Långhåriga på hopptävling?

alice

Trådstartare
En tanke slog mig plötsligt....ni som har långt hår; Hur gör ni med det? Hur sätter ni upp det?

På en dressyrbana är det inget snack, där är det hårnät som gäller, men vid hopptävling? Har för mig att man inte får tävla i toffs eller fläta utan att hårnät måste bäras vid långt hår oavsett tävling. Men jag är helt säker på att jag sett tävlande så högt om som WC tävlat i bara toffs (ja, tävlingskläder också då förstås :D )....

Inser att det bara är att beställa nya TR.... :o

//Alice - numera långhårig

Sv: Långhåriga på hopptävling?

Man behöver inte ha hårnät i hoppning, tror inte att det är någon som har det.
Själv har jag alltid fläta.

Inget krav på hårnät i varken dressyr eller hoppning.
Jag kan inte ha hårnät, mitt hår åker ur! Inte bara ett par strån, utan ungefär 75% av håret! Ser mkt mer ovårdat ut än utan hårnät!

Förut hade jag en fläta. Men med nuvarande hjälmen går inte det, så nu har jag en "tofs" som jag liksom viker ihop så den bara blir ngn dm lång.

kopparberg skrev:
Inget krav på hårnät i varken dressyr eller hoppning.
Åhå! Det trodde jag iaf att det var i dressyr! Men det kanske är gammal och förlegad kunskap jag besitter. :crazy:

Så bra då! Då kan jag lugnt tävla med toffsen och se glad ut! :D

//Alice

Jag har hårnät oavsett gren, fast om jag glömmer det hemma :o så blir det hästsvans.

Vanlig tofs. Jag har dock väldigt ostyrigt, tjockt och lockigt hår så om jag orkar så försöker jag se till att det är "plattat" innan, det ser betydligt mer välvårdat ut. :)

Jag har hårnät... Oftast åtminstone. Fast jag samlar håret i hårnätet och viker sedan upp det mesta under hjälmen.

Hejsan
Jag gör som de flesta andra, har en fläta...
För att göra det lite extra snyggt så brukar jag sätt i en sån där rosett man har i manen på hästen, jätte fint! :D

Tycker det är snyggast när så lite hår som möjligt syns, så jag brukar sätta det ie n tofs och stoppa in den i hjälmen.

Jar har mitt hår i en toffs eller en fläta och jag tävlar i hoppning just nu.
Hur jag ska ha det sen när jag ska starta dressyr har jag inte hunnit att tänka på än :o)
Men det borde nog bli en fläta då.

Förut när håret var kortare så stoppade jag in det i hjälmen, men nu när det är så långt att det sticker halvvägs ner i ansiktet om jag försöker så blir det helst fläta.
Tofs ser så ovårdat ut på något sett, fläta är mkt prydligare tycker jag.

Jag har tävlat en hel del dressyr också.
Man måste inte ha hårnät, men domarna föredrar om man har det, och så ska håret helst vara i en liten knut i nacken om det är långt. Inget fladdrande slängande som stör helhetsintrycket.

Lillo: bästa knepet i dressyren är att först göra en fläta och sen vika ihop den som en knopp i nacken ;)

hästsvans el fläta i hoppningen och terrängen.
i dressyr brukar jag göra en fläta som jag sen viker

I terrängen är det inte tillåtet att ha fläta. Risk för skalpering om du fastnar i en gren.

Oj! :eek:
Men det var ju en vettig regel i allafall.
Vad gör de långhåriga då? Är nyfiken!

är det ändrat i TR? :confused:
vet att det finns nån regel om att nacken ska vara "fri" men det gäller ponny...

nej det kan inte stämma.

Själv har jag toffs eller fläta till mitt långa hår!

tyckte åxå att det lät lustigt..... alla människor har ju fläta (el tofs) i terrängen!

Menar du fälttävlan eller ponnytävling har jag ingen aning?!
Men när du säger det "nacken fri" känns som ngt jag hört i tävlingssammanhang ngn gång?!

Men ngn regel på hårnät, det finns inte i stor häst hoppning i allafall. Och om det varit så att jag läst TR taskigt, så hade jag i allafall blivit utesluten om det varit hårnätskrav, för jag har inte haft hårnät på flera år.

Men "nacken fri" blir det ju inte med hårnät? Skulle jag ha hårnät, så vore det bökigare att komma åt min nacke än om jag såg ovårdad ut och lät barret fladdra fritt!
Dessutom så har man ju alltid "vitt i halsen" allt enligt TR, så hela hals och nacke är ju "inknäppt" i ett i allafall för mig, enormt avancerat knappsystem på skjortkragen, som jag svär över när jag ska knäppa varje tävlingsmorgon... :angel:

detta med att "nacken ska vara fri" gäller för ponnytävling i fälttävlan.
har alltid undrat vad det innebär...nån som vet?

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 975
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 456
Senast: Nevermind
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 777
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Hej! Jag bestämde mig för snart ett år sen för att sälja min läromästare i hoppning för att satsa på dressyr med en ny häst bättre...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka