Islandstok

Trådstartare
Brukar ni ge er ut på långtur med era isisar ibland?
Vi brukar försöka ta en långritt i veckan, tar med fika och är iväg 2-3 timmar. Urmysigt! Fler som gör så?

Sv: Långtur?

Visst är långritter mysigt! Vi är ett gäng på 12 pers med islänningar och vi brukar turas om att anordna långritter.
Då brukar vi i regel sova över oxå.

Förra året var vi nere i Kivik på långritt. Jättemysigt! Galopperade på stranden. Detta kortet är tagit där:

Är jätte mysigt med långturer, men var länge sedan jag var ut på en tur som varade mer än 1timme.. har nämligen 2 hästar att rida nu och det börjar dra ihop sig för höstens tävlingar så tyvärr blir det inte mycket långturer under vår/sommar/höst.. sen har man ingen lust när det är vinter, att ge sig ut på en fler timmars lång tur.

Japp själv rider jag ganska ofta långturer när jag är ledig :)

Sen brukar vi försöka ordna långturer så att alla i stallet och även några runt omkring rider en längre tur med lunchpaus osv
Dock är det inte bara isisar då utan då är vi blandad kompott av hästraser och barn, unga, medelålders och en del pensionärer och det är verkligen sååå himla roligt :)

sen har man ingen lust när det är vinter, att ge sig ut på en fler timmars lång tur.

Säg inte det! När jag bodde i Kiruna red vi på långtur (2-3 timmar) nästan varje lördag under hela vårvintern. Sedan satt vi utanför stallet och grillade tillsammans. Helmysigt!

Numera är jag för skröpplig i kroppen för att orka med långturer egentligen, men ibland kan jag inte låta bli - även om jag får "äta upp det" i flera dagar sedan...

Säg inte det! När jag bodde i Kiruna red vi på långtur (2-3 timmar) nästan varje lördag under hela vårvintern. Sedan satt vi utanför stallet och grillade tillsammans. Helmysigt!

Numera är jag för skröpplig i kroppen för att orka med långturer egentligen, men ibland kan jag inte låta bli - även om jag får "äta upp det" i flera dagar sedan...

Vet att många kan tycka att det är mysigt på vintern :) och visst är det mysigt att rida ut en fin vinterdag och sen grilla! men en långtur skulle jag nog inte ge mig ut på då jag fryser väldigt lätt (även om jag klär mig varmt och har bra kvalités kläder)..

Jag och min man har precis varit på långtur efter Ridled Sörmland tillsammans med två vänner som har "stora hästar". Vi red i tre dagar och övernattade på gårdar på vägen. De första 2 dagarna tog vi del lugnt efterom det var varmt och våra hästar börjat satt vinterpäls samt att vi visste ej hur mycket de skulle orka. Men den sista dages etapp som var 32 km kördes i ett lite snabbare tempo. Och de orkar mycker mer än vad man tror!

Hemma kör vi långpass på minst 2 timmar varje helg

oj, det var evigheter sen jag var på en riktig, riktig långtur. Det är ju så härligt. Fattar inte varför det inte blir oftare... Måste omprioritera tiden lite så man (eller snarare jag) hinner njuta av det. Tyvärr är det alltid något som kommer i vägen. Hoppas det blir lättare nu i höst, med nytt stall och nytt jobb. Får se... Fast en timmes är ganska gått å väl för mig just nu, fast visst är jag sugen på en riktig långis. Måste se till att göra det.

Långritter blir det bara några få gånger per år tyvärr. Men åh vad mysigt det är när det väl blir av. Nu har sambon börjat rida med så nu kan vi kanske snart ta långturer lite oftare.

*kl*

Ni som rider långturer, kan ni inte berätta lite hur ni gör rent praktiskt?
Har ni grimma med och låter hästarna beta medan ni fikar och äter lunch? Hur långa långturer gör ni?

Någon som sover över ute med häst? Hur?

Hade ni bokat boenden i förväg? Hur fungerade det eller hur gjorde ni annars?

*kl*

Ni som rider långturer, kan ni inte berätta lite hur ni gör rent praktiskt?
Har ni grimma med och låter hästarna beta medan ni fikar och äter lunch? Hur långa långturer gör ni?

Någon som sover över ute med häst? Hur?

Jag brukar göra så att jag har grimman på och så knyter jag grimskaftet runt halsen på hästen sen sätter jag tränset över det (Tar bort nosgrimman innan såklart).

Sen har jag en "korv" som packväska som jag fäster bakom sadeln där jag har mitt fika i :)

Brukar även ha med mig ett rep som jag sätter mellan två träd och sen binder jag grimskaftet i repet och låter hästen stå där och mumsa på det som finns.

Om det är senare på hösten eller vintern när det inte finns något för hästarna att tugga på brukar jag ha med mig en hötuss och några morötter till hästen, och även det pular jag ned i min "korv" med fikat :)

Jag tycker min "korv" är bättre än vanliga sadelväskor då jag tycker att de flaxar omkring så himla mkt, men använder det om vi ska långt med flera övernattningar så man får med sig allting.

Ett sittunderlag är alltid bra att ha med sig, jag brukar sätta det under sadeln som en pad för att få med mig det. Men om jag använder någon typ av pad under sadeln kan jag även ta den och sitta på när det är fika dags :)

Dricka är också viktigt att göra medan man rider så jag har en vattenflaska med skruvlock som det sitter en karbinhake i och den fäster jag i ena ringen framtill på sadeln så det är lätt att dricka medan man sitter uppe på hästryggen :)

Mina långturer är väl ca 4h till flera dagar beroende på vem/vilka jag är ute med :)

När vi har varit borta i flera dagar har vi övernattat hos vänner och bekanta och där har vi antingen lånat eller förberett med en liten hage till hästarna eller lånat stallplats över natten när det funnits tillgängligt.

Annars vet jag inte hur man gör, men är nyfiken på det! Skulle vara roligt att rida någon annanstans men då måste man ju hitta ett boende som passar med häst..

Vi brukar ha några hemma hos-ridningar i klubben varje år. Jag har tyvärr inte kunnat vara med de senaste åren p g a hästbrist. Nu har Rodi visserligen kondition nog att ridas 2-3 h men det skulle bli för mycket grisepass, jag kan ju inte begära att det ska ridas tölt i skrittempo. ;)

Vi använder distansträns som fungerar som både grimma och träns. Vid paus knäpper man bara bott bettdelen och händer under hakan och använder tygeln som grimskaft.

Rider man efter en ridled så kan man boka boenfde och uppstallning i förväg via de anslutna gårdarna.

Vi har ridit upp till 5 timmar i sträck

Tyvärr händer det inte så ofta att Jag kommer iväg på långtur.. Sällan Jag får någon med mig:(.. Men den 19 september blir det iaf av.. Och det ska bli kul :):p

Åh vad jag saknar de långturer vi gjorde på Island! Alla hästarna skulle med och man letade upp så många ryttare som möjligt. Sen hade man de hästar man inte red lösa i flock och drev dem dit man skulle! Inte lika avkopplande som om man inte har löshästar, då det krävs en del jobb att få med alla dit man ska. Men ack så roligt! Och högt tempo var det och ibland satt man på så flotta och härliga hästar!

Jag vill rida med löshästar i Sverige. Går ens det?

Hittade några gamla bilder:

hastfalla.jpg

fjalltur.jpg

Senast ändrad:

Tack, vilka bra tips. Det där med snöre mellan träden verkar ju smart, så behöver man inte stå och hålla i hästen medan man själv äter.

Lite knöligt verkar det vara att få med grimman under tränset, red på turridning i fjällen en gång och de hade nån slags smart träns där man tog loss bettet och vips så vart tränset en grimma. Nån som förstår vad jag menar? Vore ju fiffigt att ha men har inte sett det i butik.

Får ge oss ut kortare "långritter" och testa, läste om en tjej som ridit någonstans från norrland (dålig vägbeskrivning jag vet:o) och långt ner söderut. Hon red ensam och jag fattade inte hur det kan ha gott till. Tror det var en veterinär, hade gärna läst en instruktionsbok av henne...

Jag vet en som sätter ett rep 2-3 m högt i 2 träd. sen hänger man på en ring eller en bra karbinhake med ett rep så kort att den inte kan trampa över det men så långt att den kan beta .Det blir lite som en löplina till hund.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 472
Senast: Badger
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 006
Senast: Oh_really
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka