Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Du ser helt OK ut på ponnyn. Men du har alldeles för korta stigläder i dressyr/markarbetet i ridhuset (första bilden). Ponnyn ser jättetrevlig ut, samarbetsvillig och energisk med ett bra steg.
Lycka till!

Du ser helt OK ut på ponnyn. Men du har alldeles för korta stigläder i dressyr/markarbetet i ridhuset (första bilden). Ponnyn ser jättetrevlig ut, samarbetsvillig och energisk med ett bra steg.
Lycka till!

tacktacktack:) , hhaha ja.honärunderbar , fantastisk fin hoppteknin och steg ,nästan så man blir tårögd:o jag red fram då,skulle hoppa :crazy:

Jag håller med du.. de tycks ha superroligt. och tjejerna verkar ju inte väga mycket pinnar var de ju alla:rofl:

Hej alla! Jag undrar om ni anser att en grov 3-årig tinker på 150 cm orkar bära en rutinerad balanserad ryttare på 90 kilo?

En 3 åring bör inte bära så pass mycket, men en fullvuxen klarar säkerligen av det.

Jag anser inte att någon unghäst ska ha den vikten på ryggen från början.

Men jag tänkte iofs inte så långt som att den redan är inriden.

Håller för en gångs skull med Vita;)

Iofs är det ju en (oftast) ganska kraftig och stark ras. Men jag tror det beror helt på hur mycket hästen är arbetad/musklad på andra sätt, t.e.x tömkörning eller om den redan är inriden att någon annan ridit och musklat den.

Jo hästen blev inriden i somras (dock inte av en så pass tung ryttare) och är för närvarande på tillridning/utbildning.

Jag tycker de är ok med mycke träning från marken emellan!
inga problem!

Du får känna ftere själv du märker om hästen skule klaga rider du inte varje dag så tror jag inte dte är några problem.

För att ge lite perspektiv på vad hästar får klara och klarar kan ni studera dessa filmer. Här handlar det om hästar som jobbar och nu pratar vi arbete långt mer än de flesta ens skulle drömma om...
http://www.youtube.com/watch?v=BnbvIs20dvU
http://www.youtube.com/watch?v=UAu3h0LKXtU&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=JeGR-ICb990&mode=related&search=
Inga små män och inga stora hästar och tyvärr, på de två första filmerna är hästarn mycket unga...:cool:
http://www.youtube.com/watch?v=aAaCs9g0dB8

Förstår att det flesta här önskar att det skulle se ut så här:
http://www.youtube.com/watch?v=LMlhLjDk2I8&mode=related&search=

...men, så ser inte verkligheten ut.

Skulle man se det där på en dressyr bana skulle det bli klagomål men i western är allt tydligen okej :S

Skulle man se det där på en dressyr bana skulle det bli klagomål men i western är allt tydligen okej :S

Ja, det är ju skillnad på ideal i de olika grenarna. Dock, western kommer ur ren arbetsridning där man drev kor i dagar - veckor...Det viktiga är ju att man ser till att grundträna hästen så att den är redo för sin uppgift...

KL
Såg en annons nyligen, "..sökes medryttare till stor 173 mkh och grov varmblod, max vikt 60kg. Du bör vara rutinerad och kunnig eftersom han är väldigt stark.."
Det kanske talar för det att hästen är inte avlat för ridning. Men 60kg?? Låter VÄLdigt lite, tänker bara allmänt.

ja det lätt lite och om hästen är stark så behöver man juu vara lite störe med muskler.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 868
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar