länga överlinjen

J

josse

nu jobbar jag med att försöka länga överlinjen på min häst. Det fungerar bra i skritt, där hon även bitvis klarar att samla sej i en högre form, men med bibehållen lösgjordhet i nacken. Hon har även börjat länga sej i traven framåt nedåt (vilket är ett framsteg, då hon tidigare har kört upp huvet och sänkt ryggen)och verkar trivas(frustar belåtet)fixar att gå på en volt, och böjer sej rätt i sidled, blir lättare att styra, känner hur hon rundar ryggen. Men...hon travar så enormt sakta, det känns som om hon nästan ska stanna i varje steg, men det gör hon ju inte. Hon sänker också ner huvet väldigt långt, nosen är nästan i backen bitvis. Är det så här i början, är det för att det är jobbigt, har hon dålig balans eller vad beror det på? Är det bra eller dåligt. Jag vill ju inte störa henne genom att driva för mkt för då kommer huvet upp och hon blir stressad, jag vill ju berömma att hon länger sej och inte störa henne för mkt.

Refletioner?

Sv: länga överlinjen

Sakta är bra betyder att hästen jobbar, men sakta så att nosen är i backen betyder oftast bara framtungt och oengarerat. Att länga överlinjen innebär att hästen söker handen och flyttar ut pannan ovanför nosen. Gör den rätt så ska den var gång du ger efter söka sig neråt så att huvudet står rakt på marken, dvs att hakan ska inte landa först, då söker den sig bara framåt framåt=framtungt.
Vilken av sättet din häst gör på är omöjligt att säga.

Jo, det är svårt att beskriva oxå. Var på kurs nu i helgen och fick lite mer aha-upplevelser, bland annat kände skillnaden på lösgjord nacke, och lösgjord hals.....om ni förstår vad jag menar, min häst har lätt att böja och strecha halsen, men sen är det lite svårare att få genom lösgjordheten i nacken och att hon böjer genom hela kroppen och lösgjord bakdel, men det börjar komma bitvis, vilken skillnad det blir :bump: :banana:

Kolla hur lång överlinjen är hela vägen från var hästen sätter in sitt bakben till nosen. Alltså bakbenet ska sättas ner så långt fram som möjligt, för att du ska kunna säga att överlinjen verkligen längs. Detta stretchar hästen. Jobba med ökning/minskning av volt samt öppnor och slutor, i nämnd ordning, först i skritt därefter i trav, så ska du se att samlingen kommer liksom av sej självt. Obs, gör aldrig avkall på att hästen ska vara totalt avslappnad i varje ögonblick! Med tiden kan du samla hästen genom att höja ramen, och eftersom hästen vid det laget är både välstretchad och välmusklad kommer han att klarar att samla sej med sänkt bakdel = äkta samling. Alltså du samlar inte hästen framifrån (t ex plocka i munnen) utan bakifrån. Att träna in allt detta kan ta både ett och två år, men vet du vad gör går det säkert relativt fort. Och du får en häst som håller i många år och bästa utgångsläge för vidare träning.

knasan skrev:
Kolla hur lång överlinjen är hela vägen från var hästen sätter in sitt bakben till nosen. Alltså bakbenet ska sättas ner så långt fram som möjligt, för att du ska kunna säga att överlinjen verkligen längs. .

Jo bakbenen sätter hon in ganska långt fram, problemet är att hon inte riktigt bär ändå, har inte blivit ritkigt lösgjord (pga min felaktiga träning). Videofilmade i helgen under en kurs, och det såg gansk bra ut. Att hon går långsamt är nog inte ngt problem i sej, utan snarare om hon häner eller tar stöd av bettet, det är det som ska undvikas.

En annan fråga som jag har är när det gäller halter och halvhalter med sätet/vikten. När jag gör detta med lösa tyglar så häöjer hon alltid huvudet, är det för att hon inte balanserar sej ? För de bär ju kunna göra halt utan att huvet åker upp eller :confused:

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Träning Jag ska träffa vår tränare ikväll, ska fråga om detta då, samt även ET och veterinär som alla sett beteendet utan att kommentera det...
2
Svar
32
· Visningar
5 785
Senast: Fiador
·
Körning Jag kör ju en minishettis, som är regelbundet körd i ett halvår nu. Var helt ur form från början så jag har ökat på sakta. Nu är han i...
Svar
2
· Visningar
1 224
Senast: Luna10
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 970
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar