Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Precis. Syndes att den var inlärd. Ja det såg ut som det gick lite obalanserat till det sista:eek::crazy:

Jag tror den slog över, eller så landade den "åt sidan". jag vet inte hur inlärning av stegring går till, vilket jagnog aldrig lär prova heller.

Jo men blir nog lätt så när man håller på och stregrar med dom och drar och sliter i dom.

Inte någon drog och slet direkt...den lite ystra mörka ponnyn verkade mer oskolad och den ryttaren fick ta i lite..men i huvudsak verkade tjejerna nätta i handen. Hästarna var pigga och framåt och hoppade fantastiskt fint. I mina ögon var detta en hyllning till deras små hästar som dom troligen haft rätt länge.

När är man för tung att rida en medelstor C ponny (135 cm i mkh.), åt det smäckrare hållet?

I dagsläget är hon väldigt omusklad och överlag tunn. Hon går nu och äter upp sig men behöver komma igång och jobba korta pass för att sätta muskler och komma i form.

Är 55 kg/164 cm egentligen för mycket för att sätta igång samt utbilda henne, jag ränkar med ca. 15-20 min. pass dagligen ev. 30 min. pass varannan dag och vila varannan dag, beroende på hur hon känns.

Att förbereda en häst för arbete och att bära görs bäst från marken i början. Tömkör hästen både rakt och på böjt spår. Jobba på att hästen ska trampa på och hålla takt och form. Jag kan inte avgöra vad din häst kan bära utan du får lyssna till magkänslan eller be om hjälp. Även en ardenner måste förberedas för att bära vikt innan man belastar dess rygg. Skynda inte utan gör ett bra grundjobb och hästen kommer att kunna bära vikt och bli hållbar, dessutom;)

Att förbereda en häst för arbete och att bära görs bäst från marken i början. Tömkör hästen både rakt och på böjt spår. Jobba på att hästen ska trampa på och hålla takt och form. Jag kan inte avgöra vad din häst kan bära utan du får lyssna till magkänslan eller be om hjälp. Även en ardenner måste förberedas för att bära vikt innan man belastar dess rygg. Skynda inte utan gör ett bra grundjobb och hästen kommer att kunna bära vikt och bli hållbar, dessutom;)

Så har jag självklart börjat, med både longering och tömkörning, och nu känner jag att det är dags att träna henne uppsuttet för att komma vidare.

Jag själv och de jag diskuterat med tycker förstås att det går utmärkt med min vikt. Jag tycker hon känns pigg och bär upp mig bra, jag hade självfallet inte försökt mig på någonting som inte kändes rätt.

Jag vill bara höra era åsikter överlag ang. vikt/längd så som ämnet på tråden är. Så rent teoretiskt, vad är er första tanke när ni läst siffrorna?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sagt det tidigare i ett inlägg...Du kommer troligen att få två olika svar...om inte fler då;). Jag tycker att det är helt ok...någon annan tycker helt olika. Jag rider in min 3,5 åriga Welsh Cob för tillfället. Hon är 148 cm, jag 174 cm och väger mellan 75 - 85 kg någonstans...:cool:

Jag har sagt det tidigare i ett inlägg...Du kommer troligen att få två olika svar...om inte fler då;). Jag tycker att det är helt ok...någon annan tycker helt olika. Jag rider in min 3,5 åriga Welsh Cob för tillfället. Hon är 148 cm, jag 174 cm och väger mellan 75 - 85 kg någonstans...:cool:

Det är bara intressant att höra fler åsikter. Jag tycker att det känns mildare mot henne att själv rida till henne även om jag enligt måttstocken förmodligen är lite för stor, då jag har bättre balans och behöver använda färre och lättare hjälper än någon som är mindre men inte har ridit lika länge.

jag har inte läst igenom hela tråden, så jag vet inte om det redan finns svar på min fråga: Kan jag rida b-ponny? jag är ca 1.55 cm lång och väger väl runt 45 kg. ponnyn jag tänker på är russ, ca 120 cm hög, ganska "normal" russtyp..

'kl
Ska provrida en maxad C ponny på söndag :) Antar att den är runt 140cm. vill höra om ni tror att jag kommer se jättelång ut, är 171 cm.
Såhär ser jag ut på en D ponny på 144cm.
100_6733.jpg

Jag red en haflinger på 139 jag är 170 och det funka

Ja du kan rida den nu, men jag skulle köpa en lite större häst om du ska köpa en så du inte växer ur den direkt.

KL*

Har redan sagt det i många andra trådar men det kommer snart bli dax för mej att köpa ny häst... Har måååånga funderingar på vad jag vill ha och kan inte bestämma mej.... Är bara fritidsryttare, har aldrig tävlat och har inga planer på att göra det heller. är väl kul att rida för tränare nån gång ibland men roligast är att rida hemma i skogen. Jag är ganska feg av mej, speciellt för hästar som är stora, små ponnier funkar mycket bättre. Har dessutom en ganska liten plånbok. Har fått en liten fundering. Kan jag (162cm och knappt 45kg, men hoppas kunna gå upp lite i vikt fram igenom) rida en lite större b-ponny? Det behöver inte vara snyggt utseende mässigt, menar mest bara att hästen inte ska ta skada av det. Tänkte mest isåfall på russ, är inte dom oftast lite "rejälare"? Har funderingar både på en äldre(som kanske också är körd) och kanske t.o.m ett föl(som beräknas bli lite större). Vad tror ni? Lägger in lite bilder på när jag rider lite olika ponnier:

Korsning troligtvis welsh/isis, ca 120cm och väldigt smäcker:
SNV31305.jpg

Min shettis, ca 108-109cm och grov:
jasmin2-4.jpg

OBS, en gångs grej, blev tvungen att "rida till". Welshmountain, väldigts smäcker, 113-116cm nånstans. Haha tänk på att jag har mycket kläder på mej och står upp i stigbyglarna:o... Var förövrigt en väldigt busig och stissig ponny:eek:
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/CIMG1411.jpg

Okej, ponnyn som jag ska prova är (som jag fattade det) av typen newforest ungefär. Alltså lite grövre, men inte inte kallblodsgrov..;):p

Jag tycker det vore dumt att köpa en b-ponny nu. Jag hara alltid också föredragit små hästar, men om du ska slippa byta ponny redan inom något år är det bättre att köpa en större. kan du inte köpa en stor c-ponny eller mindre d tex? Det känns alltid konstigt när man går över till större häst men man vänjer sig snabbt. Köp en viktbärande typ så kan du ha kvar den hela livet om du vill det och ändå ha kvar ponnykänslan. Du kommer ju gå upp i vikt vare sig du vill det eller inte.

jag rider in min lillesyrras c- ponny nu, trots att jag är vuxen, men jag skulle inte rida något mindre eftersom jag är för lång och tung.

Jag växer inte mer på längden och vikten kommer inte bli något problem med i vilket fall vare sej jag går upp 10kg eller inte.
Men har bytt bana lite nu. Ska iväg och kolla på en connemara nästa helg. Är 135cm nu men beräknas bli 137cm och av lite grövre modell. Han kommer nog passa mej perfekt:)

visst rider du dressyr ?? det ser ut som en dressyr sadel och du har långa läder:confused:

jag kommer ihåg mitt tredje ridår då jag skulle rida ett gottlandsruss på 1.30 cm i mk det såg ut som att jag red på en shettlandsponny !! jag var nog 8 år och 146 cm lång och vägde 42 kg det såg helknasigt ut och ändå var det sommar 25+c och jag red i t-skirt och kofta med tunna ridbyxor så jag var inte något tjock klädd och nästa ridlektion får jag byta till en new forest ponny som är ungefär 1.40 cm i mk stegrar , bockar och grejsar jag fattar inte att jag fick ha honnom (ZORRO) det är endå klass 2 handikapp ridning det e inte rodeo !! jag hadde honnom i 4 månader (16 ridtillfällen ) sen fick jag gosiga och snubblande oliver ox 1.55 arab att rida på nu som har varit en jätte bra häst att lära sig att galoppera på men ...... kan man sitta ner i hans skumpiga trav så är det bara handikapp hoppning som saknas !!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 868
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar