Långsamtväxande hovar

Magnum

Trådstartare
Vad kan det bero på?

Har en häst som växer väldigt långsamt om sina hovar under vinterhalvåret (men mer under sommarhalvåret).
Han mår bra,glad och fin i hullet, kollas regelbundet av bla equiter. och tandläkare, har en uträknad foderstat med ett (för iår) bra hö,trivs både med stall och hästkompis, älskar att ridas, träna, tävlas.
Har lite dålig blodcirkulation dock, blir gärna tjock i benen om han står still, vilket = under natten. Blir bättre ju mer han är ute, (aldrig tjock på betet tex)eftersom lösdrift inte är möjligt är de ute så mkt det bara går ist, vilket blir ca 12 h per dag.

Efter åtta veckor har han inte växt mkt alls, visst kommer det finnas för hovslagaren att ta av, men inte mkt.
Han är iofs x-bent fram, vilket gör att hans hovform inte är helt perfekt..Men det ser inte helt galet ut iaf. Bra hårda hovar enligt hovslagaren.

VAD kan det bero på att han växer så långsamt, gör era hästar det? Kan det fattas något i foderstaten tex?
Tankar?

Sv: Långsamtväxande hovar

Hej, det finns två saker att titta på, som du säger foder och hovslageri.

Det som kan felas trots foderstat ar mineraler av rätt typ, om du pm:ar mig kan jag rekommendera en bra sort.

Om det beror på hovarna är det troligen så att hovarna är för stela, d.v.s. ej riktigt verkade i trakter/hörnstöd, samt att hovis ev. slår den fjärde sömmen.

Hovar växer mer på sommaren rent generellt.

Vårat hår och naglar växer också snabbare på sommaren.

Allt växer mer på sommaren!

Således mer sol åt folket! :)

Det är fullt normalt, de flesta hovar växer mer långsamt på vintern, då det kommer från samma "bank" som pälssättande och energi till att hålla värmen kommer från. När vinterpälsen släppt och våren är här (som det ser ut nu nångång i augusti.... :crazy: ), så kommer hovarna att börja växa mer. Inget att oroa sig över om hästen i övrigt mår bra! :)

Min ponnys fötter växer också långsamt nu på vintern. Har påbörjat sin åttonde vecka i samma dojjor och ser i stort sett nyskodd ut (var iofs väldigt nedsliten). Så hon får gå på dem tills det är dags att byta och hur lång tid det tar vet jag inte. Tar inte ut hovis enkom för att det har gått åtta veckor utan när det är dags, efter tre veckor om det skulle behövas, nu ser det ut om hon kan gå en månad till.

Min förra häst behövde nya dojjor i snitt var femte vecka året runt, kan säga att plånboken föredrar Patsys långsamma fossingar.

Han mår ju bra och hovarna växer mer under sommaren,
då skor jag ca varje 8:e vecka. Nu sist gick det tolv veckor, och inte ens då var han spec lång i fötterna...Trots att jag vet att i princip allt växer dåligt under den här årstiden så kan det väl inte vara NORMALT? I detta avseende?

Det med mineraler tänkte jag på..inbland när vi rider i skogen nitar han för att börja slicka i jorden, eller tugga på rötter/mossa. Det här återkommer endast på tre ställen och inom samma område i skogen, han gör det aldrig annars och han LETAR efter nåt speciellt. Skulle det finnas saftigt gräs brevid skulle han inte titta åt det. Nosar sig verkligen fram och väljer med omsorg där han antingen tuggar i sig rötter eller mossa eller slicka i jorden.. Det är inte vad som helst som duger där..(stort matvrak annars!)

Ska testa barfota på betet och se om det hjälper och om det funkar med barfotagångn testa att ha barfota under kommande höst. Kanske får igång blodcirk och hovarna kommer igång igen med barfotagång?

bara tacka å ta emot billigt och bra=) :D

Ju mer min häst rör på sig, desto mer växer hans hovar.
Enligt min hovis helt normalt.

Är min pålle konvalescent (händer minst en gång/år pga världens klantigaste häst som vrickar sig, sträcker sig osv i hagen... :smirk: ), så finns det inget att verka på sisådär 8-9 veckor.
När han en gång stod på box i över 6 veckor, då fanns det inget att verka förrän efter 12 veckor!

Vintertid rider jag mindre, när man är helt hänvisad till ridhuset. Då skos pålle ungefär var 7:e vecka.
Sommartid rider jag mer, det blir ju mer i skogen, samt mer träning och tävling. Då skos han ungefär var 5:e vecka.

Så jag gissar att du rider din häst mer sommartid än vintertid? Eller att den åtminstonde rör sig mer på sommaren (tex går på bete) än på vintern?

Mat och motion är a och o.
Jag kan med rätt foderstat få hästarnas hovar att växa lika bra på vintern som på sommaren.
Det jag måste passa mest på är proteinet och B-vitaminerna.
Mina går på lösdrift, så att de kan röra sig lika mycket på vintern som på sommaren.

Rid mera och räkna på protein och B-vitaminer. (Biotin också)

Kan ju bero på också på att hästarna ofta går ute betydligt mer på sommaren (oftast dygnet runt) och rör på sig mer. På vintern blir de ju instängda i stallet halva dygnet...

Han "stog" (eller ja...reds mindre...=2-3 dagar i veckan nov-mitten på jan) och är åter fullt igång igen sedan jan.
Han brukar bara stå två-tre veckor under vintern, men iår blev det av olika anledningar längre..

Dock går de ute nästan lika mycket nu på vintern (och lika länge= runt 14 timmar) som övriga året, förutom betet då, då de går ute dygnet runt under ca 2 månader.

Han har vart igång sen jan alltså och rids ca 6 dagar i veckan normalt-hårt. Har börjat med b-vitamin nu också. Biotin kanske skulle prova?
Så ridningen vet jag inte om jag kan öka :D men biotin kan man ju testa kanske,
kanske lusern lite grand, för proteinets skull?

Om du inte har en uträknad foderstat till hästen, så kan ju det vara dags med det nu.
Räkna så att protein, B-vitamin, Biotin samt selen och E-vitamin räcker till.

Du kan massera kronranden varje dag med lite arnica liniment för att öka blodcirkulationen i hoven. Det ökar på tillväxten.

Inte_Ung skrev:
Om du inte har en uträknad foderstat till hästen, så kan ju det vara dags med det nu.
En fråga bara. Är en hov som växer mycket på vintern bättre än en hov som växer långsamt? Jag hade ut hovis efter 12 veckor och det var jättelite att ta. Men han tyckte att hovarna såg jättefina ut! Så jag oroar mig inte då jag vet att min pålle får allt han behöver i matväg. Utom att jag testat att inte ge B-vit i vinter. :confused:

Jag har EN häst som knappt växer på vintern...alla har "samma" foderstat och de övriga har normal hovtillväxt...hennes hovar är fina och själv är hon helt normal....men dom växer knappt och vi spikar bara om efter 6-8 veckor....

Det är väl alltid bra om hovarna växer?
Det finns alltid nytt att spika i och så vet man att hästen får vad den behöver.
Hingstens hovar blir långa på 5-6 veckor året runt.
Men hingstar skall tydligen vara speciella.
Hans föl har i.o.f.s. också en ordentlig hovtillväxt jämfört med tidigare för som jag har haft.
Och det har ju varit bra för fölhovar brukar alltid kunna trassla.

Inte_Ung skrev:

"har en uträknad foderstat med ett (för iår) bra hö," citat ur första inlägget :angel:

I övrigt mår ju hästen bra, han är den mest glada och lekfulla hästen jag träffat på och jag märker direkt om nåt skulle vara fel, även "smågrejer som ingen annan ens skulle reagera på.
Så jag oroar mig inte för att han skulle må dåligt eller så. Det är bara hovväxten som jag hakar upp mej på.
Sen säger ju hovslagaren att han har BRA hovar som säkerligen skulle funka barfota, då de är hårda och fina. Men jag kanske inte behöver oroa mej speciellt mycket om han är hälsan själv i övrigt? Och alltid har varit det?

*nipprig matte :angel: *

Magnum skrev:
"har en uträknad foderstat med ett (för iår) bra hö," citat ur första inlägget :angel:
Visst, men har du räknat på B-vitaminerna?
Och Biotin?
Och Selen och E-vitamin?

Ofta så räknar många bara på energi, protein och om man har tur kalk och fosfor.

Sambons Nordsvensk har haft problem med hovtillväxten.
Och när jag räknade på allt ner till minsta lilla vitamin och mineral, så saknade han en del vitamin B1 och Biotin samt låg lågt på Magnesium och vitamin E.
Jag ökade då på mineralgivan rejält samt bytte till ett mineralfoder med B-vitamin och Biotin i i tillräcklig mängd.
Och hovarna började att både växa och bli av bra kvalitet.
Hästen var i övrigt välmående, det var bara hovarna som trasslade.

Fick analys med fosfor, kalcium, magnesium (och protein, energi också självklart:)).

Han får tokosel en gång i veckan och extra b-vitaminer för tillfället.
Har ej räknat övriga mineral/vitaminer. Hur räknar jag ut hans behov av detta?

Har som sagt endast räknat ut kalcium, fosfor, magnesium-behovet för honom. Dessa skall vara som de ska och kvoterna är bra.

Kan tillägga ännu en gång att han HAR bra hovkvalitet, enda grejen är den att hovarna växer så långsamt på honom.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
37 007
Senast: Toxid
·
Hästvård Långt inlägg... En delvis fortsättning på Understuckna trakter-tråden. I tisdags började pålla sparkas "på riktigt" när jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 577
Senast: Constance
·
Hästvård Jag är lite fundersam just nu, jag har en islandshäst som är pigg och glad och jobbar på bra, men han har på senare tid (sen lite mer än...
2
Svar
25
· Visningar
2 993
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V