Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag är nog en rätt inbiten ponnyryttare:p Skulle aldrig få för mig att köpa(gillar inte heller att rida) en ponny/häst som är högre än 145cm. Tycker det ser mest proportionerligt ut om ryttaren är ca 10-20cm längre än hästen är hög. Då beroende på hästens grovlek. själv är jag 158lång, ca48kg och kommer att köpa stor C eller liten D ponny av grov typ:D

KL*

Måste berätta en sak för er. Var och kollade på en ponny igår(connemara). Han är 135cm och jag räknade med att jag kanske skulle se lite för lång ut på honom. Blev sån här:eek: när ägaren på 173cm hoppade upp på honom och det såg helt normalt ut! Och för mina 162cm var han helt perfekt!!:love:

Precis! Vad kul det är med påhittade personer....xD
Jag tycker att maxvikten är ungefär såhär:
(Givetvis ka jag ha fel, då jag inte sett, hört, förstått,vetat allt...:))

a-ponny av welsh mountaintyp: 40-45kg
a-ponny av shettistyp: 45-50kg

b-ponny av russtyp: 45-55kg
b-ponny av welshtyp: 45-50kg

c-ponny av welshtyp: 45-55kg
c-ponny av ngn form av cob-typ: 60-65kg

d-ponny av connermaratyp: 65-75kg
d-ponny av fullblodstyp: 60-70kg

Storhäst av tunnare modell: 70-80kg
Storhäst av kallblodstyp: Varsågod och rid! (ungefär) ;)

Allt menar jag givetvis med +- några kilon, beroende på hästen och ryttaren. :)

Håller med dig om att detta stämmer hyfsat men reagerade på att en welshponny 140 cm inte kan bära mer än ett russ på 130 cm. Där tycker jag att den större pnnyn kan bära några kilon till även om den skulle vara lite smäckrare än russet. 60 kg är inga problem tror jag förutsatt att ryttaren inte är nybörjare eller väldigt lång. Men här pratar vi väl om daglig ridning av hästar. Om det är så att man kanske rider bara t ex en gång i veckan och inte så långa pass (ingen hoppning heller) så kan man öka på dom här viktgränserna med säkert 10 kg. Men naturligtvis är det mkt från häst till häst. Generellt håller jag dock med om att en kraftigare häst kan bära mer i vikt än en smäcker häst. Men hästens mankhöjd har minst lika stor betydelse.

KL*

Måste berätta en sak för er. Var och kollade på en ponny igår(connemara). Han är 135cm och jag räknade med att jag kanske skulle se lite för lång ut på honom. Blev sån här:eek: när ägaren på 173cm hoppade upp på honom och det såg helt normalt ut! Och för mina 162cm var han helt perfekt!!:love:
Nåt som flera påpekat flera gånger, ja:smirk:

Ansk: Man ska inte stirra sig blind på mankhöjder. Så nej, det spelar inte så stor roll hur hög hästen är. Hästens fysik, massa och så det grundläggande arbetet är det som spelar in. Enda gången man stör sig på långa ryttare är inom den klassiska ridningen och dressyren framförallt.

Inom westernridningen är vi rätt vana vid små, starka och smidiga hästar och ryttare som är lite större samt med den vikt sadeln innebär så är det rätt mycket hästen får bära. Den är dock tränad för det. Ridpassen är som regel dagliga och inga entimmes varianter heller. Vi använder hästen i arbete, träning som i tävling.

att en ryttare som ä 162 ska ha en maxad D tycker jag låter väldigt konstigt, då 162 inte är så långt, då kan man ju rida c ponny tillomed ..

jag ska fara ner till Jönköping nu i veckan å kolla på en c-ponny, jag är ca 162 och väger 45, är jag för stor? ;S
ponnyn är en new forest, inte så jätte liten, fina muskler oså =] den är maxad ockå så .. 140. så .. borde jag fundera på att köpa en D-ponny?

Hej! Vi är lika lång och väger lika mycket. Jag var och kollade på en connemara igår som var 135 och ganska grov och det var inte ens på gränsen till för stort! Ägaren på 173 såg ju t.o.m bra ut på honom.

Har inte läst hela tråden men tycker för övrigt att man alltid ska tänka på hur man passar ihop med just den hästen man sitter på, inte generellt efter mankhöjder eller så.

Så kan jag ju passa på o fråga vad ni säger att en nättare modell av fjording orkar bära runt på? Modell stor C ponny, kanske till o med liten D.
Bara för att se vad ni tror, tycker o tänker.. :D

Jag tror iallafall själv att en kort knubbig ryttare sitter bättre än en som är alldeles för lång men som kanske har den "rätta" vikten.. Det handlar ju trots allt MYCKET om balansen.. :p

Det är inte främst i dressyr man stör sig på att ryttaren är för lång o stor utan framförallt i hoppning och då bruker det ofta handla om ponnyer men kan även gälla små storhästar. När ryttaren börjar riva hindren med sina fötter och ben är man ju alldeles för lång för hästen. Dessutom är det synd om hästen som måste hoppa med en för stor ryttare på ryggen.

Det är inte främst i dressyr man stör sig på att ryttaren är för lång o stor utan framförallt i hoppning och då bruker det ofta handla om ponnyer men kan även gälla små storhästar. När ryttaren börjar riva hindren med sina fötter och ben är man ju alldeles för lång för hästen. Dessutom är det synd om hästen som måste hoppa med en för stor ryttare på ryggen.

Ja, det förstår jag. Men, en häst på 147 med en kropp som t.ex. min Welsh Cob fixar både dressyren och hoppningen lika bra som halvblodet jag hade tidigare på 165 cm för kropparna är lika rejäla. Jag ser inte större ut på cobben än jag gjorde på halvblodet...:cool:

Finns det någon islandshäst-människa här som skulle kunna svara på varför islänningen är så viktbärande?
Man ser ju ofta stora karlar rida islandshästar och man har även hört att dom ska vara så otroligt viktbärande. Men varför? Sitter det i deras fysik?

Jag har hört nått om att isisar har mindre märg i benet vilket gör att det består av mer skelett och att det då blir mer "kompakt" och starkare.

bra fråga faktiskt för ibland skulle man nästan tro att alla dom har innbilat sig en massa ås alla som är för unga för en stor häst kan sitta upp på en islänning.

Min mamma och pappa skulle ut på turridning en gång och då den större hästen var bokad slutatde det med att min pappa på 90kg oich 183 red på ridtur på en islandshäst:smirk:

En mkt berättigad fundering. Jag resonerar så här: som försvar kan man ju hävda att islandshästar i väldigt många år och generationer burit vuxna tunga personer vilket gjort att aveln styrt åt det hållet på så vis att man avlat vidrare på de mest viktbärande islänningarna som sedan fått ännu mer viktbärande avkommor osv.

Men jag tror oxå att det är lite av en myt. Det finns väl ingenting vetenskapligt som bevisar att en islänning är det minsta starkare än en annan ponny/häst i samma storlek och grovlek? Därför kan jag tycka att det är orimligt att så tunga personer (över 70 kg) rider på islandshästar regelbundet.

Så tycker jag med.
men dom som är lite förstora för en vanlig häst verkar tycka att små hästarna är helt okej.

På tal om islänningar.. här finns det en familj som har tre fyra stycken småttingar som går i en hage. Jag har vart där och ridit och dom är underbara. Men pappan i familjen rider inte just nu pga att dom har viktgräns på sina islänningar på 90 (!) kilo. Och det känns som att dom måste ju veta vad sina egna hästar klarar om dom släpper upp folk som väger 89kg o neråt på dom.
Jag kan ju säga såhär att mamman i familjen inte är såå liten heller. Men det verkar gå bra för henne ändå, hästen gör inga som helst antydningar på att det är mer jobbigt när hon rider...

förstor??

hej,jag har en b-ponny som är 126-127 i manken jag undrar om jag är förstor för henne jag väger 43-44 och är 143-145 lång och hon är russs/welsh ponny.

Sv: förstor??

Nej, tycker inte jag, så länge din ponny inte är jätte smäcker. Men man börjar oftast själv känna när man är för lång.

tudilo:) ,jag letar lite efter en ponny att köpa. å jag har hittat en som jag är stormförtjuust i! dt är en d-ponny på 145cm & jag är ca 160 cm ,normalbyggd. hästen är lix mittemellan,inte kraftig och inte tunn tyyyp (:. tkr ni att dt låter brau^? ' hoppas att ni svarar bojjs&giirls =D <3.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 868
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar