Längtar tillbaka till de gamla hederliga diskussionsforumen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Skorpion76

Trådstartare
Ja, just precis! Du läste alldeles rätt! Med de gamla hederliga menar jag forum av sorten phpBB, myBB och vB. Efter att ha hängt på Facebook i några år tröttnade jag verkligen på det och kände att jag längtade tillbaka till de gamla hederliga diskussionsforumen. Därför blev jag medlem på först Flashback och sedan Debatthuset, men det gav mig ingenting. Det enda jag egentligen gillade där var formatet på forumet, men jag kände inte att jag blev sedd och förstådd. En person på Flashback skrev till och med att jag lika gärna kunde starta en blogg om jag behövde yttra mig. Tack för den snytingen

Eftersom de forum som jag hittills har hittat inte har fungerat särskilt bra känns det ibland som om jag skulle vilja starta ett eget forum, men det är inte så lätt att verkligen få folk att komma dit och skriva. Speciellt inte om man inte har en blogg som grund att bygga forumet på. Mitt forum skulle vara ett PhpBB-forum eller vB-forum med tydliga kategorier där man kunde välja vilka ämnen man ville skriva om.

Här kommer min lista över de kategorier som jag skulle önska fanns med på ett allmänt diskussionsforum:

Presentationer: Presentera dig själv här
Datorer: Hårdvara, Mjukvara, Internet
Fordon: Bilar, båtar, motorcyklar, mopeder, cyklar
Politik: Inrikes, Utrikes, Invandrafrågor, , partierna och deras politik
Samhälle: Vård, Skola, Omsorg, Äldrevård
Juridik och Kriminologi, brott, straff, ungdomsbrottslighet, sexualbrott ekonomiska brott
Relationer, familjerätt, husdjur, barnuppfostran, djurs beteende
Psykologi: psykisk (o)hälsa, psykiska och även sociala handikapp
Handikapp: Tillgänglighet, anpassning, bemötande, (o)kunskap
Humaniora: konst, kultur, böcker, film, musik, dataspel, sport, speciella intressen, samlande
Vetenskap: forskning, fysik, biologi, kemi
Etik och moral i största allmänhet
Forumskoj: Lekar

Nu säger säkert någon att det är väl bara att starta ett, men det är faktiskt inte så särskilt enkelt! Jag har redan startat et forum som jag verkligen kämpar med, men det är inte så lätt att driva det när ingen kommer dit!

Bronze Pethead
 
Ofta är det ju så att ett forum är mer specifikerat och med det menar jag att vill jag prata bilar söker jag mig till ett bilforum osv.

Har du provat att annonsera för ditt forum? Tänkte via andra sociala medier för att locka folk.

Lycka till!
 
Nu är ju inte buke uppdelat just efter dina huvudrubriker men tycker allt att de rubrikerna du skrivit passar in här på buke också, men håller med om ovan, vill jag specifikt prata bil vänder jag mig till ett bilforum tex!
 
Buke är ett av två forum jag hänger på. Tycker inte att jag sett något som jag gillar lika mycket. Det är både stora och små saker, exv. som de andra redan nämnt; det är inte en uppsjö av olika ämnen. Många ämnen får plats visserligen men det är ändå först och främst ett hästforum och eftersom hästar är mitt stora intresse i livet är det vad jag vill läsa om och inte massa annat. Jag gillar också funktionerna med att tagga och citera, blir för mig lätt att följa. Är också glad att slippa milslånga mallar som avslutar användares inlägg som man måste scrolla förbi.

Vad gäller att få folk till ditt eget forum (ska erkänna att jag har inte den blekaste aning om vad förkortningarna står för) så gäller det nog att kunna marknadsföra/sprida på rätt sätt och få in folk som ger intressanta diskussioner så att fler hänger på. Kan tänka mig att det är lättare sagt än gjort! Det kanske finns andra som driver forum som kan dela med sig hur de gjorde i uppstarten?
 
Ofta är det ju så att ett forum är mer specifikerat och med det menar jag att vill jag prata bilar söker jag mig till ett bilforum osv.

Har du provat att annonsera för ditt forum? Tänkte via andra sociala medier för att locka folk.

Lycka till!
Det har jag försökt att göra, men i grupper och liknande får man oftat inte göra det. Dessutom brukar riktig annonsering kosta och jag kan inte betala.

Bronze Pethead
 
Jag saknar inte "gamla hederliga forum" ett dugg, tycker bara att forumen blivit bättre när de uppdaterats.

Buke i den version det har nu tycker jag är strålande. Det enda jag saknar är möjligheten att ladda upp bilder direkt. För egen del har jag inga problem med att gå via t ex imgur, men jag är rätt säker på att trafiken skulle öka om man kunde ladda upp direkt.
 
Buke är ett av två forum jag hänger på. Tycker inte att jag sett något som jag gillar lika mycket. Det är både stora och små saker, exv. som de andra redan nämnt; det är inte en uppsjö av olika ämnen. Många ämnen får plats visserligen men det är ändå först och främst ett hästforum och eftersom hästar är mitt stora intresse i livet är det vad jag vill läsa om och inte massa annat. Jag gillar också funktionerna med att tagga och citera, blir för mig lätt att följa. Är också glad att slippa milslånga mallar som avslutar användares inlägg som man måste scrolla förbi.

Vad gäller att få folk till ditt eget forum (ska erkänna att jag har inte den blekaste aning om vad förkortningarna står för) så gäller det nog att kunna marknadsföra/sprida på rätt sätt och få in folk som ger intressanta diskussioner så att fler hänger på. Kan tänka mig att det är lättare sagt än gjort! Det kanske finns andra som driver forum som kan dela med sig hur de gjorde i uppstarten?
De där förkortningarna har med programeringsspråk att göra. Riktigt vad php betyder vet jag inte, men BB står i alla fall för Bulletin Board. Just phpBB är ett färdig fprumsmall för den som inte kan så mycket om html och sådana saker, men det är många som tycker at just phpBB är så fruktansvärt tråkigt att programmera i. Jag är usel på den här sortens programmering, så för mig passar det utmärkt.

Bronze Pethead
 
Jag saknar inte "gamla hederliga forum" ett dugg, tycker bara att forumen blivit bättre när de uppdaterats.

Buke i den version det har nu tycker jag är strålande. Det enda jag saknar är möjligheten att ladda upp bilder direkt. För egen del har jag inga problem med att gå via t ex imgur, men jag är rätt säker på att trafiken skulle öka om man kunde ladda upp direkt.
Buke är ett bra forum. Det enda jag saknar är möjligheten att ladda upp signaturer.

Bronze Pethead
 
Buke är ett bra forum. Det enda jag saknar är möjligheten att ladda upp signaturer.

Bronze Pethead
Ja, jag vet att du skrivit det. Men jag undrar om du inte riskerar lite bakslag på att göra som du gör nu. Eftersom vi inte har signaturer här riskerar du få förklara det där med pethead några gånger i veckan. Och den som inte förstår Pet Shop Boys-referensen kanske tror att det är något du kallar den du skriver inlägget till. Typ "ditt jävla pethead". ;) Andra kanske bara upplever det som tjatigt.

Men gör som du själv vill, förstås! :)
 
De där förkortningarna har med programeringsspråk att göra. Riktigt vad php betyder vet jag inte, men BB står i alla fall för Bulletin Board. Just phpBB är ett färdig fprumsmall för den som inte kan så mycket om html och sådana saker, men det är många som tycker at just phpBB är så fruktansvärt tråkigt att programmera i. Jag är usel på den här sortens programmering, så för mig passar det utmärkt.

Bronze Pethead

PHP är ett programmeringsspråk för webbservrar. Hypertext PreProcessor.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/PHP

Oerhört kraftfullt och med stora likheter med språket C i syntaxmodellen.
 
Jag saknar inte "gamla hederliga forum" ett dugg, tycker bara att forumen blivit bättre när de uppdaterats.

Buke i den version det har nu tycker jag är strålande. Det enda jag saknar är möjligheten att ladda upp bilder direkt. För egen del har jag inga problem med att gå via t ex imgur, men jag är rätt säker på att trafiken skulle öka om man kunde ladda upp direkt.

Ladda upp till galleriet tror jag funkar via mobilen, annars håller jag med.
 
Jag hatar facebook som diskussionsforum. Helt jävla asvärdelöst. Jag blir arg bara jag tänker på det.

I en grupp ställs samma jävla fråga en kvadriljon gånger - för folk orkar inte scrolla - vilket jag förstår. Eller så är det andra människor som ser till att deras tråd alltid ligger överst eller nåt annat jag stör mig på
 
Jag hatar facebook som diskussionsforum. Helt jävla asvärdelöst. Jag blir arg bara jag tänker på det.

I en grupp ställs samma jävla fråga en kvadriljon gånger - för folk orkar inte scrolla - vilket jag förstår. Eller så är det andra människor som ser till att deras tråd alltid ligger överst eller nåt annat jag stör mig på
Ja, det är värdelöst. Fast det är ju inte tänkt som diskussionsforum heller. Så dess brister när det gäller det blir väldigt uppenbara eftersom det ändå används så.
 
För mig är bukefalos ett gammalt hederligt diskussionsforum och nog ett av de mest välfungerande forumen som jag påträffat. Tyvärr är forum inte lika aktiva som förut med alla andra sociala medier men Buke håller igång om än med mindre aktivitet än i dess glansdagar. Känns som att det är svårt att ha många kategorier på ett forum nu och t.ex Familjeliv.se är kaosartat med alla deras underforum. Alla ämnen som du nämner brukar diskuteras här och vill man så är det bara att starta en tråd. Presentationstrådar är ett snarare ett gnissel då de snabbt innehåller gammal information.
 
Instämmer med tidigare, så som buke funkar nu är klockrent. Finns ett specifikt phpBB-forum jag saknar men det enbart för folket, stämningen och sammanhållningen som fanns där, och för att det gav bra möjligheter till lagom underforum inom ett specifikt ämne (tamråttor i det här fallet) som skulle bli kaos på ett bredare forum som typ Buke eller Flashback. Saknar absolut inte att inte ens få upp när man citeras och allt vad det var, det blev så drygt att försöka hänga med i alla trådar och det var alltid en del man missade.
Notiserna, taggningarna och möjligheten att följa trådar här på buke är det bästa som gjorts. Älskar't!
I slutändan är det dock alltid övriga medlemmar som avgör forumets kvalitet. Jag har funnits på en hel drös forum genom åren, och buke är den där stadiga klippan jag alltid återvänder till sen 15 år tillbaka.
Jag sällar mig dessutom till de som ogillar signaturer. Tycker de enbart gör det rörigt och är så glad över att de togs bort en gång i tiden.
 
Ja, jag vet att du skrivit det. Men jag undrar om du inte riskerar lite bakslag på att göra som du gör nu. Eftersom vi inte har signaturer här riskerar du få förklara det där med pethead några gånger i veckan. Och den som inte förstår Pet Shop Boys-referensen kanske tror att det är något du kallar den du skriver inlägget till. Typ "ditt jävla pethead". ;) Andra kanske bara upplever det som tjatigt.

Men gör som du själv vill, förstås! :)
Det har jag faktiskt inte varit med om att någon har skrivit så, men jag har inget emot att förklara vad ordet i min värld kommer ifrån.

Bronze Pethead
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp