridningen kan påverka den där lilla gropen!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hundträning Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
10 149
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar