Långa ridpass?

Sv: Långa ridpass?

FYFASEN jag vill OKSÅ ha en EGEN ponny!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
lyckos er som har en egen.. jahar bara en skötis som ja tävlar o en massa andra hästar som ja rider åt andra. men endå de är inte samma SAAAAK JA BLIR TOOOKIG!!!!!!! NÅN som har en D-ponny som ja kan ha på foder lr nått :d PLEAAACEEE

Mjola skrev:
FYFASEN jag vill OKSÅ ha en EGEN ponny!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
lyckos er som har en egen.. jahar bara en skötis som ja tävlar o en massa andra hästar som ja rider åt andra. men endå de är inte samma SAAAAK JA BLIR TOOOKIG!!!!!!! NÅN som har en D-ponny som ja kan ha på foder lr nått :d PLEAAACEEE

Har du dom pengarna och kunskapen (alt. mkt hjälp från andra kunniga) då? Det är inte billigare eller enklare att ha en foderhäst, tyvärr.
Om du har pengarna, stöd från föräldrarna (antar att du är omyndig) och klarar av för övrigt att ta hand om en häst så kan du ju söka efter foderhästar på annonser. Du kan säkert finna en där! :smirk:

jag brukar rida i minst ungefär 1½ timma om jag rider på banan. asså kanske 50 min uppvärming 10-15 typ träning o sen 25-30 min "typ får svetta av sej":P:P..elr asså gå ner i varv o så...men om jag rider ut kan ja rida i timmar..jag o min kopis var ute i 3-4 timmar i sommras:P:P..asså vi red ju inte i galopp i 3-4 timmar i sträck men vi var ute o hästarna rörde på sej å länge ungefär...men igonera alla dom som tycker synd om din häst..för det e inte synd om din häst..asså bara omd u inte rider så myclket bara på banan..asså o gör samma saker o bara galoperar så e det inte synd om den...o om den värkar villig o träna så tycker den ju det e kul:D

celeste skrev:
jag brukar rida i minst ungefär 1½ timma om jag rider på banan. asså kanske 50 min uppvärming 10-15 typ träning o sen 25-30 min "typ får svetta av sej":P:P..elr asså gå ner i varv o så...men om jag rider ut kan ja rida i timmar..jag o min kopis var ute i 3-4 timmar i sommras:P:P..asså vi red ju inte i galopp i 3-4 timmar i sträck men vi var ute o hästarna rörde på sej å länge ungefär...men igonera alla dom som tycker synd om din häst..för det e inte synd om din häst..asså bara omd u inte rider så myclket bara på banan..asså o gör samma saker o bara galoperar så e det inte synd om den...o om den värkar villig o träna så tycker den ju det e kul:D

Nej, jag rider inte mycket på banan. Rider mest ut, men tränar även på uteritter. Alltså det är inte helt kravlöst och planlöst bara för att jag inte rider på bana. Gå i form ska pållan ALLTID göra.

För min del räcker det att träna på ridbana 1/gång veckan, resterande träning kan jag göra ute i naturen :)

Just nu så rider jag inte så långa pass, håller på och sätter igång pållan efter ett skadedrabbat 2005 :( . Pållan är egentligen utdömd pga av hovledsinflammation, men hon var ohalt vid sista vet.kollen 10/11 och är fortfarande ohalt trots att jag ökat på jobbintensiteten. Dock orkar hon inte med några 2-timmars turer ännu - och inte jag heller :D . Blev inte så mycket ridning förra året, så min ridkondis är totalt bortblåst. Det går bra mycket fortare att få upp pållan i kondis än mig själv.

Just nu håller jag på och sätter igång henne och hur mycket ridning hon håller för återstår att se. Det märks om ytterligare några månader... :crazy: Bara att hålla tummarna. Är för tillfället uppe i ridpass om 60 min, och då jobbat i skritt på tygeln större delen av tiden, har börjat med korta travpass på ett par minuter i taget och i lördags så la vi in en galoppfattning från skritt och galopp 25 meter, första galoppen sedan april 2005 :crazy: . Just det passet så blev det endast 45 min ridning, men eftersom jag ökat intensiteten i passen (trav och galopp) så var det fullt tillräckligt för pållan. Tömkörde igår 60 min, då bla galopp 5 min i 50 cm djup snö (skritten på plogad mark), pållan inte ett dugg trött även om hon blev svettig. Däremot börjar hon bli mer tillfreds med sig själv. Märks så väl att hon tycker det är skönt att få komma igång och jobba lite mer. Bara skritta, som vi gjort i 2 månader, börjar hon tycka är bra trist :angel:

/Lizzie

Polgara skrev:
"mina" nordsvenskar går i skogen i TUNGT arbete 3-4 dagar i veckan med griplastarvagn, alltså, vagnen väger 1200 kg och sen så lastar deras husse kanske en 3 TON ovanpå vagnen och sen bär det iväg i kuperad terräng mellan stammar å ris... och vid avlastning får dom hö å tugga på...
Och ett normalt arbetspass är mellan 9:00-15:00, dom får komma hem innan solen går ner. Å då är det täcke på och ut i hagen...
Och däremellan rids dom:)
Vi har aldrig haft några problem med dom, friskare hästar får man leta efter... och dom ÄLSKAR att jobba :banana:

Dina pållar får ju verkligen göra det som de är skapta för :D

/Lizzie

Jag rider oftast ut, och då brukar jag oftast rida minst en timme, gärna 1,5 - 2 timmar, ibland typ 3 timmar. När jag rider i paddock brukar det bli 40 minuter inkl uppvärmning. Jag rider ca 3 - 5 dagar i veckan, men pysslar med mycket annat också, som NH-träning och promenader. Han vilar oftast 1 eller ingen dag i veckan, och jag har ofta lugna rid/promenadpass istället för vila.

men det låter som om pållan börjar bli bra nu:)..förstår att hon började tycka att 2månader skritt började li långtråkigtr:P:P...men lycka till:)

Jag tycker en häst ska bli riden 1 timma eller mer varje dag. :rofl:

jag rider min 5 dagar i veckan, han vilar 2 dagar irad för att kroppen samt musklerna ska ha en chans at återhämmta sig, sedan tävlar han offtast en av dagarna på helgen, jag rider inte över 1 timme, när jagf var mindre red jag mkt längre, nu rider jag ungefär 40 45 minuter. tycker det räker, kan bli lite längre om jag någon gång rider en längre skritt runda eller likande. men aldrig att jah nu förtiden pumpar mina hästar offta och länge.

När jag rider intensivt i ridhus kan det ibland bli så kort som 20 minuters träning plus fram"skrittning" och av"skrittning". Och vissa dagar håller vi på i över 1h. Jag anpassar tiden efter hästen och ridpasset och tittar aldri på klockan. Vissa dagar vill jag avsluta efter ett lyckat, men kort, pass. Ibland vill jag gå vidare och jobba med något nytt.

Uteritterna varierar. Men minst en timme tycker jag att man ska vara ute. Under fina dagar kan vi vara ute i flera timmar.

Jag tycker inte att det är för mkt. Många hästar behöver mer än två timmar om dagen. Det beror ju självklart på hur man rider dem. Men man tjänar nog inget på att tokrida en häst stenhårt en timme istället för att rida den i ett normalt tempo i två timmar. :rofl:

Jag rider mina hästar typ en timme om dagen.

20 skritt - 20 arbete - 20 skritt.
De är i god form och har bra kondis.

Men å andra sidan kräver jag ALLT av dem när
vi väl jobbar, så det är ingen kompromiss utan
både jag och hästen ger max och så är det bara.

Rider jag ut så tar jag kanske en längre tur, men
jag är sällan ute i typ två timmar. Jag rider hellre
intensivt en kortare stund.

Men mina hästar går i kuperade hagar varje dag i
flera timmar och rör på sig ordentligt - skritt, även
under mindre kontrollerade former ger men än vad
man tror. Och vi skrittar dem för hand varje vardag,
ungefär en timme.

De skulle säkert orka mkt mer men frågan är om jag
skulle orka hålla fokus uppe och om jag inte orkar det
så blir ridningen inget positivt för varken mej eller hästen.

Idag red tex jag och två tjejer ut på en timmes skrittur. (Det blev en del trav också), men min häst var regält svettig när vi kom hem! Vi skrittade på i en ganska snabb skritt och mycket backar osv.
Det är inte alltid tiden man rider på som spelar roll utan HUR man rider.
(jämför med longering på volten och hur mycket den motsvarar i ridning!)

Knapplån.

Varför sitter ni och rider era hästar på banan så länge?
Jag rider mina hästar 20-45 minuter när jag trimmar dem. Vilket blir rätt ofta på vintern.
Att sitta och nöta på hästarna bara för att man "ska" rida en timme är bara så fel.
När mina hästar har jobbat väl och arbetar på bra får de vila.

Inte konstigt att många får förslitningsskador av ett sådant nötande.

Detta gäller dock inte uteritt.

Jag instämmer.
Mina hästar har, på grund av flytt och vinterväglag, haft vintervila i tre månader och endast blivit ridna sporadiskt. Men även när de är i full kondition rider jag bara omkring en halvtimma som mest när jag rider på banan. Uteritter däremot blir betydligt längre.

Immer

Liknande trådar

Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 067
Distans Hej.. jag har två nordsvenskar att ta hand om som jag håller på att testa olika grenar med, då inte dressyr eller hoppning är så...
2
Svar
28
· Visningar
2 507
Senast: _Skifting_
·
E
Ridning Har funderat kring det här med styrka och kondis hos hästen. I denna ridning är det ju vanligt att man rider korta och intensiva pass...
Svar
11
· Visningar
2 356
Senast: artemis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits