Lång väntetid på hopptävlingar

F

Febbe

Jag tycker att det vore bättre att alltid göra så som vissa tävlingsarrangörer redan gör. Och det är att samla alla Avd A på antingen för- eller eftermiddagen och sen alla Avd. B klasserna för sig. Det går ju knappast att hoppa 2 klasser om det är 80 anmälda i första klassen, sen har du kanske 50 unghästar och om sen nästa klass är en stor på över 100 anmälda och du är mot slutet av den klassen så går det ju inte att tävla i 2 klasser. Jag har annat att göra än att spendera från 8 på morgonen på en tävlingsplats för att stanna där till 2-3 på eftermiddagen bara för att hoppa 2 klasser. Jag tycker att det är jätteroligt att tävla men det blir långa dagar och även för hästen. På sommaren kan det ju blir varmt för hästen och är det kallt och regnigt är det ju inte roligt för hästen heller.

Vidare tycker jag även att vid stora klasser, över 100 anmälda till klassen, så kunde man ju dela in den i 2 "grupper". Om du startar först i en klass med 130 starter så är det ju idiotiskt att vänta 3 timmar på en prisutdelning.

Vad tycker ni?

Sv: Lång väntetid på hopptävlingar

Jag tycker inte att det lät som en speciellt lång tävlingsdagfrån 8 till 2-3, har vart med om betydligt värre dagar :angel:

Att gnälla över att vara på tävling till 2-3 är inget att gnälla över!
när klockan börjar närma sig 3 så är kanske andra klassen för dagen avslutad här i skåne, sedan så är det en klass till! Jag brukar bli glad över att man får åka hem så tidigt som 2-3 tiden och tycker att det är helt okej!

jag tyckte inte det lät så långt för en tävling 8-14...min kompis var på en tävling där hon startade sin första klass klockan 9 på morgonen och sedan sin andra klass klockan 8 på kvällen...det tycker jag är långt. Fast det var med två olika hästar men ändå och mellan två klasser för varje häst var det 6 timmar så hennes hästar stog i transporten i 6 timmar

håller med många andra, har varit med om tävlingar som slutat 8-9 på kvällen. Det värsta jag var med om (tävlade inte då) var en tävling där sista klassen började 22:00 och slutade runt midnatt :eek: Som tur är finns det för det mesta uppstallning på tävlingsplatenserna, bara man är ute i god tid :smirk:

Splittan skrev:
Att gnälla över att vara på tävling till 2-3 är inget att gnälla över!
när klockan börjar närma sig 3 så är kanske andra klassen för dagen avslutad här i skåne, sedan så är det en klass till! Jag brukar bli glad över att man får åka hem så tidigt som 2-3 tiden och tycker att det är helt okej!

jag är väldigt fjantig med min häst ( jag vet de!) :angel: men jag skulle aldrig låta honom stå på tävling från 8 till 2-3! än har vi inte tävlat tillsammans, å han har aldrig tävlat å ja kan säga att jag aldrig tänker låta han stå i en transport så länge. det är själviskt tycker jag.. tävla gör jag ju endast för min skull, han skiter väl i de, han är väl hellre hemma.. nu va det ett tag jag själv tävlade men är de så långa väntetider nuförtiden kommer jag aldrig tävla 2 klasser..

så var det ju idag när jag tävlade, sen efter vissa incidenter så slutade det med att jag red de två sista klasserna och red i slutet på ena klassen och först i andra. Visst är det jobbigt med så mycket starter, men då kanske de som tycker det är olidligt bara ska starta en klass? Det innebär ju att det blir lite färre startande för oss andra som ändå rider flera klasser.

Eller så arrangerar fler klubbar fler tävlingar, så slipper alla tävla på samma ställe för det var den enda tävlingen den helgen inom 10 mils avstånd.

man måste ju faktiskt inte rida två klasser om man lider av att sitta och vänta på klass 2 :angel:

Det blir oerhört långa dagar för oss som har hästar i både avd. A och B då...

Det är ju ganska vanligt att det finns dagsuppstallning och då kan man ju faktiskt hyra en box åt pållen om den inte vilar bra i transporten.

Om man nu inte vill att hästen ska stå så länge i transporten så kan man faktiskt ta ut och leda den en stund mellan klasserna....

Mina hästar har aldrig tagit skada, samt att är det lång tid mellan starterna så tar jag ut hästarna i god tid innan nästa start så de kan skritta fram en längre stund.

Oftast så står de och halvsover i transporten så jag ser inte vad för skada de tar av att stå i en transport, har vi bara en häst med så breddar vi mellangävggen så att hästen får en störra plats att stå på, fast igentligen så har de redan gott om plats då våran transport är extra bred och hög.

Va glad att du inte tävlar Dressyr då, då e man väldigt glad om man får åka hem vid 2-3, tycker inte det är långt för en tävlings dag, snarare kort

Du får flytta hit istället! ;)
Senaste tävlingen vi var på åkte vi hem kl. 12 och då startade jag andra och tredje klassen. :D

Då får du nog hålla dig i Uppsala och inte komma till Stockholm och tävla... :smirk:

md5krist skrev:
Det blir oerhört långa dagar för oss som har hästar i både avd. A och B då...
Jag håller med trådskaparen. Har man häst i bara avd A eller bara avd B så är det MYCKET TREVLIGARE med fm och em. Flera platser här i Skåne gör så. :bow:

Om man som du ( och vi ibland) har häst i både avd A och B är blir det långa dagar vilket som! Fördelen är att en bil kan gå hem emd unghästarna när de är klara. (eller komma senare)

Febbe skrev:
Jag tycker att det vore bättre att alltid göra så som vissa tävlingsarrangörer redan gör. Och det är att samla alla Avd A på antingen för- eller eftermiddagen och sen alla Avd. B klasserna för sig. Det går ju knappast att hoppa 2 klasser om det är 80 anmälda i första klassen, sen har du kanske 50 unghästar och om sen nästa klass är en stor på över 100 anmälda och du är mot slutet av den klassen så går det ju inte att tävla i 2 klasser. Jag har annat att göra än att spendera från 8 på morgonen på en tävlingsplats för att stanna där till 2-3 på eftermiddagen bara för att hoppa 2 klasser. Jag tycker att det är jätteroligt att tävla men det blir långa dagar och även för hästen. På sommaren kan det ju blir varmt för hästen och är det kallt och regnigt är det ju inte roligt för hästen heller.

Vidare tycker jag även att vid stora klasser, över 100 anmälda till klassen, så kunde man ju dela in den i 2 "grupper". Om du startar först i en klass med 130 starter så är det ju idiotiskt att vänta 3 timmar på en prisutdelning.

Vad tycker ni?
Jag håller med! Flera platser i Skåne gör så!!!

Däremot så är det stora klasser alldeles för ofta. Vissa gör så att de har 1.10, 1.20, 1.20 och 1.30 Så blir det betydligt bättre storlek på klasserna.:bow:
I helgen var där en klass med 200 starter (A+B) Här kunde man valt enl ovan så hade det varit smidigare. Av tradition kör man som vanligt. + att man tjänar mer pengar eftersom man slipper en omgång priser.
Daguppstallning? Glöm det! Finns inte!

Många har tjatat om att åka hem vid 2-3 tiden är en kort dag. Tänk på era hästar. För att vara på en tävlingsplats vid 8-tiden får man väl ofta åka hemma ifrån vid 7-tiden (här i mitt område i alla fall). Och jag matar min 1 1/2 timme innan vi ska åka och är man sen inte hemma i stallet förrän vid 4-tiden på eftermiddagen så tycker i alla fall jag att det är en lång dag för hästen. Mig själv gör det inte så mycket men jag tycker synd om min häst om det är väldigt varmt alternativt väldigt kallt. Jag vill att min häst ska tycka att det är roligt att åka på tävlingar och inte vara utled på att stå i en transport i flera timmar.

Håller med!
Dessutom kan man väl hyra en box om man nu inte vill ha hästen på kärran längre perioder? De flesta tävlingar jag är på har boxar för daguthyrning.

Mina hästar är som dina, de sover i kärran lika bra som i boxen en eftermiddag.
Jag har tom varit med om att ha svårt att få hästen UR kärran hemma på stallplanen efter tävling, för vaddå sa hästen, jag har ju hö kvar! :angel:
Likaså så händer det ofta att jag har fullt schå att få dem att vänta med att gå in i kärran om jag hänger in hö där och inte har gjort hästen klar för att gå in i kärran.

För ryttaren är det ju en utmärkt idé.
Men det blir väl rätt mkt merjobb för funktionärerna? Med ombyggnad av banorna tänkte jag.

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 254
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka