Sv: Långtur?

Vi använder distansträns som fungerar som både grimma och träns. Vid paus knäpper man bara bott bettdelen och händer under hakan och använder tygeln som grimskaft.

Rider man efter en ridled så kan man boka boenfde och uppstallning i förväg via de anslutna gårdarna.

Vi har ridit upp till 5 timmar i sträck

Där var ju svaret som jag inte såg först. Distansträns är det jag behöver!

Sådana träns används mkt inom distansridningen! Himla smidigt om hästen inte kan äta med bett, och man slipper risken med att ha en lös häst medans man byter!

Vet inte om man får länka, men här kommer en länk iaf till enda återförsäljaren i sverige som jag känner till iaf.

www.distansritt.nu

Jag och min man annväner ett Distan/kombinationsträns som heter ENYHA.

Handgjort i läder i många tuffa färger. Vi är jättenöjda med dessa

Ja det funkar säkert jätte bra, men rider man många långa turer så skulle jag inte använda läder. Dels blir lädret negativt påverkad av vädret, och saltet som hästen har i sitt svett påverkar negativt ännu mer.

Jag förespråkar matrialet biothane som finns i oändligt många färger. Det är en typ av plast/gummi som är mjukt och smidigt oavsett temperatur ute. Det påverkas inte av vädret och jag har träns som är 10 år gamla men fortfarande ser nya ut! Utöver detta så ger de dessutom inget skav! Många hästar med läderträns har ju kala fläckar bakom öronen, dessa försvinner med biothaneträns!

Och det bästa till sist! Man måste inte putsa dem! När det är skitigt så lägget man dem helt enkelt i vatten några min och låter smutsen lösa upp sig lite, och sedan torkar man bara av det :love: Ovärderligt för en distansryttare där saker o ting ofta blir så skitigt att man funderar på om man inte bara ska ta fram högtryckstvätten :angel:

Ett väl tillpassat läderträns ska inte skava, jag har då aldrig haft en häst som fått skav av sina läderträns av bra kvalité trots att jag ridit mkt och lååånga turer, däremot har jag haft ett par "plast/tyg-träns" som de fått mkt skav av.

Men de du rekommenderar kanske är annorlunda jag vet inte för jag har inget träns av det märket.

Det enda jag vet om dem är att de är hiskeligt fula med läskiga färger :o

Varför har de inte i en vanlig brun eller svart färg för?
Då skulle jag kunna överväga att prova ett sånt :)

De finns i "vanlig brun" och "vanlig svart" färg oxå! Och tro mig, du har inte provat dessa för hästen får inte skav av det.

Ang skav i övrigt så beror allt på hur känslig häst man har och hur långt man rider, jag har som längst ridit 12 mil i sträck (på en dag) och aldrig fått skav av dessa träns. Men med läder fick den valacken skav bakom öronen, inte så det blev sår, men ändock. Saltet hjälper ju till att ge skav, saltet kan även fräta sönder huden om hästen svettas mkt. Hade det problemet på flera ställen på den valacken, synns inget samma dag, men 1-2 veckor senare lossnar bitar av huden.

Ska snart rida 5 mil med min 5 åring, då kommer jag prova att ha glidmedel på de ställena där hans hud dog, och se om det hjälper henne något iaf.

Tyg är ju bara logiskt att de får skav av, det måste vara nåt med glattare, mer "oljig" yta. Och det får inte fastna nånstans utan bara glida lätt lätt om det måste röra sig.
Jag vågar sätta min högra hand på att de "plasttränsen" du provat inte har varit av matrialet biothane!

Vi rider ut ganska ofta här i Skåne, Havängsturer på Ravlundaheden och lite annat. När tillfälle ges rider vi till Blåherremölla och fikar där o rider tillbaka, tar åtminstone 3-4 timmar.

Ravlundaheden

Fika Blåherremölla

Hösttur till Vitemölla

Jag brukar göra så att jag har grimman på och så knyter jag grimskaftet runt halsen på hästen sen sätter jag tränset över det (Tar bort nosgrimman innan såklart).

Sen har jag en "korv" som packväska som jag fäster bakom sadeln där jag har mitt fika i :)

Brukar även ha med mig ett rep som jag sätter mellan två träd och sen binder jag grimskaftet i repet och låter hästen stå där och mumsa på det som finns.

Om det är senare på hösten eller vintern när det inte finns något för hästarna att tugga på brukar jag ha med mig en hötuss och några morötter till hästen, och även det pular jag ned i min "korv" med fikat :)

Jag tycker min "korv" är bättre än vanliga sadelväskor då jag tycker att de flaxar omkring så himla mkt, men använder det om vi ska långt med flera övernattningar så man får med sig allting.

Ett sittunderlag är alltid bra att ha med sig, jag brukar sätta det under sadeln som en pad för att få med mig det. Men om jag använder någon typ av pad under sadeln kan jag även ta den och sitta på när det är fika dags :)

Dricka är också viktigt att göra medan man rider så jag har en vattenflaska med skruvlock som det sitter en karbinhake i och den fäster jag i ena ringen framtill på sadeln så det är lätt att dricka medan man sitter uppe på hästryggen :)

Mina långturer är väl ca 4h till flera dagar beroende på vem/vilka jag är ute med :)

När vi har varit borta i flera dagar har vi övernattat hos vänner och bekanta och där har vi antingen lånat eller förberett med en liten hage till hästarna eller lånat stallplats över natten när det funnits tillgängligt.

Annars vet jag inte hur man gör, men är nyfiken på det! Skulle vara roligt att rida någon annanstans men då måste man ju hitta ett boende som passar med häst..

underbart fint svar, men "korven" var bäst! :D ;)

Visst är långritter mysigt! Vi är ett gäng på 12 pers med islänningar och vi brukar turas om att anordna långritter.
Då brukar vi i regel sova över oxå.

Förra året var vi nere i Kivik på långritt. Jättemysigt! Galopperade på stranden. Detta kortet är tagit där:

Oh dessa bilder hade jag alldeles glömt bort, du får sända mig dem ju:love:
(gullan86@hotmail.com) Jag och min häst är 4e från vänster.

helt underbar långritt under 3 dagar var det väl? vi hade jättekul.

och till trådens ämne...

just nu rider jag inte(gravid) men annars brukade jag rida en långtur emellanåt ca 1 långtur per månad brukar vara lagom beror på vad man menar med långtur men jag menar typ över 4 timmars ridning i alla fall.

hästarna behöver ju återhämta sig efter långturer med och det sliter ju ganska mycket på dem men det stärker med om man gör rätt.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 472
Senast: Badger
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 006
Senast: Oh_really
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka