Långa ridpass?

Sv: Långa ridpass?

Jag tränar/rider längre turer 3-4 gånger i veckan.
På banan rider jag inte längre pass än 30 max 40 minuter - inte för att hästen blir fysiskt trött, utan psykiskt :cool: .
Han är inte så stadigt mogen i huvudet ännu :angel: . (2001:a)
Uteritternas längd varierar, men oftast 1-2 timmar.

Wannabe_Me skrev:
Vad räknar ni som vila? För mig är vila för hästen antingen "passiv vila" i hagen, eller "aktiv vila", en skrittur barbacka på hängande tygel/ alt. tömkörning i skritt ut i naturen ca 20-30 minuter...

Varannan dag "vilar" han, eller så tar vi en lugn barbackarunda på långa tyglar.
Men två dagar i veckan vill jag gärna att han har "helledigt" för att vila huvudet, och det blir oftast dagen efter vi tränat på bana.

Nu på vinter blir man ju lite mer begränsad om man inte har tillgång till ridhus. Men så kan jag tycka att även om du rider ca 30 min så har du ridit iaf. Se till de hästarna som bara går i hagen och man får ju hoppas att det är en stor hage då. Så det är väl bättre med lite motion än igen motion alls.
Sen så finns det ju hästar som kanske har gammla skador som gör att de bara kan lunka i skogen 30 min. Och det är väl bättre än att stå i hagen.
Jag vill inte klaga på någon med detta, men vill bara belysa att lite motion är bätre än igen alls.......

Känner igen mig en hel del i det du skriver! Rider minst 60 min varje gång, men för det mesta ligger mina ridpass på 90 minuter. Pållen mår jättebra utav detta, älskar att komma ut, och långa uteritter är bland det mysigaste som finns.
Har massor med stall omkring mig med hästägare och ryttare. Alla andra rider ~45 minuter, och tittar jättesnett på mig som alltid rider ut före och kommer tillbaka efter dem.
Tiden tycker jag sällan är ett problem. Jobbar 7-16 alt. 14-22 alt 21.30 - 07.30, och med dessa tider finns det alltid tid för ridning, men det handlar väl delvis om prioritering?!

En sak jag har lite svårt att förstå är just de som rider 30-45 minuterspass på banan och ändå arbetar hästen... Jag har som regel att jag alltid värmer upp i ca 30 minuter innan jag börjar "arbeta" hästen. D.v.s 10 minuters skritt genom skogen till banan+ 20 minuters skritt, trav och galopp, och böja igenom hästen. Sen kan man börja arbeta hästen och kräva samling och prestation. Detta arbetet kanske pågår i max 20 minuter, med någon minuts paus mitt i. Sedan är det nedvarvning i trav ca 5 minuter, och sedan skritt på lång tygel genom skogen hem i ca 30 - 45 minuter. D.v.s. 1,5 timmes ridning ger 20 minuters riktigt "träning". Hur 17 hinner man värma upp hästen, jobba den, och skritta av under en halvtimme? Håller dessa hästar? Eller arbetas dem inte? Varför då rida på bana?

Vet att jag säkert låter jättekritisk, men när man själv får höra att man "missköter" hästen för att man är noga med uppvärmning, nedvarvning och att hästen får tillräckligt med motion blir man lätt lite stött:cry:

milly skrev:
Det hände väl att jag skulle haft TID att rida längre tid men dock ingen LUST... Vad ska man göra liksom? Särskilt på vintern, jag fryser som bara den!! BRRR Usch.

Varför skulle det vara så himla viktigt att hästen ska gå mycket mer? :confused: För min del räckte det om hästen orkade lunka runt lite några dagar/vecka. Jag krävde inget speciellt av henne. (dock hade hon en enorm energi, ork och kondition så det var inte nåt problem)
Jag ville bara att hon hålldes igång några dagar/vecka och inte blev helt stående. Hästen själv led inte av det... en nordis som helst av allt bara stod och åt... ;) .

Klart att du själv bestämmer vilken ambition du har med din ridning :) Den här tiden på året så har jag inte heller så höga ambitioner med min ridning, men det beror främst på att jag har köldastma och helt enkelt inte klarar av att anstränga mig i kyla. Blir det kallare än -15 grader har jag svårt att andas även om jag inte anstränger mig. Och skritturer som är längre än 45 min klarar jag knappt inte när det blir så kallt. Både luftrör och resten av kroppen tar stryk.

Så fort vädret tillåter så blir dock mina turer längre.

Det jag är ute efter är ju att hästen är skapt för rörelse, det är ett stort muskelberg och en häst orkar mycket mer än vad de flesta hobbyryttare tror. Jag har också fått reaktioner på att jag skulle nästintill vara djurplågare som skrittar min häst 40 min till ridhus, rider privatlektion 45 min och sedan skrittar hem 40 min. Att det skulle vara synd om min häst som måste få gå så HÅRT!!!!

Det enda som far illa under denna skritt och träningstur är min rumpa :angel: :D

/Lizzie

Wannabe_Me skrev:
En sak jag har lite svårt att förstå är just de som rider 30-45 minuterspass på banan och ändå arbetar hästen... Jag har som regel att jag alltid värmer upp i ca 30 minuter innan jag börjar "arbeta" hästen. D.v.s 10 minuters skritt genom skogen till banan+ 20 minuters skritt, trav och galopp, och böja igenom hästen. Sen kan man börja arbeta hästen och kräva samling och prestation. Detta arbetet kanske pågår i max 20 minuter, med någon minuts paus mitt i. Sedan är det nedvarvning i trav ca 5 minuter, och sedan skritt på lång tygel genom skogen hem i ca 30 - 45 minuter. D.v.s. 1,5 timmes ridning ger 20 minuters riktigt "träning". Hur 17 hinner man värma upp hästen, jobba den, och skritta av under en halvtimme? Håller dessa hästar? Eller arbetas dem inte? Varför då rida på bana?

Vet att jag säkert låter jättekritisk, men när man själv får höra att man "missköter" hästen för att man är noga med uppvärmning, nedvarvning och att hästen får tillräckligt med motion blir man lätt lite stött:cry:

Jag förstår inte heller hur de hinner arbeta sina hästar ordentligt. Alltså, om jag vill rida 40 min till ridhuset, träna och sedan rida hem. Det är väl MITT problem. Så länge min häst orkar så anser inte jag att det är något problem. Det tar ju ett tag efter vinterns lite lugnare ridning innan hon är uppe kondition för att klara det, men pållan mår väldigt bra utav denna motion.

Jag har tyvärr ingen STOR hästhage, utan endast en liten hage och det är mycket därför som jag ser till att pållan blir ordentligt motionerad. Jag anser att jag är skyldig henne det. Men jag får ju även konstiga blickar från en del när jag berättar att mina hästar går ute 12 tim/dygn... ;)

Min personliga åsikt är denna: Jag tycker INTE det är OK att ha sin pålle i en RASTHAGE mellan t ex kl 9 till kl 15-16. Ta in hästen och låta den VILA så den orkar med att sedan bli riden 30-60 minuter. Dessutom krävs det att hästen ska klara av att tävla också. Vet folk som gör så, och även om JAG inte tycker det är speciellt bra så skulle jag i alla fall inte anklaga dem för att vara djurplågare...

Och det är väl helt klart att man kan ha himla bråttom vissa dagar, och det är också klart bättre att rida 30 min än inte alls. Men skulle jag få så himla ont om tid, då skulle jag nog skaffa mig en medryttare.

/Lizzie

1 timme kallar vi en riktig kort runda förutom när vi tränar i ridhuset varannan vecka för instruktör

2 timmar är en normal runda
3 timmar börjar det likna nånting

4-5 timmar ska man ha med fika och ta paus nånstans :love:

Wannabe_Me skrev:
En sak jag har lite svårt att förstå är just de som rider 30-45 minuterspass på banan och ändå arbetar hästen...
...
Hur 17 hinner man värma upp hästen, jobba den, och skritta av under en halvtimme? Håller dessa hästar? Eller arbetas dem inte? Varför då rida på bana?

Jag är kanske inte rätt person att svara på "30 min i paddock" även om våra pass inte blir längre än 20-40 min där inkl uppvärmning. (skrittar av gör jag gärna i skogen, en slinga som tar en kvart ungefär)

Jag har en ung häst, speciellt i huvudet, så för att behålla samarbetsviljan och glädjen för paddock-jobb, så rider jag inte där så länge.

Bestämmer mig på förhand för en, kanske två, kanske tre, övningar som jag vill att han ska sätta - och när han gjort det har vi nått målet och det räcker för idag.
Klapp på halsen och knuff ut i bus-hagen igen.

Ser ingen mening med att harva runt ett visst antal minuter/timmar, jag mäter inte träningspasset på det viset. Når vi målet efter några minuters ridning (exkl framskrittning) så räcker det för det träningspasset.

Men som sagt, jag tror inte att det kanske är mig du är ute efter svar i från - vi har ju inte riktigt samma mål med träningspasset gissar jag. Min häst och jag arbetar t ex inte i galopp ännu när vi är på banan, så det är ju inte riktigt samma ridning som på en utbildad vuxen häst, och det blir inte riktigt samma flås även om det är jobbigt :cool: .

tycker att det låter helt normalt. har själv en dressyrhäst med massor av energi. Älskar att arbeta. kan vara på skrittur i 2-3 timmar, varierat mellan kort-, mellan- och friskritt. Rider inte så länge på banan, men om det är abretspass så har jag några minuters skrittpass i så inte han får mjölksyra. Avslutar alltid med att göra något lättare, exempelvis kantrar i fältsits innan jag skrittar av.
Läste för ett tag sedan att en dressyrryttare hade ett liknade ridpass som du. Det var ett tag sen men jag tror att det ungefär var så här. Framridning i 45 min, red då framåt neråt och hela tiden i lätt sits, intensiv ridning i 25-30 min med inslag av skritt, sen avslutning i 45 min, framåt neråt i lätt sits.

knapplån.
i ridhus:
jag brukar samanlagt rida fram 30min. (skritt 15min, trav 10, galopp 5)
själva arbetet varar nog i ca 30-45 min och sedan skrittar jag alltid av i minst 20min.

i skogen:
alltifrån ½, 1-3h.
skrittar alltid minst 10min innan trav.

Wannabe_Me skrev:

Jag kan inte förstå hur vissa kan tycka att man missköter sin häst om man motionerar den mycket! :confused: Och vad är det för fel i att göra som du? *håller alltså med dig* :smirk:
Det tycker jag är KANON :bow: , min häst hade gärna också ha fått gå sådär mycket om det hade funnits någon med intresse/tid/ork till att göra det. (min häst är numera i trapalanda :( )
Det fanns en tid då vi tränade distans för skojs skull - då kunde jag rida 1-2timmar flera dagar i veckan. Men då jobade jag bara halvtid och hade mer tid och ork.

Sen måste jag kommentera ang. "träning på bana" - i mitt fall betydde det att rida på runt spår för variationens skull samt öva på lydnad och några mycket enkla dressyr övningar.
Jag kunde alltså enbart skritta ibland, kanske trava några varv och ta ett par varv galopp. Då behöver man inte värma upp särksilt länge...
Det är vad jag kallade för dressyrträning/träning på bana. Och paddock hade jag inte alltid tillgång till utan red på nån äng nånstans.

lizzie skrev:
Det jag är ute efter är ju att hästen är skapt för rörelse, det är ett stort muskelberg och en häst orkar mycket mer än vad de flesta hobbyryttare tror. Jag har också fått reaktioner på att jag skulle nästintill vara djurplågare som skrittar min häst 40 min till ridhus, rider privatlektion 45 min och sedan skrittar hem 40 min. Att det skulle vara synd om min häst som måste få gå så HÅRT!!!!

Herregud - det är ju bara ca 2timmar varav 80min är skritt. Om hästen är i kondis och god form är det ju bara TOPPEN! :)

Dom människorna vet inte om hur länge hästarna gick förr i tiden? :confused: 8 timmar om dagen var väl inget ovanligt.
Och dagens tävlingshästar i olika grenar... distansryttare rider sina hästar flera timmar på raken. osv osv.

Som du säger - hästar orkar bra mycket mer än vi människor!

Nej, det är ju en helt annan sak om man som du har en ung häst som man inte kräver lika mycket styrka/kondition av, utan som man vill lära in nya moment och uppmuntra till arbete. Då ska man ju göra precis som du säger, rida bara såpass mycket som krävs för att hästen skall göra det man tänkt, och sedan belöna med att sluta arbeta och varva ner. Med en ung och oerfaren häst har man ju inte som mål med ridningen att jobba igenom hela kroppen och träna styrka och kondition på banan i första hand, där är man ju mest ute efter lyhördehet och att hästen skall tycka det är kul:)

Idag fick jag ytterligare en gliring när jag kom tillbaka efter en 2-timmars runda med mycket galopparbete och en stund på terrängbanan... "Men gud vad din häst är svettig! Vet du om att hästen inte mår bra av att bli så trött jämt?"... Hästen har gott om päls, är riktigt temperamentsfull, och har fått busa på terrängbanan... Skulle gott kunna varit ute ett par timmar till om hon fick välja;) Vad säger man?

-knapplån-

det tar ca 30-40 minuter innan musklerna blir såpass varma att man kan kräva maximalt arbete av en häst.

Ett dressyrpass tar för mig ca 1 timme, sen skrittar jag av också. Men ca 30 min uppvärmning i skritt trav o galopp, arbete i ca 20 min, avtravning/nedvarvning i 5-10 min.

Fast är det vardag o mycket med skolan osv å man bara hinner rida i ca 45 min eller nåt får man ju skippa själva arbetet, o ta en dag med bara typ stretchjobb

mina uteritter brukar bara vara kanske dryga timmen, tycker inte det är så kul att rida ut...

Wannabe_Me skrev:
Idag fick jag ytterligare en gliring när jag kom tillbaka efter en 2-timmars runda med mycket galopparbete och en stund på terrängbanan... "Men gud vad din häst är svettig! Vet du om att hästen inte mår bra av att bli så trött jämt?"... Hästen har gott om päls, är riktigt temperamentsfull, och har fått busa på terrängbanan... Skulle gott kunna varit ute ett par timmar till om hon fick välja;) Vad säger man?

Men herregud kan de inte se om hästen är trött eller inte!!! :eek:

Jag menar ju att det är rätt stor skillnad på om en häst är helt slutkörd eller om den är redo för en runda till när man kommer hem... :angel:

Och svettig??? Om hästen inte är klippt så är det väl inte så konstigt. Nu när det är mycket snö att galoppera i - då blir ju de flesta hästar svettiga. Jag var ute i går och tömkörde min pålla på ett gärde i halvmeter djup snö. Jag lovar - det var vråljobbigt!! :D

Undrar om det hela bottnar i avundsjuka på nåt skumt sett... Då kan ju folk kläcka ur sig de mest konstiga saker...

Ingen som vill hänga med när du rider ut på dina rundor, men risken är väl överhängande att varken ryttarna eller deras hästar skulle orka med hela turen...

/Lizzie

"mina" nordsvenskar går i skogen i TUNGT arbete 3-4 dagar i veckan med griplastarvagn, alltså, vagnen väger 1200 kg och sen så lastar deras husse kanske en 3 TON ovanpå vagnen och sen bär det iväg i kuperad terräng mellan stammar å ris... och vid avlastning får dom hö å tugga på...
Och ett normalt arbetspass är mellan 9:00-15:00, dom får komma hem innan solen går ner. Å då är det täcke på och ut i hagen...
Och däremellan rids dom:)
Vi har aldrig haft några problem med dom, friskare hästar får man leta efter... och dom ÄLSKAR att jobba :banana:

Polgara skrev:
"mina" nordsvenskar går i skogen i TUNGT arbete 3-4 dagar i veckan med griplastarvagn, alltså, vagnen väger 1200 kg och sen så lastar deras husse kanske en 3 TON ovanpå vagnen och sen bär det iväg i kuperad terräng mellan stammar å ris... och vid avlastning får dom hö å tugga på...
Och ett normalt arbetspass är mellan 9:00-15:00, dom får komma hem innan solen går ner. Å då är det täcke på och ut i hagen...
Och däremellan rids dom:)
Vi har aldrig haft några problem med dom, friskare hästar får man leta efter... och dom ÄLSKAR att jobba :banana:

Ja idealiskt för nordsvenskar som är gjorda för att arbeta TUNGT. Självklart mår dom BRA av det! ;) :bow:

Jag har aldrig nånsin tvivlat på att min häst (också en bruks nsv) inte skulle ha ORKAT gå BRAAA mycket mer! Mitt problem var att vem skulle hinna/orka med att motionera henne så mycket som jag hade velat? :crazy:
Hon hade gärna fått gå minst 2 timmar flera dagar/vecka.

Mina hästar rids ut ganska mycket och det är lite olika. De rids från 45 minuter till 2-3 timmar ( på helgerna)

Liknande trådar

Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 067
Distans Hej.. jag har två nordsvenskar att ta hand om som jag håller på att testa olika grenar med, då inte dressyr eller hoppning är så...
2
Svar
28
· Visningar
2 507
Senast: _Skifting_
·
E
Ridning Har funderat kring det här med styrka och kondis hos hästen. I denna ridning är det ju vanligt att man rider korta och intensiva pass...
Svar
11
· Visningar
2 356
Senast: artemis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama