Sv: Långa ben - ostabil skänkel
jag tycker tvärtom ang. det du skrev, vikt och sits och överskänkel är främmande för mig, för mig är det vikt, sits och underskänkel vid behov. inget annat däremellan? "överskänkeln" finns väl inte egentligen i ordets rätta bemärkelse och aldrig att man klämmer med den öht, utan fördelen med långa ben är att vikten och sitsen får du rätt mycket av i sig pga långa ben, (förstå mig rätt självklart är det inte gratis med en bra sits i sig) men det är ju den man vill ha? överskänkel använder man inte öht i dressyr vad jag vet, så med långa ben så får man i viss mån "gratis" eller vad man ska säga att man inte lika lätt är där och klämmer och fixar öht med skänkeln utan den långa underskänkeln lägger man till lägligt där det behövs, utöver det hänger den still. Titta på Edward Gaal och Jan Brink tex, det är samma princip.
Just på islandshäst tycker jag det blir väldigt tydligt i sig om man rider en liten och benen hänger ner, att man aldrig öht klämmer eller ens behöver impulsivt vara där och klämma. det är sits och sen hänger skänkeln där bara och använder man ngt så är det underskänkeln. Då pratar jag ju snarare vaden i detta fallet som underskänkel. att sitta och picka med hälen på en 138 häst för mig som är 179 lång och bara ben, blir otänkbart. Jag rider ju dock inte islandshäst vanligtvis, även om jag gjort det, men för mig är tänket som lång ryttare densamma även på en större häst där min skänkel hamnar strax under magen även om hästarna är betydligt större.
Jag tycker du klämmer/rider jättemycket med låret och knäet utifrån dina bilder och det motsäger vad jag ser som fördelarna man brukar kunna få lite gratis om man är lång på häst?
Hur kan man använda underskänkeln det vill säga vad och häl om man inte når hästen med de??
Så den kan ju glömma med långa ben på ponny.
Ska jag klämma med häl och vad får jag ta upp mina ben supermycket och det ser ut som bilden i tölt som jag la ut här fast ännu värre
Översta bilden när jag rider dressyr ligger benen avslappnande längst hästen sida eftersom jag där lärt om mig att använda sits och över delen av låret dvs från höft ner till knä samt vikten och rumpstumpen
Det är några år mellan bilderna
Jag kan ju bara tala ur min synvinkel och mina tankar jag hade när jag gick över från stor häst ner till ponny.
Och det var just balansen... som man trodde sig ha som man uppenbart inte hade. När man red stor häst hade man alltid kontakt/tryggheten med skänkel(hela) längst hästens make/buk.
Nu hade jag inte längre de och de vinglade nå fruktansvärt första tiden vill jag lova.
Kändes som att sitta och rida på en planka.
Hälarna sökte sig heeeeeeeeeeeeeela tiden upp till sin trygghet och sitsen gick fån MVG ner till IG-511.
Man fick helt ställa om sig och kliva in i facket nybörjare igen i kategiron sitsträning!
Nu fick man lägga mer fokus på sitsen att fatta en galopp med hjälp av att enbart skjuta fram innerhöft ist för att lägga fram skänkeln lite på inne.
Man fick börja trava genom att bara vinkla upp bäckenbenet ist för att lägga till skänkeln lite lätt runt om hästens mage.
Skänkelvikningar öppna sluta och samlingarna vart helt plötsligt supersvåra
Idag funkar det riktigt bra även om jag än idag kan komma på mig med att ha hälar som letar efter sin lilla trygghet längs hästens mage
När jag samlar upp henne använder jag mkt av överskänkeln och klämmer åt med hjälp av insida lår och rumpstrumpen. Eller ja MÅÅÅÅLET är de och jag försöööker så gott jag kan
Så jag vill nog påstå att många många dressyrryttare använder sig utav överskänkel som visst finns i ordboken.
Gör lite knipövningar i sadeln så hittar du snabbt överskänkelns funktion