Långlina?

L

lolo19

Långlina?
Hejsan
Skulle gärna vilja veta hur detta med långlina och sele fungerar. När kan man börja, alltså hur gammal bör hunden vara? vilken typ av sele och lina? hur fungerar det med långlina?
tacksam för svar
Önskar God Jul
/Tass

Sv: Långlina?

Hejsan
Ursäkta om det inte framgick av mitt inlägg. Jag tänkte ha linan som ett hjälpmedel vid inkallningsövningar och som ett alternativ till att ha honom lös eftersom jag inte har full "pli" på honom.
Tack för svaret
MVH
Tass

Tja det kan du väl börja med när du känner för det. Om du inte ska spåra med linan så spelar det nästan ingen roll vad du har för lina. Men den ska vara lätt så att hunden inte känner den efter sig så mycket. Flaggstångslina eller nått. Vet inte vad det heter :smirk: Inte en tung lina i gummi iaf. Eftersom att du inte ska dra med selen så kan du ha nästan vad som helst. Se bara till att hunden inte kan dra sönder selen eller ta sig ur den på annat sätt.

Hur det fungerar? Ja de flesta hundr lär sig att lyda i lina och göra vad de vill när de är lösa... Köp istället ett Flexikoppel och byt till det när ni kommer till ett ställe där ni inte möter andra och låt han ha lite frihet i det.

Men annars är det bara att börja nöta och nöta in lydnaden. Han ska lyda brevid dig när ni möter folk, hundar etc. Lyder han inte när han är 10 cm ifrån dig, då kommer han aldrig att lyda 10 meter bort. Träna på inhägnat område så att du blir rolig och bestämd och får lite mer status, då är chansen större att han kommer att lyda.

Tack för dina svar! Förstår vad du menar, och tror det ligger mkt i vad du säger. :bump:

När vi ändå pratar om långlinor; vad jag har förstått så finns det långlinor i läder. Tippan pratar om att linan inte ska väga mycket, men gör inte långlinor i läder det?

Jag har aldrig ens sett en långlina i läder. Så jag har ingen aning.

Jag har en gummilina och den är rätt så tung (Jag har dessutom 15m för bruksspår) Men det spelar ingen roll eftersom att jag spårar med denoch då spelar det ingen roll om hunden känner att den sitter fast eller ej :)

Det finns de som spårar med en tunn lina också, men de kan trassla en hel del och bränner rätt så bra i händerna.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
985
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 219
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård