Långa ben - ostabil skänkel

Sv: Långa ben - ostabil skänkel

stabila stövlar är bra, men jag vill slå ett slag för att träna bålstyrkan. När den är bra så fungerar hela kroppen bättre.
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Sen är det lite också beroende på sadel. Jag har provat sadlar som jag heelt tappat balansen i, men som jag sitter kanon i på en annan (större) häst. Beroende på hur den är uppbyggd.

Det spelar ju helt klart roll med sadel, men som du och andra säger så är ju bålstabiltet a och o.
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Styrkan i bålen är bara en liten del av bålstabiliteten, till stor del är det hur man använder musklerna. Jag trännade Aikido en period och bara genom att flytta fokus och ändra sitt tänkande kan man gå från att vara hur fladdrig som helst till att sitta stabilt. Nu var det för all del genom att sitta på knä på golvet alternativt stå upp men principen och tänket är det samma.
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Om man använder överskänkeln så sätter man mer "tryck" i hästen (kan iof användas om hästen är av den mer flegmatiska typen). MEN, precis som Mackan säger, så försvårar man för hästen att komma upp med ryggen, bli bred och rund. Hästen får alltså svårare att arbeta genom ryggen. Därför vinklar man tårna en aning utåt för att släppa överskänkeln (som ändå självklart fortfarande ligger mjukt intill) och använder istället underskänkeln vid behov.

Att använda överskänkeln är definitivt inte det samma som att klämma sig fast, visst kan det innebära det, men inte per automatik. Det är samma mekanik som med underskänkeln, man kan göra allt mellan att ge en snabb lätt hjälp och att desperat klämma och klänga sig fast.

Jag kan överhuvudtaget inte förstå hur man ens lyckas ge en hjälp med underskänkeln utan att musklerna högre upp påverkas, i synnerhet om man har långa ben i förhållande till hästen (då krävs det dessutom att man drar in skänkeln mot hästen), minsta lilla spänning av vaden påverkar överskänkeln likaså i bäcknet.
 
Sv: Långa ben - ostabil skänkel

Att använda överskänkeln är definitivt inte det samma som att klämma sig fast, visst kan det innebära det, men inte per automatik. Det är samma mekanik som med underskänkeln, man kan göra allt mellan att ge en snabb lätt hjälp och att desperat klämma och klänga sig fast.

Jag kan överhuvudtaget inte förstå hur man ens lyckas ge en hjälp med underskänkeln utan att musklerna högre upp påverkas, i synnerhet om man har långa ben i förhållande till hästen (då krävs det dessutom att man drar in skänkeln mot hästen), minsta lilla spänning av vaden påverkar överskänkeln likaså i bäcknet.

Fast varför skulle överskänkeln användas bara för att vaden (på långa benen) ligger an? Med långa ben borde det ju tvärtom vara ännu lättare att undvika det. Med aningen utåtvridna tår släpper överskänkeln.

På en känslig häst behöver man inte använda så grov ridning som att "desperat klämma sig fast" för att försvåra ryggverksamheten och sätta tryck och spänning i hästen, det räcker med betydligt mindre signaler än så.

Det vore intressant om du kunde beskriva varför du vill använda överskänkeln? Jag tror vi rider lite olika. Jag har själv använt ö-skänkeln från början på min nuvarande häst, eftersom det var den hon lyssnade på i avsaktningar osv som unghäst. Men jag har fått lära om. Om hon nu börjar spänna sig så får jag genast rannsaka mig själv, har jag av misstag lagt till överskänkeln? När jag släpper den så får jag omedelbar belöning iom att hon bums släpper upp sin rygg och möter mig. Därigenom blir överskänkeln en "big no no".
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 214
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp