Längdskidor för en newbie

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har tänkt börja åka längdskidor men behöver hjälp med utrustningen! Jag vill ha ett par skidor jag inte behöver valla. Ska man ha skins då? Vad är skillnaden mellan dem och vanliga skidor?

Jag vill ha ett par lagomt bra skidor som är nog bra för att inte vara dåliga och göra skidåkningen skitjobbig men utrustningen behöver verkligen inte vara top notch heller. Bara lagomt bra. Tips, rekommendationer, varningar?
 
Jag har ett par Atomic som jag köpte för typ... 4 år sen? för ca 2000:-. De är inte skins, men jag vallar inte utan använder fästtejp, funkar bra tycker jag! Har tränat inför och åkt 4 tjejvasor, ett Vasalopp plus ett lokalt 4-milslopp med dem. :)

Hur funkar fästtejp? Har du klassiska eller skate?

Skidor är en jädra djungel! Jag vill ju mest bara ut och åka för motion och att komma ut fina vinterdagar..
 
Jag har ett par Atomic som jag köpte för typ... 4 år sen? för ca 2000:-. De är inte skins, men jag vallar inte utan använder fästtejp, funkar bra tycker jag! Har tränat inför och åkt 4 tjejvasor, ett Vasalopp plus ett lokalt 4-milslopp med dem. :)

Och glid- och fästvalla? Vad är vad? Och är något av det svårt? Och vad slipper man med skins?

Ja jag har googlat men jag blir inte riktigt klok på det hela..
 
Hur funkar fästtejp? Har du klassiska eller skate?

Skidor är en jädra djungel! Jag vill ju mest bara ut och åka för motion och att komma ut fina vinterdagar..

Vi har samma ambitioner!

Fästtejp är som vanlig tejp och har man för lite glid tar man bort eller sätter dit lite mer helt enkelt :).

Jag har inte heller fattat det där med skins, så håller mig borta från det 🤣. Och stå å kladda med vallor verkar va en jäkla djungel ja...
 
Jag gör det lätt för mig och lämnar in mina skidor för vallning i början på säsongen och det brukar hålla sig hela tiden faktiskt. Om jag inte åker någonting långt, men det var ett par år sen sist jag åkte Tjejvasan.

På det lokala Intersport kostar det 350:- för vallning, men jag tror att det är billigare på skidklubben, men jag är sällan där uppe vid deras konstiga öppettider då jag oftast åker dagtid då jag jobbar natt.

Men vallningsfria skidor är inte samma sak som skins, även om skins är en vallningsfri skida. Det finns vanliga vallningsfria med typ räfflor istället för fästvallan, men där har ju skins skinn/hud istället som ger tag. Blir man duktig och vill åka fort behöver man dock glidvalla på även skins och andra vallningsfria.
 
Senast ändrad:
Jag hade exakt samma ambition och funderingar förra vintern, det slutade med att jag köpte ett par skinskidor som jag är jättenöjd med. Lägger på extra glid bara för annars går det rätt trögt.

Tycker det är perfekt att aldrig behöva fundera på vilka förhållanden som råder utan det är bara att smeta på lite glid och sen ge sig iväg :up:

Jag vill mest bara hasa runt i lagom takt, få lite motion och njuta av vinterlandskap :love:

2799F16D-BEF4-4459-BD53-F68F3110A990.jpeg
 
Skulle jag köpt skidor idag så hade jag köpt skins. Utan tvekan. Jag skulle säga att du ska bege dig till en bra längdskidaffär och få hjälp att prova ut ett par med spann som passar dig. Spannet är alltså den del av skidan som är under din fot som inte ska ligga an mot snön när du glider men som du ska trycka ner och fäste med när du vill få fart, enkelt uttryck. Det är här du har skins alt sätter fästvalla om man latjar själv.

Jag köpte för att valla själv för 5 år sen och då var skins rätt dåligt. Det har skett enorm utveckling de senaste åren och det finns även åkare strax under eliten som väljer det.
Valla själv tycker jag är meckigt om det ska bli riktigt bra och jag har åkt pass med totalt bakhalt men också där jag knappt kunnat ta mig framåt då jag fastnat och de flesta passen ok. Inför vasan har jag lämnat in och då märker man ju enorm skillnad.

Hur det blev någon gång ibland... :angel:
12633735_10153913284174784_7495842409746471851_o.jpg
 
Jag har tänkt börja åka längdskidor men behöver hjälp med utrustningen! Jag vill ha ett par skidor jag inte behöver valla. Ska man ha skins då? Vad är skillnaden mellan dem och vanliga skidor?

Jag vill ha ett par lagomt bra skidor som är nog bra för att inte vara dåliga och göra skidåkningen skitjobbig men utrustningen behöver verkligen inte vara top notch heller. Bara lagomt bra. Tips, rekommendationer, varningar?
Jag vet absolut ingenting om längdskidor men i alla fall.

Jag har köpt ett par lite bredare (på XXL utan att tänka, fundera eller fråga någonting) jag kan ha samma pjäxor till som för långfärdsskridskor (vilket var enda kravet). De är inte snabba när man står nedför, men å andra sidan halkar jag inte bakåt i uppförsbackar (eller ramlar för att skidorna sticker). Tittar man under ser det lite ut som fjäll under, de är vallningsfria och jag har aldrig rört undersidan. Det fungerar bra för mig.

Antar att om man vill lägga mer pengar så vill man krångla mer men jag ville bara kunna åka lite skidor på kvällen när jag kom hem. (runt 2000 lagda för paket)

Noterar dock att jag inte ramlar hela tiden med dessa och inte halkar bakåt med dem. Så de är bättre än de jag hade när jag åkte sist som 12 åring och jag är glad och nöjd så långt.

Jag kanske en vacker dag köper ett par som kan gå lite snabbare nedför om det går. Men helst inte smalare och inte valligare för det kommer jag ändå inte att göra och gjorde aldrig heller som liten...

(i vissa väder kan snö fastna under om man inte åker på)

Nu när jag läser detta tror jag spannet är för mjukt.

(bara för att säga att det tydligen går att vara nöjd i några år med ett par inköpta och hanterade med totalt noll kunskap.)
 
Senast ändrad:
Skins utan tveksamheter.
Med dem lägger du bara på lite silikon för glid, se'n är du färdig för tur. Inget mer att tänka på.
Finns olika silikon för olika snötemperaturer, men man klarar sig långt på två.

Skinnet behöver bytas då och då, åker man inte mycket räcker en gång per säsong.
 
Lägger till att skinnet inte är helt underhållsfritt.
Man gnuggar det med en fet 'krita' för att det inte ska samlas vatten inne mellan skinnfibrerna, och riskera att frysa. Men min erfarenhet är att det håller betydligt mer än en skidtur.
 
Återkommer med långt svar efter jobbet men i korta drag:

1. Skaffa pälsskidor (dvs skins)
2. Sen är det viktiga
- spannet
- spannet
- spannet

Vad har du för budget?
 
Jag har vallningsfria av den gamla typen med mönster på undersidan. Funkar utmärkt för att lulla runt ett par mil och njuta av vintern. Det som tilltalar mig med dessa är att de kräver precis noll i skötsel och förberedelse, bara att dra på sig dem och ut och åka. Jag har haft dem i säkert tio år och aldrig bytt eller lagt på någonting. :D
 
Jag vill också åka skidor!
Men här är vattenskidor en lämpligare investering 🐳😩
Samma här, helt fruktansvärt kast väder! Bara regn, regn och mer regn. Vill ha vinter! Min plan för i år/denna vinter är ju att lära mig åka längdskidor och då behövs snö!
 
Du ska gå till en butik och få skidorna utprovade så dom passar din vikt och får rätt spann . Själv har jag skidor jag vallar . Det är inte så svårt om det inte är kladdföre och man får kleta med klister .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 492
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 484
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 888
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 035
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp