Jag brukar göra så att jag har grimman på och så knyter jag grimskaftet runt halsen på hästen sen sätter jag tränset över det (Tar bort nosgrimman innan såklart).
Sen har jag en "korv" som packväska som jag fäster bakom sadeln där jag har mitt fika i
Brukar även ha med mig ett rep som jag sätter mellan två träd och sen binder jag grimskaftet i repet och låter hästen stå där och mumsa på det som finns.
Om det är senare på hösten eller vintern när det inte finns något för hästarna att tugga på brukar jag ha med mig en hötuss och några morötter till hästen, och även det pular jag ned i min "korv" med fikat
Jag tycker min "korv" är bättre än vanliga sadelväskor då jag tycker att de flaxar omkring så himla mkt, men använder det om vi ska långt med flera övernattningar så man får med sig allting.
Ett sittunderlag är alltid bra att ha med sig, jag brukar sätta det under sadeln som en pad för att få med mig det. Men om jag använder någon typ av pad under sadeln kan jag även ta den och sitta på när det är fika dags
Dricka är också viktigt att göra medan man rider så jag har en vattenflaska med skruvlock som det sitter en karbinhake i och den fäster jag i ena ringen framtill på sadeln så det är lätt att dricka medan man sitter uppe på hästryggen
Mina långturer är väl ca 4h till flera dagar beroende på vem/vilka jag är ute med
När vi har varit borta i flera dagar har vi övernattat hos vänner och bekanta och där har vi antingen lånat eller förberett med en liten hage till hästarna eller lånat stallplats över natten när det funnits tillgängligt.
Annars vet jag inte hur man gör, men är nyfiken på det! Skulle vara roligt att rida någon annanstans men då måste man ju hitta ett boende som passar med häst..