Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade en tunn lätt lina, ett 10 m kattkoppel. Förutom att den fastande ibland så märkte nog inte valp särskilt mycket av den. Om han hade märkt ett flexi mindre vet jag inte för han har faktiskt aldrig någonsin haft ett på sig.
Angående ryck så är det ju endast i absoluta nödfall (för att förhindra en olycka eller att hunden självbelönar sig) man ska ställa sig på linan det när hunden rör sig. Jag gjorde det nog endast ett fåtal gånger. Mest använde jag den när valpen redan stod stilla och kollade in något för att förhindra att han skulle ta "fel" beslut och bli självbelönad.
I linan så gör det inget om valpen får lite knäppryck och tokrusar runt (vilket valpar gör) där det är lämpligt men i flexit så kommer det ju att ta stopp väldigt snabbt om man inte springer efter och är man i där det är träd eller dyl. så kommer man oundvikligen att trassla in sig. Har man en lite stelare lina som glider lätt så trasslar det nog sällan. Den jag hade var lite trasslig så nästa gång köper jag nog en tunn plastad lina.
När de är riktigt små så varken kan eller vågar de springa speciellt långt.
Fast med träd och buskar så kommer linan trassla in sig lika mycket som flexit vid tokryck. Tokryck på helt öppen yta och lätt lina ser jag dock fördelarna med mot flexit.
När de är riktigt små så varken kan eller vågar de springa speciellt långt.
kl
Nu måste jag vara korkad. Men jag förstår inte varför det skulle bli mer tvärstopp med flexi än om man stampar på en lina.
<snip>
Nej, man håller ju inte i linan den åker bara efter valpen. Visst är det väldigt taggigt eller snårigt så fastnar den kanske tillslut men inte i vanlig skog där händer det inte särskilt ofta. Om man måste loss linan får valpen helt enkelt träna passivitet ett litet tag.
. När de är riktigt små så varken kan eller vågar de springa speciellt långt.
Då har du antagligen inte så mycket hundvana eller bara stött på ganska otrygga individer.Eller också så har jag bara stött på trevliga valpar som har duktiga hundförare som har timing nog att locka på sin valp innan den sticker iväg..
Tycker det är en ganska tråkig inställning du har att jag skulle ha dålig hundvana eller stött på dåliga hundar bara för att jag har en annan erfarenhet än dig.
Då har du antagligen inte så mycket hundvana eller bara stött på ganska otrygga individer.Eller också så har jag bara stött på trevliga valpar som har duktiga hundförare som har timing nog att locka på sin valp innan den sticker iväg..
Tycker det är en ganska tråkig inställning du har att jag skulle ha dålig hundvana eller stött på dåliga hundar bara för att jag har en annan erfarenhet än dig.
Näh jag säger absolut inte att du bara har stött på dåliga hundar men inte så kaxiga valpar och kaxiga valpar har inget med otrevliga valpar att göra! Att förarna kan locka på sina valpar har ju uppenbarligen inget med hur vida hunden VÅGAR gå från sin förare vilket va det du kommenterade. Jag sa heller inte att du har DÅLIG hundvana bara inte så MYCKET hundvana och där borde jag naturligtvis skrivit valpvana. Ber om ursäkt om du tog illa upp.