Långnästa räkor (caridina gracilirostris)

Mabuse

Trådstartare
Vi var i akvariebutiken i söndags, och gjorde som man inte ska göra: såg en art som såg kul ut och köpte den utan att veta så mycket om den. :angel:

En liten räka är det, trodde att det var en framavlad variant av de vanliga crystal red-räkorna, men inser nu att det är det ju inte alls. Såhär ser de ut:

Caridina_gracilirostris.jpg

Affären sålde dem som röd räka "Pinoccio" eller något liknande. Oemotståndligt knäppa är de i vilket fall, och väldigt oblyga vilket är trevligt.

Men nu när jag läser på lite så står dte på en del ställen att de vill ha alkaliskt vatten, på andra att de vill ha mjukt? Och att de i vissa fall kan bli veritabla växtmarodörer?

Någon som haft dessa och vet lite hur de vill ha det och vad de äter?

Sv: Långnästa räkor (caridina gracilirostris)

Ja, det är klart! :D

Köpte ett gäng nya rödfenstetror också (den gulgröna sorten som har röd analfena och röd stjärt men ofärgad ryggfena), men dessvärre är det en som inte verkar riktigt ok. Den är ganska liten, väldigt smal, och vill inte äta utan står bara still några centimeter nedanför vattenytan. Jag har försökt fresta med frysfoder, flingfoder och räkpelletar, men den vill inte ha (alla andra däremot rullar fram vid det här laget). Finns det nåt mer jag kan göra för den?

Rathbunin? Äter den inte är det nog inte fodret det är fel på om de andra äter, utan allmäntillståndet. Kanske var den klen och fick det svårt efter stressen med resan hem?

Ang. räkorna så är jag ingen expert, och har precis som du hörta tt en del säger svagt surt, och en del svagt basiskt. Jag har alltid haft det svagt basiskt åt dem, och inte haft några enorma svårigheter. Å andra sidan har jag väl inte haft enorma framgångar odlingsmässigt heller.

Jag trodde de behövde bräckvatten för att kunna föröka sig?

Vi har väl snarast mjukt vatten, om något. Men jag hoppas de kan trivas i det, gör vi vattnet hårdare kommer väl inte tetrorna att trivas istället.

För övrigt har vi just nu mer räkor än vi behöver - har sedan tidigare amano och red cherry, och ett par gånger har det legat ett räkskal efter amanoräkorna på botten, vilket vi trodde var en död räka som renhållningspatrullen ätit upp. Så vi har ersatt dem med nya. Tills jag insåg igår att ehm, räkor kanske ömsar skal när de växer... :o Så nu har vi sju-åtta såna eftersom vi köpte fler hela tiden. Och de röda räkorna köpte vi fem stycken på vinst och förlust för att se om de klarade sig från cikliderna. Jojo, de inte bara klarade sig, häromdagen räknade jag till åtta som var framme samtidigt, och jag tror vi kan utgå från att inte alla var framme... :cool: Åsså långnäsorna då.

Tetran (helt rätt, det är en rathbuni) ser rätt klen ut, småväxt och smal, och jag måste säga att jag har lite dåliga erfarenheter av såna tetror sen tidigare, de brukar inte bli så långlivade tyvärr. Av de fiskar och räkor vi har så är rödfenstetrorna med avstånd de känsligaste - tyvärr, för de är väldigt vackra. I fiskböckerna står det att de är väldigt härdiga och långlivade, men det har vi tyvärr inte märkt av alls. Vi köpte tio (anisitsi) för lite mer än ett år sen, och nu är det en kvar av de ursprungliga.:(

Liknande trådar

Ridning Sitter och försöker reda ut begreppen på min lilla svarta, explosiva variant av arten häst - men lyckas inte alltid särskilt bra. Det...
2
Svar
31
· Visningar
4 150
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar