Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sen är det lite också beroende på sadel. Jag har provat sadlar som jag heelt tappat balansen i, men som jag sitter kanon i på en annan (större) häst. Beroende på hur den är uppbyggd.
Om man använder överskänkeln så sätter man mer "tryck" i hästen (kan iof användas om hästen är av den mer flegmatiska typen). MEN, precis som Mackan säger, så försvårar man för hästen att komma upp med ryggen, bli bred och rund. Hästen får alltså svårare att arbeta genom ryggen. Därför vinklar man tårna en aning utåt för att släppa överskänkeln (som ändå självklart fortfarande ligger mjukt intill) och använder istället underskänkeln vid behov.
Att använda överskänkeln är definitivt inte det samma som att klämma sig fast, visst kan det innebära det, men inte per automatik. Det är samma mekanik som med underskänkeln, man kan göra allt mellan att ge en snabb lätt hjälp och att desperat klämma och klänga sig fast.
Jag kan överhuvudtaget inte förstå hur man ens lyckas ge en hjälp med underskänkeln utan att musklerna högre upp påverkas, i synnerhet om man har långa ben i förhållande till hästen (då krävs det dessutom att man drar in skänkeln mot hästen), minsta lilla spänning av vaden påverkar överskänkeln likaså i bäcknet.