Långt steg eller symaskin aktion..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

De flesta kallblod går att dela in i de två kategorierna.. Nu vill jag höra med er om ni har några teorier om de går att påverka vilken kategori ens häst kommer att tillhöra..

Varför är de så olika? Exteriör? Varför förekommer de inte bland varmblod?

Sv: Långt steg eller symaskin aktion..

De flesta kallblod går att dela in i de två kategorierna..

Håller inte med dig där faktiskt, inte med moderna kallblod. De som är symaskiner eller som är för långa i aktionen idag (ännu bättre - kombinationen av båda, den är inte rolig) är mest skräp och inte så mycket att hålla på med. Nu generaliserar jag grovt, men jag skulle nog vilja påstå att det förekommer även bland varmbloden, men även hos varmbloden blir det oftast inte så mycket av de individer som inte har ett riktigt trav. Sen har de flesta hästar naturligtvis drag åt ena eller andra hållet, men det förekommer även bland varmbloden även om det nog är i mindre utsträckning. Sånt innefattas av normal balansering (rullig häst = boots osv)

Slutsats: man bör nog inte ens avla på hästar med symaskinstrav/för lång aktion, det är nog det enklaste sättet att slippa få en avkomma med den aktionen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 323
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka