Lång väntetid på hopptävlingar

Sv: Lång väntetid på hopptävlingar

Tycker som dig. Att ha en unghäst som inte har varit ute mkt, blir det psykiskt väldigt jobbigt att vara borta på tävling en hel dag, även om man tar ut och leder den.

Sen är det ju tyvärr det där med ombyggnaden...

Här i Stockholm finns det iaf en arrangör som är smart nog att dela unghästavdelningarna i flera delar. Tex om man vill starta i klass 3 och klass 2 så går alla unghästar sist i klass 3 och först i klass 2. De unghästar som går klass 1 och 2 går efter klass 2 och före klass 1. Allt löper lite smidigare, ffa för unghästarna som ju aldrig behöver vänta på avd A och för de äldre hästarna blir det ju iaf lite färre unghästar emellan.

Samma arrangör lottar också selektivt, dvs startar du i klass 3 och 2 så startar du tidigt i klass 2 och startar du i klass 1 och 2 så startas du sent i klass 2. Är klass 2 riktigt stor gör man också paus för bangång mitt i klassen.
På det sättet gör man dagarna kortare för både hästar och ryttare och får dessutom bättre snurr på parkeringen.

Haha, jag hoppas att du skämtar? :D

I helgen var vi (visserligen) på dressyrtävling. Lämnade hemmet 05.45 och var hemma igen 22.30. Två hästar med sammanlagt fyra starter.

Kommer ihåg speciellt en tävling med ponnyn då vi red finalen i allsvenskan. Vi hoppade fram i LC som var dagens första klass, eftersom vi hade laguttagning i den. Sedan var det en LB efter och sen var det laget. Åkte hemmifrån 05.30 och var hemma 21.30.

Om man gnäller över att behöva vara på tävling till 14-15 tycker jag att man antigen får bita ihop, eller så får man helt enkelt sluta tävla.

Och ni som gnäller, hur mycket tävlingar arrangerar era klubbar?
Skulle fler klubbar arrangera tävlingar så skulle antagligen antalet starter jämna ut sig.

trazel skrev:
Haha, jag hoppas att du skämtar? :D

I helgen var vi (visserligen) på dressyrtävling. Lämnade hemmet 05.45 och var hemma igen 22.30. Två hästar med sammanlagt fyra starter.

Kommer ihåg speciellt en tävling med ponnyn då vi red finalen i allsvenskan. Vi hoppade fram i LC som var dagens första klass, eftersom vi hade laguttagning i den. Sedan var det en LB efter och sen var det laget. Åkte hemmifrån 05.30 och var hemma 21.30.

Om man gnäller över att behöva vara på tävling till 14-15 tycker jag att man antigen får bita ihop, eller så får man helt enkelt sluta tävla.

Och ni som gnäller, hur mycket tävlingar arrangerar era klubbar?
Skulle fler klubbar arrangera tävlingar så skulle antagligen antalet starter jämna ut sig.

så du tycker att man ska få ut mesta möjliga ur både hästen och dagen under tävlingen, annars ska man strunta i att tävla?? jag tror faktiskt att de som "gnäller" inte tänker på sig själva utan på hästarna. jag hoppas verkligen de iaf! det är väl inget fel att bara tävla en klass för att låta hästen slippa stå i transporten hela dagen?
och med handen på hjärtat, tror du att hästarna trivs med att stå i kärran en hel jävla dag? jag tror att de står ut, att de inte lider men att de självklart uppskattar att komma hem.

Mina trivs utmärkt med att stå i transporten en hel dag. Vi har c-ponnysar och en extra bred boj, så de har gott om plats. De står och halvsover i transporten hela dan.

Men om vi ska hårddra vad hästarna trivs med, hur många tror du skulle välja att ridas alls? ;)
Hur många tror du trivs med att få tilldelat kraftfoder? Alla hästar jag känt skulle trivas mest med att få ställas vid havretunnan och äta järnet! Att det skulle komma "surt efter" har de ingen tanke på!

Min tävlingshäst tex skulle trivas jättebra med att få hoppa alla tävlingar i ngt som mest liknar sken. I hans värld behöver inte hindren på tävlingsbanan tas i viss ordning. Han älskar att hoppa, och enda problemet jag haft med honom, det är att få honom att behärska sig och acceptera att JAG och endast JAG vet i vilken ordning hindren ska hoppas!

Så hästarna får i sitt liv göra vissa uppoffringar, precis som vi människor får!
Och de gör dem, så länge de inte far illa! Och en häst som hatar att tävla, och stressas för mkt av det, den blir ändå ingen bra tävlingshäst, så den kommer inte att få stå och vänta i ngn kärra mellan några klasser. Den får ett annat yrke!

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 254
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka