Långsammare tempo när hästen är samlad?

Gilette

Trådstartare
Ska tempot gå långsammare när hästen är samlad? Har en häst med mkt luft i steget och det känns iband som hon knappt går fram och det känns otroligt långsamt i traven...:S

Sv: Långsammare tempo när hästen är samlad?

Låter mer som balanstrav! Hästen har "samma" schwung i rörelsen men går inte att variera. En häst i samling kan gå långsamt men i tex en rätt utförd ökad trav är hästen oxå samlad. (takten den samma men tempot ökar)

Kan vara som Jenny K säger, men du känner på framåtbjudningen och hur hästen TRAMPAR under sig om det är "rätt" jobbat, även om det går långsammare.

det är svårt i början när man börjar samla hästen mera att "ha koll" på när tempot är rätt, men det är en tränings sak. Tycker ofta man upplever det som du, att det går väldigt "sakta", om man tidigare travat på framåt i mer unghäst form tex, - kanske även ofta ridit lätt, varierat tempo i form av tillbakatagning endast korta bitar, sen släppt fram igen - osv osv.

Svårt att säga faktiskt, hästen ska ju kunna öka om man gör rätt som ryttare.
Men som en häst jag red för 3 veckor seddan på lektionen, när han gick i ett bra tempo enligt ridläraren tyckte jag att det gick väldigt sakta. Fast han var en häst som känns så när han går i rätt tempo å börjar samla ihop sig oxå enligt ridläraren. Å det är ju ridlärarens favo häst så hon bör ju ha rätt :)

Jag vill savar nej på den frågan..

Hästen ska bära mer vikt på bakbenen bli lite högre i formen och frambenen ska få mer gest utan att hästen ska bli låst(balanstrav).. Du ska alltid kunna variera hästens steglängd och tempo för mig är när hästen är samlad så ska den inte behöv så mkt kontakt med munnen utan gå av sig själv och samtidigt arbeta genom ryggen med en bra energi!

Vet att många som börjar samla sina hästar bara rider långsamare och dommarna dömmer ner mer på det än om hästen gå framåt med bra energi och power.

en häst som kommer in på banan i samlad trav ska bära upp sin ryttare och vara fri i bogarna och bara trampa på framåt med mycket power!

Håller med dig, men när (eller om) hästen får lite mer kadens i gången, framför allt då kanske i traven så kan ju tempot minskas, men det är ju marginellt. Tempot kanske kan saktas ner men bjudningen och trycket i hästen får ju inte minskas ned.

Vi pratar om samma sak. det jag försöker illustrera i mitt tidigare svar, är att vid samling så blir det ju en annan rörelse UPP med mer tramp om man säger så, även om man kan rida både i lågt och högt tempo. Men just trampet och rörelsen "UPP" kan upplevas av ryttaren som att det går långsammare, - jämför tex med en lättridning i trav lång och låg typ... det viktigaste är ju som du också säger, bjudningen.

Nej! :devil:

Om man ska samla hästen mer (högre kortare steg) utan att ändra tempot (hur fort hästen rör sig framåt) måste man rimligtvis öka takten (tiden mellan hovisättning)!

Likaväl som hästen "springer fortare framåt" när jag rider ökad trav än när jag rider arbetstrav ska den förstås "springa saktare framåt" när jag i stället samlar den.

Lena_B skrev:

Om man ska samla hästen mer (högre kortare steg) utan att ändra tempot (hur fort hästen rör sig framåt) måste man rimligtvis öka takten (tiden mellan hovisättning)!

Likaväl som hästen "springer fortare framåt" när jag rider ökad trav än när jag rider arbetstrav ska den förstås "springa saktare framåt" när jag i stället samlar den.

Varför det :confused: Hästen skall ju bli luftigare i steget och därmed ha hovarna i luften en längre tid alltså mer tid i luften än på marken så takten kan ju bli densamma. Hästen behöver ju i den samlade traven plocka upp fötterna fortare för att det inte bara skall bli långsamt och segt alltså bli kvickare i upplocket men skall ju spendera mer tid i luften istället. Ökar du takten kommer hästen bara ta mark fortare.

Nu kommer jag att sabba allt :)

tempo = meter per minut
Takt = frekvens = antal ggr per minut.

Takten skall ju vara densamma hela tiden oavsett vad du gör, men med en samlad häst kommer du inte lika långt i antal meter som, en som går i ökad trav.

Altså lägre tempo i samling än ökad tarv
Men samma takt

Så bra. :)

Då är säkert Lena B också överens egentligen.

Det är väl lite svårt att veta vad som menas när man säger långsammare. Om man då menar takt eller tempo.

jag var säkert lite trött.

Lena_B skrev:

läs inlägg av Banned, plus vidare kommentarer. som Pathof Clovers säger, det är svårt att uttrycka sig till 100%.

Jag läste den ursprungliga frågan var "Ska tempot gå långsammare när hästen är samlad?" och div svar som var nekande eller marginellt.

Jenny_K kallar det balanstrav om hästen gör det (och påstår dessutom att hästen är samlad i en korrekt ökad trav :confused: ). Håller inte med.

mackan svarar att man upplever det så. Det resonemanget håller jag med om, men dat innehöll egentligen inget svar på på frågan...

Sedan följer ett svårt att säga, ett nej och ett kanske, men marginellt!

Men sedan kommer Susan och formulerar min åsikt på ett mycket bättre sätt och då tror jag plötsligt alla anser att svaret på den ursprungliga frågan är ja :D Tempot ska vara lägre. Samlar man till piaff är målsättningen att tempot ska vara nästan 0... Alltså var vi överens, men bara om vi bortser från frågan :p

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 616
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
711
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 505
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 10 middagar
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA