långhåriga, välpälsade schäfrar

M

Mithra

vet ju att de inte är godkända, men undrar lite, om man har en välpälsad schäfer reg i skk, och vill ställa ut den för en bedömning, får man göra det ändå? Antar att den isåfall inte får några 1a pris, men får man iallafall ställa ut den?
kan man ta valpar på den och registrera dem i skk, om båda föräldrarna har full stam?
Nu hade jag inte tänkt para men sitter och undrar lite bara,

Sv: långhåriga, välpälsade schäfrar

Visst kan du det! Så länge den har korrekt päls, dvs underull, så är det inga problem. Vet flera fall där man ställt ut långhårig sch och fått ettor utan problem. Och får du ingen etta ena gången så får du säkerligen det någon annan gång, för annan domare. Det är ju så det går till.

Full stam, röntgad fram och bak ua, MH-testad = reggade valpar.

MEN, det krävs ju mer än att hunden är välpälsad för att få en etta....den ska ju vara korrekt byggd etc med. Åker den ut är det inte säkert att det beror på pälsen. Hela hunden bedöms ju. Lycka till!

vad bra, tack för svar, jag var lite osäker, har bara haft kortpälsade tidigare och ställt ut lite, men nu har vi köpt en välpälsad valp, som är riktigt fin exteriört, och med mycket bra stam, så det hade varit kul att ställa ut och så med vid sidan av bruks, tycker själv inte hon är så långhårig men det är svårt att se på valpar, de har ju valppälsen med.:D

Välpälsad innebär ju inte automatiskt att den är långhårig. Det finns välpälsade korthåriga med.

Ett långhår syns på örontofsarna. Man brukar väl säga att man inte kan avgöra schäferpälsen fullt ut förrän efter tredje fällningen? Inkl fällningen av valppälsen då då. I alla fall en av de större uppfödarna som påstod det.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 286
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 351
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama