Sv: Långa ridpass?
celeste skrev:
jag brukar rida i minst ungefär 1½ timma om jag rider på banan. asså kanske 50 min uppvärming 10-15 typ träning o sen 25-30 min "typ får svetta av sej":P:P..elr asså gå ner i varv o så...men om jag rider ut kan ja rida i timmar..jag o min kopis var ute i 3-4 timmar i sommras:P:P..asså vi red ju inte i galopp i 3-4 timmar i sträck men vi var ute o hästarna rörde på sej å länge ungefär...men igonera alla dom som tycker synd om din häst..för det e inte synd om din häst..asså bara omd u inte rider så myclket bara på banan..asså o gör samma saker o bara galoperar så e det inte synd om den...o om den värkar villig o träna så tycker den ju det e kul
Nej, jag rider inte mycket på banan. Rider mest ut, men tränar även på uteritter. Alltså det är inte helt kravlöst och planlöst bara för att jag inte rider på bana. Gå i form ska pållan ALLTID göra.
För min del räcker det att träna på ridbana 1/gång veckan, resterande träning kan jag göra ute i naturen
Just nu så rider jag inte så långa pass, håller på och sätter igång pållan efter ett skadedrabbat 2005
. Pållan är egentligen utdömd pga av hovledsinflammation, men hon var ohalt vid sista vet.kollen 10/11 och är fortfarande ohalt trots att jag ökat på jobbintensiteten. Dock orkar hon inte med några 2-timmars turer ännu - och inte jag heller
. Blev inte så mycket ridning förra året, så min ridkondis är totalt bortblåst. Det går bra mycket fortare att få upp pållan i kondis än mig själv.
Just nu håller jag på och sätter igång henne och hur mycket ridning hon håller för återstår att se. Det märks om ytterligare några månader...
Bara att hålla tummarna. Är för tillfället uppe i ridpass om 60 min, och då jobbat i skritt på tygeln större delen av tiden, har börjat med korta travpass på ett par minuter i taget och i lördags så la vi in en galoppfattning från skritt och galopp 25 meter, första galoppen sedan april 2005
. Just det passet så blev det endast 45 min ridning, men eftersom jag ökat intensiteten i passen (trav och galopp) så var det fullt tillräckligt för pållan. Tömkörde igår 60 min, då bla galopp 5 min i 50 cm djup snö (skritten på plogad mark), pållan inte ett dugg trött även om hon blev svettig. Däremot börjar hon bli mer tillfreds med sig själv. Märks så väl att hon tycker det är skönt att få komma igång och jobba lite mer. Bara skritta, som vi gjort i 2 månader, börjar hon tycka är bra trist
/Lizzie