Långa tömmar?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Det börjar bli dags för mig att titta på ny körutrustning då jag äntligen ska få börja göra min ettåring om några månader. Nu funderar jag på vilken längd på tömmarna jag ska kika efter? Korta tömmar som funkar till sulky och mindre speedcars har vi högvis med. Men jag skulle vilja ha sånna där långa som man kan sitta på i en lång rockard. Vilka längden bör jag titta efter då?

Har även tänkt köpa något riktigt bra, då tömmar är de sista man vill ska gå sönder när man kör en unghäst :angel:.. så om någon har något tips på vart de finns långa tömmar med riktigt bra kvalitet så hojta till!

Sv: Långa tömmar?

Kollat i FT-katalogen... Där ligger "speedcart-tömmar" på ca 5-5,5 meter.
Till rockard behövs det då kanske runt 6-7 meter ?!
Eller ta ett par träningstömmar och sätt töm-förlängare på dom...

Det första travselet jag köpte var ett lågprissele från Börjes. Det var 7-8 år sedan. Med dessa tömmar har jag kört både rochard och speedcart. Hur långa de är vet jag iof inte, men de har då iaf hållit jäkligt länge och då är det inte ens kvalitetstömmar och inte är det smort ofta heller. ;)
Så jag tror nog inte du behöver kosta på dyra tömmar för tömmar ska hålla oavsett. Sömmar kan gå sönder även på dyrare sådana och jag tycker mina Börjes-tömmar hållit minst lika bra som mina andra. Trots att jag mest använt Börjes. :idea:

Jag har åttameterstömmar och de räcker ganska precis att sitta på i en rockard. Skulle de vara kortare blir det liksom ingen töm att jobba med kvar...

Men testa med ett vanligt rep. Knyt fast i en hake och knäpp fast och kolla hur långa du tycker att de bör vara (det kan man kolla på stallgången om man selar ut inne ju) och beställ/köp sedan töm i den längd som passar dig.

Lycka till med inkörningen!!!

Jag brukar ta säkerhetsremmen och "koppla" ihop med de vanliga tömmarna ( tar av handstropparna) allafall vid tömkörningen, men ett par speedcarttömmar blir väl inte för korta i en rockard ?

*kl*

Jag har ett par extra långa som jag känner mig riktigt blåst på... :crazy:

De är skarvade på ett så himla dumt ställe om man vill använda handstroppar + att de av nån andedning är lite grövre än "vanliga" typ Tärnsjö, FinnTack oc RacingTack som jag har anars.
Det gör dem tunga och otympliga...

Nä för korta blir de inte.. MEN jag vill ha möjligheten att sitta på änden så jag inte tappar tömmarna om de händer något. De tömmar vi har nu är så de räcker precis. jag vill ha lite längre..

jag har inte sett långa tömmar vad jag minns.. är alla skarvade??

Förmodligen hos vilken selmakare som helst :laugh:
Det kanske till och med finns någon som du vet om i närheten av där du bor?
Annars prova att Googla! :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Oknytt
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
698
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 427
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?