Den första hästens skada var kronisk och skulle bara bli värre med tiden, den protesterade lite (främst genom förlorad bjudning) när man krävde exempelvis sidvärtsrörelser och ryggningar, vilket var anledningen till kontrollen där vi upptäckte att hästen hade ont på grund av skadan som veterinären uppgav måste ha funnits långt innan köpet. Eftersom hästen hade just ont, kunde den inte ridas innan den behandlats och skulle därefter, efter rehab, eventuellt kunna hålla för lättare ridning utan att få ont igen. Detta var anledningen att jag lämnade tillbaka den då jag vill kunna träna och tävla på en högre nivå.
Att häst nr 2 lämnades tillbaka var ett gemensamt beslut jag och säljaren tog på grund av att jag dels blivit väldigt rädd för att rida hästen då jag saknar kompetens att reda ut den typen av problem, vilket inte var gynnsamt varken för mig, hästen, eller säljaren, och dels på grund av andra omständigheter kring hästen jag inte vill gå in på här. Det var olyckligt för alla inblandade parter, men jag vet i alla fall att den hästen har ett bättre liv som passar den bättre nu än vad jag kunde erbjuda, och jag tycker att du talar i lite väl hårda ordalag för att inte vara insatt i hur den faktiska situationen sett ut.
I mitt första inlägg bad jag egentligen om tips på hur jag ska få tillbaka glädje och motivation i denna sits som jag hamnat i, inte riktigt trivs med och inte kan ta mig ur. Inte åsikter om hurvida jag borde lämna tillbaka hästen eller inte. Kan även meddela att hästen slår mindre och mindre med huvudet men det förändrar inte det faktum att det krävs mycket utbildning och träning för att den ska bli den hästen jag naivt nog trodde att jag köpte.
Jag är fortfarande lite nybörjare på det här med dressyr uppenbarligen och jag gjorde en felbedömning vid provridningstillfällena då jag antog att de brister som jag upplevde var ett resultat av min egen undermåliga ridning och inte hästens bristande utbildning/muskulatur. Att jag nu vågar säga annorlunda är såklart efter vad min tränare sagt och gjort mig uppmärksam på. Pinsamt men så är det och man kan bara försöka lära av sina misstag och samla på sig mer kunskap.
Den enda anledningen till att jag skulle lämna tillbaka min häst är ifall vi upptäcker att han faktiskt lider av sina lösa benbitar. Eventuellt inte ens då beroende på om de går att operera osv.