Långritt i Italien

C

ccarinamagdalena

Jag ska på långritt i Italien under sommaren. Jag skulle vilja ha lite tips på sval ridutrustning inför detta. För jag kommer sitta i sadeln upp till 7 timmar per dag och det lär vara varmt. Om ni har nåt tips på hur man bör vara klädd etc så skriv några rader. Jag har aldrig varit på någon sådan långritt förut och rider inte distans här hemma heller. :bump:

Sv: Långritt i Italien

ccarinamagdalena skrev:
Jag ska på långritt i Italien under sommaren. Jag skulle vilja ha lite tips på sval ridutrustning inför detta. För jag kommer sitta i sadeln upp till 7 timmar per dag och det lär vara varmt. Om ni har nåt tips på hur man bör vara klädd etc så skriv några rader. Jag har aldrig varit på någon sådan långritt förut och rider inte distans här hemma heller. :bump:

Köp gärna tröja av polyester (t.ex. cykeltröja). Torkar snabbt om man blir svettig, blöt av regn och känns sval mot kroppen. Det finns speciella distansridbyxor med padding till rumpan. http://www.distansritt.nu/ De är också i material som torkar snabbt. Praktiskt då de torkar över natt, så att du kan tvätta dagligen.

En distansridhjälm som är ventilerad är också bra. Defintivt ridskor med skena i för att stödja foten, när det skall vara så många timmar om dagen i stigbyglar.

Hälsning Maja

Tack för tipset! Jag undrar lite om vad ridskor med skena innebär. Var får man tag på det? Vad har du själv för utrustning?

ccarinamagdalena skrev:
Tack för tipset! Jag undrar lite om vad ridskor med skena innebär. Var får man tag på det? Vad har du själv för utrustning?

Jag menar helt vanligt ridskor som du köper i vilken ridbutik som helst, fast som har en metallskena inbyggt i sulan. Inte bra förståss om du även kommer att gå bredvid hästen mycket. Man får lätt ont i foten av att gå med sådana ridskor.

Hälsning Maja

Jag är inte riktigt hemma på det området. Jag har ett par ridskor, räcker det då att jag köper sulan? Om inte, kan du ge exempel på sådana ridskor.

ccarinamagdalena skrev:
Jag är inte riktigt hemma på det området. Jag har ett par ridskor, räcker det då att jag köper sulan? Om inte, kan du ge exempel på sådana ridskor.

Nej, det går inte att köpa sulan. Gå in i vilken hästbutik som helst och vänd på skon och titta under. Då brukar det synas att det är den typ av sko. Antingen med plast för i en fyrkant så att skenan är synlig, eller som en fyrkantig metallplatta. Det brukar finnas några olika modeller av ridskor och samma modell kan man då se i två priser, den dyrare har då vanligen skenan.

Hälsning Maja

kan tipsa om att rida i cykeltröja, alltså sånna som dom som tävlar i cykling använder, dom är i ungefär samma matrial som byxorna som mia säljer på distansritt.se, dom blir inte lika svettiga och "tunga" som en bomullströja.

Nu har du fått bra tips av Stopek så jag har nog inte så mycket att komma med, men vill önska dig lycka till vad som verkar bli ett jättehärligt äventyr!!! :)

Kanske ett tips att redan nu börja rida lite längre här hemma och skritta mycket så du "vänjer" dig lite? ;)

Camilla

Det är inte en sula man lägger i skon, utan det är en skena i den gummisula som skon redan har. *försöker förklara*
Mountain Horse-skorna har tex en sån stålskena i skon på sina helt vanliga modeller, så det är inte så special som man kanske kan tro.

/JES

Tänkte på en sak till, som redan är sagt - att om du också ska gå bredvid hästen kan det bli obekvämt (hårt och stelt) med såna där skenor i sulan, personligen gillar jag inte alls de skorna men smaken är som baken.

Jag rider alltid i sköna skor som ex gympaskor, men har då också breda stigbyglar med mycket stor trampyta och även en mjuk "gummiplatta" i som foten får ordentligt stöd i. SUPERsköna. Min undran är om du kanske kan få med dig egna stigbyglar att fästa på sadeln och då kan du köpa dem av Mia på www.distansritt.nu som det redan tipsats om ovan. I sådana fall kan du ju ha både sköna gymnastikskor på dig och samtidigt slippa få ont i fötterna av stigbyglarna. (Själv är jag så van vid dessa sköna stigbyglar, att jag - distansryttare till trots - får ont i fötterna efter en halvtimme i vanliga stigbyglar....)

Camilla

Tack för era svar! Har någon av er provat att rida med distansridbyxor? Är det någon som har en ventilationshjälm att rekommendera?

:)

Ja distansridbyxor har jag och säkert de flesta som rider distans, själv köpte jag mina i USA men länken du fått ovan säljer också dessa. De är sköna att rida långt i, men där är också smaken som baken - har hört de som inte alls gillar dessa byxor mest pga "blöjan" som de kallar det - vadderingen som sitter just som en blöja.

På samma länk hittar du ventilerade hjälmar från Troxel, har själv två stycken och de rekommenderas absolut! Var många år sedan jag la mina vanliga sammetshjälmar på hyllan och dem får jag nästan cellskräck av idag ;) En fördel med dessa hjälmar är också fodret som går att ta ut och tvätta - praktiskt när man har svettats ner dem *uäh*

Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 934
Senast: Cambrie
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 088
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka