Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Nä men, inte är det så att du fick slut på orelevanta argument?

På tal om längd och vikt så tror jag att man många gånger underskattar hur mycket hästen verkligen kan bära.

Hallå? Ni är inte i sandlådan nu.:angel:

Ber om ursäkt för onödiga inlägg :o

Vill dock påpeka att mitt sista inlägg som ni kommenterade faktiskt var riktat till ämnet i tråden, i alla fall halva :p

*Knapplån*

Vad folk verkar bry sig om vad alla andra tycker? Jag anser att man skall avgöra på känslan och sitt egna samvete.

Hehe jaa okej, jag väger ca 59 kilo.

*kl*Men det börjar onekligen bli lite sandlådestämning här. Kommer det ett tjaffsigt inlägg riktat mot en är det bara att ignorera det. Mån måste inte alltid fortsätta tjaffsa fram och tillbaka och få sista ordet. Det förstör bara tråden för alla andra.

Precis! Vad kul det är med påhittade personer....xD
Jag tycker att maxvikten är ungefär såhär:
(Givetvis ka jag ha fel, då jag inte sett, hört, förstått,vetat allt...:))

a-ponny av welsh mountaintyp: 40-45kg
a-ponny av shettistyp: 45-50kg

b-ponny av russtyp: 45-55kg
b-ponny av welshtyp: 45-50kg

c-ponny av welshtyp: 45-55kg
c-ponny av ngn form av cob-typ: 60-65kg

d-ponny av connermaratyp: 65-75kg
d-ponny av fullblodstyp: 60-70kg

Storhäst av tunnare modell: 70-80kg
Storhäst av kallblodstyp: Varsågod och rid! (ungefär) ;)

Allt menar jag givetvis med +- några kilon, beroende på hästen och ryttaren. :)

Alla sånna hära vikter beror ju på hur mk hästen är musklad, min kompis c-ponny rider jag och väger mellan 75-85 kg så de e ju olika och min lillahäst osm e 1.56 rider jag också å hon orkar mig hur BRA som hällst ;)

kl

Jag vet inte vad som är sagt i tråden, men om man väger över 80 kg, innebär det då att man bara får nöja sig med ett kallblod? Är det kallblod med travarblod inräknat också? Dagens kallblod på banan ser onekligen lika vek ut som ett varmblod gör, det innebär alltså att dem på 80+ kan rida dem allra tyngsta raserna?

Jag vet inte, men hästar är inga porslinsfigurer..

De riktlinjerna får man nog töja rejält åta båda hållen beroende på det enskilda fallet. Följer man de slaviskt skulle ju inte någon av de störra gubbarna i världscupen i hoppning få rida sina hästar alls. Vissa av dem är ju av lätt modern sportmodell och inte alls särskilt maffiga. Men helt ok riktlinjer tycker jag ändå om man tar dem med en nypa salt.

Dessa små hästar! Ponnysar verkade varken lida eller ta skada av ridning. Tjejerna var lite långa men kul hade dom alla. Vad tycker ni?

Ponnysar verkade varken lida eller ta skada av ridning.

Hur vet du det? Hästar klagar inte i första taget. Jag tycker nog att det är lite väl mycket att hoppa om man är så stor för ponnyn.

Tjejerna var inte lite långa, de var väldigt för långa!

Där har vi ännu ett tecken på att det finns många som inte insér när det är dax att byta häst.

Btw. Sista ponnyn var ju übersöt :D

Man såg att dom tappa balansen för att dom var för långa.
sågs speciellt på hon som stegrade.

Fasst den hästen som stegrade såg ju lite knäpp ut i almänhet... "het" och viftig liksom. Det sista ekipaget var nog det som såg mest "passande" ut, ponnyn hoppade ju högt och i hyffsad balans och ryttaren följde hästen bra tycker jag, trots hennes storlek. Kul med film för en gångs skull sitället för bilder.
Den vite var ju bara helt undebart söt! Liknade en shettis vi hade för några år sedan, fasst han rörde sig knappt framåt när man satt på han...:p

Fasst den hästen som stegrade såg ju lite knäpp ut i almänhet... "het" och viftig liksom.

Jo men blir nog lätt så när man håller på och stregrar med dom och drar och sliter i dom.

men det är ju inte säkert att stegringen var meningen. Som sagt, hästen såg lite frlummig ut.

Jo det syndes. Hon drog i tyglarna samtidigt som hon flyttade bak skänkeln väldigt mycket. Det såg intränat ut.

Den stegringen var helt klart inlärd (kanske inte på rätt sätt dock).
Däremot såg det ut som att den gick överstyr, jag undrar om hästen slog över.?! :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 868
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar