L

lyxpryl

Jag har länge gått och funderat på att göra en långtur på ca 1 månad i fjällen eller så. Har nu siktat in mig på nästa sommar. Någon som har erfarenhet av det och som har tips att ge?
Hur skötte ni utfodringen av hästen/hästarna?
Hade ni med sällskapshäst? Gick den isåfall lös eller som handhäst?
Byggde ni hage varje kväll eller övernattade ni på stall?
Vad behövs det för speciell utrustning och kunskap?
Och alla tips i allmänhet är välkomna!
 
Sv: Långritt

Hej! Jag vill inte göra dej besviken, men en månadslång tur :rofl: ska du nog slå ur hågen direkt. Vad jag förstår så har varken du eller hästen någon fjällvana, så jag skulle föreslå att du sträcker dej till en dagstur till att börja med. Problemet är först att du inte kan medföra mat till dej själv för mer an 5-6 dagar, sen kommer hästen att behöva tankas med kraftfoder varje dag, och det måste du också packa med. På fjället utfodrar man hästen med det gräs man kan finna, så det gäller att hitta bra ställen att rasta på och att övernatta på, med vatten o gräs. Nattetid kan du stängsla in en fin plätt ( du behöver lätta stängselpinnar o batteridrivet elaggregat, som också ska packas med). Alternativet är att låta hästen beta ordentligt på kvällen och sedan binda upp den - om du hittar nåt att binda i. Då är det repgrimma o ett starkt rep som gäller, inget trams med balsnören o dyl. för då kanske du är utan häst när du vaknar. ( det finns inga stall i fjällvärlden! :D )Hästen måste alltså klara av att stå bunden. Sen behöver du kunna sko, plus att du ska ha med reservskor o verktyg för att kunna sko om en tappsko. Du måste kunna karta o kompass + att du är van att orientera i fjällvärlden. Förbandsmateriel, yxa, kniv , tändstickor, stormkök +bränsle, ombyte, regnkläder, tält , sovsäck, u name it, ska med i packningen, och glöm inte mat! Sen behöver du en westernsadel, ranch- eller ropingmodell, ingen stoppad sits som är blöt en vecka efter en regnskur! Du behöver även utrustning ( en vattentät packväska) där du kan packa ner allt du behöver ha med - det regnar på fjället!

Sist men inte minst, du behöver en stark, tålig häst som klarar av att vara ensam, kallblodstravare är att föredra på fjället, men nordsvensk o fjording duger, försök inte ens med en varmblodig häst, och en islandsponny är för liten, den kommer inte att orka !!!!!
Du får räkna med att hästen ska bära dej + 50-60 kilo om du ska vara ute några (4-6 )dagar.

Når du har gjort upp utrustningslistan och försökt hitta en sadelpackväska som är stor nog :D så kommer du att inse att en månadslång tur är blott en dröm , och dömd att misslyckas.
Förra året gjorde två herrar ett försök att rida från Smygehuk i Skåne upp till Treriksröset,en resa på 200 mil. Det hela föll på ....mygg och knott ! och de var tvungna att avbryta i Medelpad.

Funderar du fortfarande på en månadslång tur då är en tränad packhäst med packsadel ett måste, annars kommer du garanterat att svälta ihjäl !:D Jag får önska dej en fin tur!

Planer är allra bäst i planeringsstadiet !
 
Sv: Långritt

Glömde en viktig sak: Du kan inte ge dej iväg till fjälls på långtur ensam ! Ni måste vara minst två, om något oplanerat skulle hända, typ hugga av ett finger, bryta ben, bli sjuk....

/Bill :cool:
 
Sv: Långritt

lyxpryl skrev:
Jag har länge gått och funderat på att göra en långtur på ca 1 månad i fjällen eller så. Har nu siktat in mig på nästa sommar. Någon som har erfarenhet av det och som har tips att ge?
Hur skötte ni utfodringen av hästen/hästarna?
Hade ni med sällskapshäst? Gick den isåfall lös eller som handhäst?
Byggde ni hage varje kväll eller övernattade ni på stall?
Vad behövs det för speciell utrustning och kunskap?
Och alla tips i allmänhet är välkomna!

Vad som däremot GÅR att genomföra utan allt för våldsamma förberedelser, är att rida någon av sveriges ridleder. Gotländska "Hovleden" är över 30mil lång, där finns övernattning för hästar& ryttare utefter vägen, plus att det går att rida ensam, hovslagare kan rycka ut, och hämtbilar kan ordnas.

Det finns en ridled i Jämtland också om du vill vara i fjällområdet. men jag tror att den är kortare.

Och en mängd andra ridleder, Sörmland mm.
 
Sv: Långritt

Det verkar vara ett rimligare och mer realistiskt alternativ. Du har även Tidaholmsleden i Västergötland med övernattningar, hagar o servering av mat.
Att ge sej ut i fjällen utan någon som helst erfarenhet det kan jag garantera att du kommer att ångra bittert.
 
Sv: Långritt

Har själv ridit en 4 dagars tur i fjällen och kan bara hålla med Bill i allt han skriver.

Vi förberede oss ca 5 mån innan turen med bla ngra mindre dagsturer och helgturer där vi bla provade utrustningen vi hade med oss. Vad man ska ta med sig och hur man ska packa m.m. Vi tränade även på att läsa kartor och hur kompassen fungerar.

Turen gick i mitten på aug då risken för mygg och andra insekter minst.

Vi red ca 5-8 timmar varje dag, mycket skritt pga av underlaget. Sov i tält och samekåta. Förvarade utrustningen under en tarp (som en pressening).

Hade hästarna i hage som vi stängslat upp med lätta pinnar och litet elaggregat. Hade kraft med till hästarna, hagen satt vi upp där det fanns gott om bete och vatten.

Vi hade med en packhäst som bar utrustningen till hästarna, vi själva hade våran personliga utrustning på vår egna häst. Red i westernsadlar.

Vi hade även tappskokompetens + verktyg så vi skulle kunna slå på en sko om det trilla av nån.

En bild från turen, på väg upp, över Anarisfjället. Här ser man hur packväskorna såg ut.

1915891.jpg


En bild på packhästen

1915901.jpg


Kan verkligen rekommendera att göra en långtur oavsett vart. Men det gäller att förebereda sig och veta vart man ska rida, och kolla upp så man verkligen får rida där.

Lycka till! :)
 
Sv: Långritt

Bill skrev:
Utrustningen ser intressant ut! Var har du köpt den?

Tyvärr inte min. :(

Han som äger den har beställt packsäckarna från nått företag som gjort dem åt han, vet ej vilket.

Den "anordning" som packhästen har på sig är från försvaret, dem hade den till att transportera den gamla vattenkylda kulsprutan m/36 med. :D Han som äger den har bara byggt om den lite så att den passar hästen.

Här är en bild på den utan packningen på.

http://www.pixbox.se/arkivet/synligt_13/01910000-01919999/640x480/1915998.jpg

Så tyvärr har jag inga bra svar på din fråga.

Men det var en jättebra utr! Vattentät, lättpackad och satt bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Långritt

Fnurpis skrev:
Tyvärr inte min. :(

Han som äger den har beställt packsäckarna från nått företag som gjort dem åt han, vet ej vilket.

Den "anordning" som packhästen har på sig är från försvaret, dem hade den till att transportera den gamla vattenkylda kulsprutan m/36 med. :D Han som äger den har bara byggt om den lite så att den passar hästen.

Här är en bild på den utan packningen på.

http://www.pixbox.se/arkivet/synligt_13/01910000-01919999/640x480/1915998.jpg

Så tyvärr har jag inga bra svar på din fråga.

Men det var en jättebra utr! Vattentät, lättpackad och satt bra.
Förstår att du inte har nåt bra svar !:D
"Han" som äger hästar och utrustning äger ju det turridningsföretag där du red din fjälltur i Oviksfjällen uppe i Jämtland, jag känner honom , känner igen hästarna ( packhästen är en korsning mellan fjording och varmblodstravare om du inte visste det!) och utrustningen. Så det där snacket om fem månaders förberedelser det låter ju lite löjligt när man har facit i hand, bättre hålla sej till sanningen, Fnurpis!, eller hur :D
Jag synar din bluff , men för den oinvigde låter det ju väldigt trovärdigt och rutinerat! :rofl:

/Bill :cool:
 
Sv: Långritt

Ehhh tycker inte man ska kalla folk för lögnare (genom pm) innan man vet fakta!!!

Hur vet du att jag inte bla har föreberett mig inför turen långt innan?

Kan ju då tala om för dig att denna person du talar om har jag haft som lärare på en hästturismutbildning i 1 år, inom bla turism, hästhantering, ridning m.m.

Så nu förväntar jag mig faktiskt en ursäkt!
 
Sv: Långritt

Förlåt att jag lägger mig i, men...

Vadan detta barnsliga sätt att "sätta dit" folk?:confused:

Ok, du fick sagt att du känner en cool typ som äger ett turridningsföretag, vi blir imponerade!:cool:
 
Sv: Långritt

Bill skrev:
Förstår att du inte har nåt bra svar !:D
"Han" som äger hästar och utrustning äger ju det turridningsföretag där du red din fjälltur i Oviksfjällen uppe i Jämtland, jag känner honom , känner igen hästarna ( packhästen är en korsning mellan fjording och varmblodstravare om du inte visste det!) och utrustningen. Så det där snacket om fem månaders förberedelser det låter ju lite löjligt när man har facit i hand, bättre hålla sej till sanningen, Fnurpis!, eller hur :D
Jag synar din bluff , men för den oinvigde låter det ju väldigt trovärdigt och rutinerat! :rofl:

/Bill :cool:

Det där var lågt Bill... Synd... för du hade många bra synpunkter innan.
Var någonstanns skrev hon att det var hennes hästar, och hennes utrustning??

Bara för att man lånar hästar och utrustning så innebär det inte att man inte måste förbereda sig... eller hur? Det kan mycket väl ta fem månader även om man inte äger hästen eller utrustningen.

Så jag kan tycka att en ursäkt till Fnurpis från din sida är på sin plats.
 
Sv: Långritt

Det är väl självklart att jag har fjällvana. Har utbildning i det så ja, jag kan karta och kompass och jag vet vilken utrustning som behövs till mig (tält, kök m.m.)! Det jag inte har erfarenhet av är att ha med häst. Läste i Ute magasinet för några år sedan om en tjej som just red en månad i fjällen så det lär ju inte vara omöjligt... Och det är just utmaningen jag vill åt annars hade jag valt sörmlandsleden. Och man behöver ju inte ha all mat med sig frå början, dels kan man ju möta upp folk längs vägen som har med sig påfyllning och man kan ju fixa på fjällstationer.
Jag tror fortfarande att det går!
 
Sv: Långritt

lyxpryl skrev:
Det är väl självklart att jag har fjällvana. Har utbildning i det så ja, jag kan karta och kompass och jag vet vilken utrustning som behövs till mig (tält, kök m.m.)! Det jag inte har erfarenhet av är att ha med häst. Läste i Ute magasinet för några år sedan om en tjej som just red en månad i fjällen så det lär ju inte vara omöjligt... Och det är just utmaningen jag vill åt annars hade jag valt sörmlandsleden. Och man behöver ju inte ha all mat med sig frå början, dels kan man ju möta upp folk längs vägen som har med sig påfyllning och man kan ju fixa på fjällstationer.
Jag tror fortfarande att det går!

Jag tror att du skulle ha glädje av att kontakta Ola och Elin på företaget "Rid i Jorm" i Jormvattnet, Jämtland, de skulle säkert tycka att det var roligt att hjälpa till med förberedelser och har säkert bra tips om vart du skall bege dig för att det skall fungera att vara ute så länge. Andra som kanske kan hjälpa dig är Oddmund Dyrhaug på Dyrhaug ridesenter som arrangerar långturer i gränsfjällen norge sverige. Kring Sylarna där han rider är vrålvackert! och det finns ganska många fjällstationer på vettigt avstånd som man kan nå i både sverige och norge, jag vet dock inte om han är pigg på att hjälpa till att planera en sådan här ritt åt någon annan, men jag tänkte direkt på honom eftersom han har mer än 20års vana av att arrangera långturer i fjällmiljö.

Sedan finns det en dansk man som kan hjälpa dig att få tag på utrustning, han har bland annat ridit från sverige till spanien med islandshäst (tillsammans med svenskan Solbritt Larsen), och andra äventyrliga ritter. Poul Rask heter han.

Sök på deras namn så hittar du dem antagligen på nätet.

Mvh Lisa
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 331
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp