Långa ben - ostabil skänkel

sarae

Trådstartare
Hej!
Jag har ett bekymmer relaterat till min längd.
Man brukar ju säga att det är viktigt att man går över från ponny till stor häst bl a för att skänklarna blir så långa att man tappar stabiliteten.

Jag är 186 cm lång med det mesta i benen. Jag har ett halvblod på 172 cm i mankhöjd och jag har just detta bekymmer även på min stora häst. Skänkeln hänger långt under magen och det blir därför svårt att få en stabil och stilla skänkel, speciellt vid lättridning. Rider mest dressyr och vill inte rida runt i för korta läder (vilket ibland händer i a f enbart för att få en stabilare skänkel)

Har ni några tips om utrustning, övningar eller vad som helst som skulle kunna hjälpa.

Jag tränar regelbundet musklerna i vristerna för att kunna få en stabilare skänkel och sparar för närvarande till ett par riktigt hårda och stabila ridstövlar ;)
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Bra stövlar gör mycket på skänkeln. Innan kunde kan absolut inte ha fötterna stilla. Efter jag köpte dressyrstövlar så är det mycket lättare. Jag är 171 cm med normala ben. Har en häst på 164 cm. Jag har fått korta mina stigläder lite för att slippa dethär med att dra upp fötterna för mycket för att komma åt. Det har blivit bättre, men skulle också behöva lite tips om hur man får den där absolut stilla skänkeln :)
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Definitivt stadiga bra ridstövlar är mitt råd.

Jag tror utöver det att det finns väldigt många fördelar i fråga om stabil skänkel när man är lång. Jag är själv 179 med bara ben i stort sett, och rider en häst på 170 fast den är mest manke och inte så hög egentligen. Men har ridit många hästar genom åren som är mindre och nättare, och jag tycker inte att det stör eller påverkar min skänkel öht faktiskt i sig. Många skulle nog rapportera motsatsen till din upplevelse, att det är jättemånga fördelar att ha långa ben för du kommer ner på hästen väldigt naturligt och de långa benen bidrar då de liksom utgör en tyngd/stabilitet i sig.

Hur är du i sitsen bortsett från skänklarna? oavsett om man har långa eller korta ben, så nyckeln till ens sits är ju bålstabiliteten och själva din sits, inte längden på benen i sig. bålstabiliteten behöver nog de flesta ryttare, inkl mig själv, arbeta på framför allt :)

sen att du verkligen har en sadel som passar dig, inte bara hästen, är verkligen a och o för hur din skänkel hamnar och hur du kan rida balanserat och harmoniskt .
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

En stabil sjenkel fordrer et løst og ledig hofteledd. Når hofteleddet ikke fungerer helt som det skal, hvilket er tilfelle hos langt de fleste ryttere i Skandinavia i dag (spesielt vi kvinnelige), kompenserer rytteren ofte ved å spenne innsiden av lårene, og/eller klemme med knærne. Men når rytteren greier å åpne hofteleddet i takt med hestens fraspark, kan han eller hun slippe energien fra hestens bakbein gjennom hofteleddet, og dermed gjennom hestens (stabile og løftede) rygg. Da er forutsetningene for en stabil sjenkel på plass. Sjenklenes lengde i forhold til hesten er ikke det vesentlige. Det kan faktisk være at det kan hjelpe å korte opp stigbøylene et hakk eller to, selv om du har lange ben og rir dressur. Det vesentlige er at du klarer å slippe bevegelsen gjennom hofteleddet og å trampe godt nok ned i stigbøylene når du rir. :)
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Börja med att hitta balansen när du står upp. Du ska inte stå i en korrekt lätt sits utan stå rak i kroppen, skjut fram höften och stå med nästan raka ben och skrevet över framvalvet. Hitta balansen utan att tippa bak med rumpan, känn att du har balansen i stigbyglarna och inte i knäna. Rid i skritt och trav men börja i skritt -halt -skritt och tills dess att du kan följa med i övergångarna utan att tappa balansen.

När det fungerar i skritt och trav så börja lättridningen från ståendes. tänk inte så mycket att du ska ställa dig upp utan mer att du ska lyfta höften framåt uppåt som om du hade ett snöre knutet i skärpet och drog dig framåt uppåt. Försök inte hålla skänkeln stilla- då blir du lätt spänd i knäna utan låt knät och benet svikta nedåt när din höft lyfts uppåt framåt. Fokusera inte på att vara stilla, fokusera mer på att följa hästens rörelser.
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Jag vill vara fräck och påstå att mycket handlar om sitsen. Jag är förvisso kort, 164, men håller mig till två maxade c-ponnys, varav den ena är båltunn, så mina ben hänger en bra bit under magen.

Ju bättre sist jag fått (jobbat stenhårt med den i över ett år - är ingen talang :p) ju stabilare skänkel. Men visst, dressyrstövlar är också GULD värda :)
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Jag rider islandshäst och är 175 cm lång och hästen 138, mina ben hänger under magen och en klackspark där under är inte långt ifrån:D
Nja riktigt så illa är det inte men jag som red stor häst förr fick mig en törn på god balans.

Man får lära om sig att rida, och tänka sits och vikt och överskänkel helt enkelt.

Hälarna och vad är bara nått som hänger där som en prydnad:)

Så här ser vi ut

1383243_10152244814018998_58422072_n_zpsebf08ae7.jpg



190549_10150193202412542_7253846_n_zps55c89be6.jpg


Eftersom hon är grov i bålen fyller hon ut mina ben väl, har man långa ben får man försöka leta hästar med lite grövre bål.
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

jag tycker tvärtom ang. det du skrev, vikt och sits och överskänkel är främmande för mig, för mig är det vikt, sits och underskänkel vid behov. inget annat däremellan? "överskänkeln" finns väl inte egentligen i ordets rätta bemärkelse och aldrig att man klämmer med den öht, utan fördelen med långa ben är att vikten och sitsen får du rätt mycket av i sig pga långa ben, (förstå mig rätt självklart är det inte gratis med en bra sits i sig) men det är ju den man vill ha? överskänkel använder man inte öht i dressyr vad jag vet, så med långa ben så får man i viss mån "gratis" eller vad man ska säga att man inte lika lätt är där och klämmer och fixar öht med skänkeln utan den långa underskänkeln lägger man till lägligt där det behövs, utöver det hänger den still. Titta på Edward Gaal och Jan Brink tex, det är samma princip. :)

Just på islandshäst tycker jag det blir väldigt tydligt i sig om man rider en liten och benen hänger ner, att man aldrig öht klämmer eller ens behöver impulsivt vara där och klämma. det är sits och sen hänger skänkeln där bara och använder man ngt så är det underskänkeln. Då pratar jag ju snarare vaden i detta fallet som underskänkel. att sitta och picka med hälen på en 138 häst för mig som är 179 lång och bara ben, blir otänkbart. Jag rider ju dock inte islandshäst vanligtvis, även om jag gjort det, men för mig är tänket som lång ryttare densamma även på en större häst där min skänkel hamnar strax under magen även om hästarna är betydligt större.

Jag tycker du klämmer/rider jättemycket med låret och knäet utifrån dina bilder och det motsäger vad jag ser som fördelarna man brukar kunna få lite gratis om man är lång på häst?
 
Senast ändrad:
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

jag tycker tvärtom ang. det du skrev, vikt och sits och överskänkel är främmande för mig, för mig är det vikt, sits och underskänkel vid behov. inget annat däremellan? "överskänkeln" finns väl inte egentligen i ordets rätta bemärkelse och aldrig att man klämmer med den öht, utan fördelen med långa ben är att vikten och sitsen får du rätt mycket av i sig pga långa ben, (förstå mig rätt självklart är det inte gratis med en bra sits i sig) men det är ju den man vill ha? överskänkel använder man inte öht i dressyr vad jag vet, så med långa ben så får man i viss mån "gratis" eller vad man ska säga att man inte lika lätt är där och klämmer och fixar öht med skänkeln utan den långa underskänkeln lägger man till lägligt där det behövs, utöver det hänger den still. Titta på Edward Gaal och Jan Brink tex, det är samma princip. :)

Just på islandshäst tycker jag det blir väldigt tydligt i sig om man rider en liten och benen hänger ner, att man aldrig öht klämmer eller ens behöver impulsivt vara där och klämma. det är sits och sen hänger skänkeln där bara och använder man ngt så är det underskänkeln. Då pratar jag ju snarare vaden i detta fallet som underskänkel. att sitta och picka med hälen på en 138 häst för mig som är 179 lång och bara ben, blir otänkbart. Jag rider ju dock inte islandshäst vanligtvis, även om jag gjort det, men för mig är tänket som lång ryttare densamma även på en större häst där min skänkel hamnar strax under magen även om hästarna är betydligt större.

Jag tycker du klämmer/rider jättemycket med låret och knäet utifrån dina bilder och det motsäger vad jag ser som fördelarna man brukar kunna få lite gratis om man är lång på häst?

Hur kan man använda underskänkeln det vill säga vad och häl om man inte når hästen med de??:cautious: Så den kan ju glömma med långa ben på ponny.

Ska jag klämma med häl och vad får jag ta upp mina ben supermycket och det ser ut som bilden i tölt som jag la ut här fast ännu värre:crazy:

Översta bilden när jag rider dressyr ligger benen avslappnande längst hästen sida eftersom jag där lärt om mig att använda sits och över delen av låret dvs från höft ner till knä samt vikten och rumpstumpen
Det är några år mellan bilderna


Jag kan ju bara tala ur min synvinkel och mina tankar jag hade när jag gick över från stor häst ner till ponny.

Och det var just balansen... som man trodde sig ha som man uppenbart inte hade. När man red stor häst hade man alltid kontakt/tryggheten med skänkel(hela) längst hästens make/buk.
Nu hade jag inte längre de och de vinglade nå fruktansvärt första tiden vill jag lova.
Kändes som att sitta och rida på en planka.

Hälarna sökte sig heeeeeeeeeeeeeela tiden upp till sin trygghet och sitsen gick fån MVG ner till IG-511.

Man fick helt ställa om sig och kliva in i facket nybörjare igen i kategiron sitsträning!

Nu fick man lägga mer fokus på sitsen att fatta en galopp med hjälp av att enbart skjuta fram innerhöft ist för att lägga fram skänkeln lite på inne.
Man fick börja trava genom att bara vinkla upp bäckenbenet ist för att lägga till skänkeln lite lätt runt om hästens mage.
Skänkelvikningar öppna sluta och samlingarna vart helt plötsligt supersvåra

Idag funkar det riktigt bra även om jag än idag kan komma på mig med att ha hälar som letar efter sin lilla trygghet längs hästens mage:)

När jag samlar upp henne använder jag mkt av överskänkeln och klämmer åt med hjälp av insida lår och rumpstrumpen. Eller ja MÅÅÅÅLET är de och jag försöööker så gott jag kan:D

Så jag vill nog påstå att många många dressyrryttare använder sig utav överskänkel som visst finns i ordboken.

Gör lite knipövningar i sadeln så hittar du snabbt överskänkelns funktion:D
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

jag ser inte det du säger ang. dina bilder öht..

läs gärna det jag skrev igen.

Jag är superlång och har ridit både ponny och små och större hästar och islandshäst osv enligt mitt inlägg. Jag håller som sagt inte med dig utifrån det du skrivit och det jag motiverat i mina inlägg. Läs gärna igen om du inte förstod vad jag försökte skriva. Det är jättstor skillnad på hur du tolkat mig i ditt svar här, och vad jag skrivit/försökt förklara.

vaden börjar nedanför ditt knä :) och klämma ska man inte göra på ngn häst oavsett benlängd.... det du redogör för i dina reaktioner av att vara lång och rida en mindre häst, handlar om sitsproblem i sig, inte din längd.

och nej - man använder inte ngn överskänkel i ngn ridning. man rider med sitsen och sen ligger överskänkeln nedanför bäckenet om man rider dressyr mjuk och låter hästen höja sig som en badboll mjukt mellan sitsen och sen din underskänkel. Klämmer du med "överskänkeln" så är det dels ett tecken på annan brist i sitsen i sig, och dels hämmar det hästen att verkligen kunna höja sig under dig i arbete. din dressyrbild visar en väldigt spänd sits i allmänhet och din underskänkel skvallrar om att du inte är avslappnad i sitsen i sig och klämmer med överskänkeln/knäet.

sen iof så ligger din sadel riktigt dåligt på just den bilden så det bilden visar i fråga om din sits är säkert delvis till stor del ett kvitto på det också i sammanhanget.
 
Senast ändrad:
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Har nog mer med stabiliteten i sitsen att göra :) rider själv islandshäst är 169cm och min egen är 136cm i mankhöjd ^^ red in en väldigt smäcker liten dam på 127cm i somras utan balansproblem ;)
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Nu hänger jag inte med. Förstår jag dig rätt så menar su att man inte alls ska använda överskänkeln (benen mellan höftleden och knäleden?) och gör man det innebär det att det är brister i sitsen, stämmer detta?

Finns det inte i dressyrvärden att man ger hjälper med överskänkeln alls? Och på vad sätt skulle en lätt snabb muskelspänning innebära innebära att hästen inte skulle kunna arbeta med ryggen? Och hur ska den då kunna arbeta med ryggen om man använder rumpan. Hur tänker man här och vad är mekaniken?

Personligen så använder jag hela den tillgängliga skänkeln, givetvis hänger jag inte fast utan en lätt muskelanspänning ger en signal sedna släpper man givetvis efter och upprepar vid behov.
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Oj vilken bra fråga!
Själv är jag 171 och rider en ponny på 132 och lyckas ha en stabil skänkel. Och jag har inte den blekaste aning om hur!:rofl: För Jag brukar vara som en Bambi på benen och råkar ofta slå lite volter här och var:bow:
En grej jag hade förut var en typ platt boll som jag stog på ganska ofta, men inte så ofta för jag råkade ha sönder den man pumpa upp med:banghead: en annan sak man kan skaffa är en yogaboll, gör susen för balansen och så lär man sig (tycker jag iallafall) att ha fötterna helt stilla om man sitter på den utan att nudda marken, men kan även ställa sig på den med armarna och benen som också gör att man får stadigare skänkel (tycker jag iallafall:D ) och efter ett tag kan man även lite tricks! (Kan stå på bollen med bara händerna, en fot och sträcka ut en fot nu!:D )
Lycka till!
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Om du läser Kyras ABC förstår du vad jag menar med att man inte använder "överskänkeln", än mindre ska klämma med den om man vill ha en bra sits och en bra inverkan.
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Nu hänger jag inte med. Förstår jag dig rätt så menar su att man inte alls ska använda överskänkeln (benen mellan höftleden och knäleden?) och gör man det innebär det att det är brister i sitsen, stämmer detta?

Finns det inte i dressyrvärden att man ger hjälper med överskänkeln alls? Och på vad sätt skulle en lätt snabb muskelspänning innebära innebära att hästen inte skulle kunna arbeta med ryggen? Och hur ska den då kunna arbeta med ryggen om man använder rumpan. Hur tänker man här och vad är mekaniken?

Personligen så använder jag hela den tillgängliga skänkeln, givetvis hänger jag inte fast utan en lätt muskelanspänning ger en signal sedna släpper man givetvis efter och upprepar vid behov.

Om man använder överskänkeln så sätter man mer "tryck" i hästen (kan iof användas om hästen är av den mer flegmatiska typen). MEN, precis som Mackan säger, så försvårar man för hästen att komma upp med ryggen, bli bred och rund. Hästen får alltså svårare att arbeta genom ryggen. Därför vinklar man tårna en aning utåt för att släppa överskänkeln (som ändå självklart fortfarande ligger mjukt intill) och använder istället underskänkeln vid behov.
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Instabiliteten i benen är en symptom på bristande bålstabilitet och balans.
Det är svårare att hålla balansen då benen inte ens har något att ligga an mot, utan att man kniper och spänner. Men i gengäld har de flesta ponnier mindre gång än motsvarande modell i strl 170. ;)

Alltså säger jag träna bålstyrka, koordination och balans. Då kommer din skänkel ligga still oavsett strl på häst.

Däremot tycker jag inte alltid man kan rida med tanke att använda häl på ponny om man är långbening. Då blir resultatet att man drar upp skänkeln och kniper. Istället får man lära sig rida med vaden.
Överskänkeln använder jag inte annat än om jag behöver bromsa en häst som lätt blir för kort i halsen(inte än har förtroende för handen=varit felriden) och man inte än kommit till att kunna bromsa den på sitsen.
Då kan jag knipa ihop den mellan låren just då den ska bromsa.

Man ska alltid tänka att benen ska vara som två blöta disktrasor som bara hänger längs med hästens sidor. Balansen får man hålla i rygg/magen/bäcken.
Blir man fladdrig i ben, överliv eller armar är det bålstabilitet och balans och koordination som brister. :)

Jag hade kvar min första ponny trots att jag är vuxen och långbent.
Självklart får man rida lite annorlunda mot de större hästarna. Jag tävlade inte och behövde då inte ha sporrar. Alltså kunde jag ha så långa läder och slippa dra upp hälen.
Bilden är tagen då vi står och pratar:
Laringngben_zpse971b405.jpg
[/URL]
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Haha! Han kallades inte Mammutten för inte. ;)
Är man 30 år så får man fördelen att matte inte längre vågar stjäla ens benbehåring. Han blev mer frusen de sista åren.
Vi skojade om att ev ha stay-ups som plattade till Islands-luddet. ;)
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Instabiliteten i benen är en symptom på bristande bålstabilitet och balans.
Det är svårare att hålla balansen då benen inte ens har något att ligga an mot, utan att man kniper och spänner. Men i gengäld har de flesta ponnier mindre gång än motsvarande modell i strl 170. ;)

Alltså säger jag träna bålstyrka, koordination och balans. Då kommer din skänkel ligga still oavsett strl på häst.
Jag tänkte också på bålstabilitet.
Har en mindre häst men har hyfsat långa ben. Inte överdrivet men så pass att jag märker en stor skillnad när jag sitter på större hästar. För då sitter jag mer där jag sitter. Mer stabilt helt automatiskt.

På min egna är det stoor skillnad mot innan då jag inte insåg hur stor del bålstabiliteten hade på balansen. Nu när jag hittat den och tänker på det så är det mycket stabilare allting. Även om den krävs vid all ridning så är den förmodligen ännu lite viktigare om man är lite lång och lite tappar balansen.

Sen är det lite också beroende på sadel. Jag har provat sadlar som jag heelt tappat balansen i, men som jag sitter kanon i på en annan (större) häst. Beroende på hur den är uppbyggd.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 214
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp