lång text

Sv: lång text

*kl*

bara en allmän tanke, tar inte ställning varken för eller emot i den här frågan, men jag tycker det är underligt generellt här på buke hur många som blir ointresserade av sina egna trådar så fort de får mothugg. Inte riktat mot ts personligen, bara en reflektion.:)
 
Sv: lång text

*kl*

bara en allmän tanke, tar inte ställning varken för eller emot i den här frågan, men jag tycker det är underligt generellt här på buke hur många som blir ointresserade av sina egna trådar så fort de får mothugg. Inte riktat mot ts personligen, bara en reflektion.:)

Ja så är det, har jag också tänkt på. Dock inte i mitt fall då jag inte sitter vid datorn 24/7 och dessutom har problem med internet. :)
 
Sv: lång text

HA! där har vi det :) ditt problem är att du hela tiden måste påpeka att jag inte kan något om hästar, vilket i det här fallet inte var ämnet jag tog upp. Och om du läste igenom så är det ju fanimej inte JAG som har haft ansvaret och har tagit dessa beslut, utan min syster som jobbar med hästar och har egen firma som går runt bra, verkar inte bara vara du som kan nåt om hästskötsel. Och som jag sa, HÄSTEN HAR FÅTT DIAGNOS ATT DEN SKA RIDAS, NU AV TVÅ KIROPRAKTORER OCH EN VETERINÄR, så vad är det du letar efter i det här? Och för övrigt, okej vi hade kunnat ta ut en veterinär, men det en veterinär gör är att han konstaterar det vi redan vet, hästen markerar.
Och så säger du att jag är ointresserad av att lära mig saker? det är jag verkligen inte, varför i hela fridens namn tror du att jag ens har skapat den här tråden? Däremot är jag inte intresserad av att lära mig något av någon som beter sig som du gör, otrevligt och kaxigt.
Oj, här sitter jag en femtonåring och vet mer om hur man beter sig än en... ja hur gammal du nu är men jag misstänker att du är äldre än jag eftersom du har så mycket hästkunskaper i bagaget :rofl:

Hur som helst, tack för dina råd och uppmuntrande kommentarer! det är precis vad jag behöver för tillfället :bow:

Det spelar absolut ingen roll om det är du eller din syster som saknar de mest grundläggande kunskaperna om hästar. Faktum är att hästen har kommit till några som tydligen saknar kunskap.

Det krävs inte mycket för att förstå att det är avsaknad av kunskap som är problemet.

I ditt första inlägg så skrev du att på inrådan av en duktig kiropraktor så rider vi en halt häst. Hästen kom ju till en veterinär först när den kom tillbaka till ägaren.

För att citera dig:
....fått för sig att nån har sagt att vår veterinär, som även är deras, har sagt att vi visst kan rida. vilket han ju inte har, han besiktigade bara och skrev att den hade en mliten anmärkning, det var kiropraktorn som sa ju......

Kunskapsbristen är ganska så enkel som sagt:
Ni rider en halt häst på eget bevåg utan att ha haft kontakt med en veterinär. Detta är kort och gott djurplåger.

Jag är tacksam för att stallägaren verkade ha lite vett mellan öronen och agerade.

Jag tycker det är sorligt att du skrattar åt eran okunskap. Det är inte det minsta roligt att en stackars häst har fått lida pga någons okunskap.

Mvh

Tora
 
Sv: lång text

*kl*

Jag både håller med Tora och inte. Jag tycker också att det är fel att man rider en halt häst med rekom. av kiropraktor. En halt häst, som blir sämre av boxvila, måste utredas på klinik-
Och visst är det bra att stallägaren reagerat, men man behöver inte vara otrevlig, skrika, tjaffsa å ha sig. Om jag såg att någon red en halt häst skulle jag fråga lite försiktigt och fråga hur det ligger till. Jag skulle förklara vad jag tänkte och erbjuda mig att hjälpa dem att ta hästen till klinik, inte kritisera dem och gå på som attan. Ingen tjänar på det. allra minst hästen.

Alla kan inte veta allt från början. Om man inte haft häst så länge, som i detta fall, så litar man självklart på någon som "vet bättre" i detta fall kiropraktorn. (man vill sååå gärna att det ska vara rätt...)
Om stallägaren tagit det lite försiktigare så hade en diskussion kunnat föras och ni kanske hade insett att hästen behövde undersökas mera??

tråkigt att det behövde bli så här pga en obstinat stallägare när ni istället kunnat komma överens om att ta hästen till klinik och sen gått vidare därifrån.
 
Sv: lång text

Fast allvarligt att ta en halt häst till klinik borde vara det absolut minimum av hästkunskap man kan kräva av någon som har ansvaret för en häst. Kan man inte det så skall man vänta tills man har lärt sig mer innan man tar på sig det ansvaret.

Om stallägaren var trevlig eller inte är oväsentligt. Det viktiga är att någon red en halt häst utan veterinärt övervakande = djurplågeri.

Mvh

Tora
 
Sv: lång text

*kl*

Jag både håller med Tora och inte. Jag tycker också att det är fel att man rider en halt häst med rekom. av kiropraktor. En halt häst, som blir sämre av boxvila, måste utredas på klinik-
Och visst är det bra att stallägaren reagerat, men man behöver inte vara otrevlig, skrika, tjaffsa å ha sig. Om jag såg att någon red en halt häst skulle jag fråga lite försiktigt och fråga hur det ligger till. Jag skulle förklara vad jag tänkte och erbjuda mig att hjälpa dem att ta hästen till klinik, inte kritisera dem och gå på som attan. Ingen tjänar på det. allra minst hästen.

Alla kan inte veta allt från början. Om man inte haft häst så länge, som i detta fall, så litar man självklart på någon som "vet bättre" i detta fall kiropraktorn. (man vill sååå gärna att det ska vara rätt...)
Om stallägaren tagit det lite försiktigare så hade en diskussion kunnat föras och ni kanske hade insett att hästen behövde undersökas mera??

tråkigt att det behövde bli så här pga en obstinat stallägare när ni istället kunnat komma överens om att ta hästen till klinik och sen gått vidare därifrån.

Precis det jag menar, vi är inte jätterutinerade när det kommer till ridning, och vi vill ju kunna lita på att de olika råd vi får är dom rätta, men det är väldigt svårt när två personer som vi är ganska beroende av säger helt raka motsatsen. Jag säger inte att det vår stallägare hade att säga om saken var fel, men jag kan heller inte säga att min syster som hållt på med hästar i 25 år, hästens ägare osv har fel.

Och jaa, Tora, du får gärna uttala dig om våra okunskaper, men faktum är att eftersom du inte vet precis hela historien (alldeles för långt att skriva ner här på buke). Om du tycker att det här låter som att vi är praktiskt taget nybörjare, så varsågod, säg det till mig. Men det finns förmodligen folk därute som menar samma sak om dig, precis som det är i hästvärlden!
 
Sv: lång text

Fast allvarligt att ta en halt häst till klinik borde vara det absolut minimum av hästkunskap man kan kräva av någon som har ansvaret för en häst. Kan man inte det så skall man vänta tills man har lärt sig mer innan man tar på sig det ansvaret.

Om stallägaren var trevlig eller inte är oväsentligt. Det viktiga är att någon red en halt häst utan veterinärt övervakande = djurplågeri.

Mvh

Tora

Jag tänker inte längre sitta här och försöka tala tillbaka till någon som ändå bara lyssnar på sina egna teorier och ger sjutton i vilka den kör över på vägen. Och om du är i behov av det, vi hade hästen i två veckor, efter ca en vecka och 5 dagar gick hältan upp, så hur kan du veta att vi inte hade planer på att ta ut en veterinär!? för det hade vi. vi skulle ta ut samma veterinär som besiktigade hästen och även ta ut kiropraktorn som jag inte tänker nämna namn på, men han är otroligt duktig och har olika priser och skriver i en hästtidning som jag heller inte tänker nämna namnet på. Så sluta kalla mig djurplågare och försöka få mig framtså som en idiot när du inte vet hela historien
 
Sv: lång text

Jag kan lova dig att de flesta hästmänniskor med lite sunt förnuft förstår att man inte kan rida en häst som här halt utan veterinärt övervakande.

Om din syster efter 25 år inte ens har de baskunskaperna så är det väldigt beklagligt.

Men istället för att gnälla för att jag påpekar din okunskap så borde du ta tillfället i akt och lära dig något istället. Det är det som skiljer folk åt. De som har gjort misstag, förstår det och ser till att lära sig mer till nästa gång. Sen finns det sådana som du som bara gnäller och tycker att någon är elak när de påpekar att de saknar ens den mest grundläggande kunskap.

Nu när du är medveten om att både din och din systers kunskap om hästar är ytterst begränsade så borde du kanske se till att lära dig mer. Du kanske skall ta kontakt med stallägaren som i alla fall hade vett nog att protestera när ni red på en halt häst och se om hon kan lära er lite grundläggande hästkunskap.

Mvh

Tora
 
Sv: lång text

Jag kan lova dig att de flesta hästmänniskor med lite sunt förnuft förstår att man inte kan rida en häst som här halt utan veterinärt övervakande.

Om din syster efter 25 år inte ens har de baskunskaperna så är det väldigt beklagligt.

Men istället för att gnälla för att jag påpekar din okunskap så borde du ta tillfället i akt och lära dig något istället. Det är det som skiljer folk åt. De som har gjort misstag, förstår det och ser till att lära sig mer till nästa gång. Sen finns det sådana som du som bara gnäller och tycker att någon är elak när de påpekar att de saknar ens den mest grundläggande kunskap.

Nu när du är medveten om att både din och din systers kunskap om hästar är ytterst begränsade så borde du kanske se till att lära dig mer. Du kanske skall ta kontakt med stallägaren som i alla fall hade vett nog att protestera när ni red på en halt häst och se om hon kan lära er lite grundläggande hästkunskap.

Mvh

Tora

tycker du inte att det här är ganska patetiskt egentligen? du är precis som stallägaren, det kallas att ÄLTA. du maler på om samma sak hela tiden, jag orkar inte ens lägga energi på att förklara för du verkar inte ens läsa igenom texten ordentligt. du letar mer efter en anledning till att få mig att säga att jag gjort fel, vilket jag kanske har, men kanske också inte har. det finns miljoner olika hästhållning, det borde ju du som är så sjukt duktig veta. så vad får dig att tro att just din är rätt? Det hästen behövde var att röra och värma sin bog, det sa ägaren, kiropraktorn och nu även en veterinär!! ägaren med en stor gård med 70 hästar och den gården går runt väl med deras åååh så fruktansvärt dåliga hästhållning. Du vet ingenting om varken mina eller min systers kunskaper, så gå inte till såna där j*vla personangrepp när du inte vet vem du talar med.
 
Sv: lång text

Dina tydliga brister i hästkunskap lyser starkt igenom i det du skriver.

Eftersom du tycker att jag och stallägaren är lika så börjar jag förstå hur denna uppträdde och varför. Jag hade antagligen gått på dig lika hårt. Det finns dock en liten skillnad. Jag hade nämligen inte dragit mig för att anmäla dig för djurplågeri.

Försök förstå att det är olagligt att rida en halt häst om inte veterinären har ordinerat det (och det skall mycket till innan dom gör det).

Du börjar ändra din histori hela tiden nu. Det är kanske jobbigt när folk inte håller med dig. Vi elaka stallägare som lägger sig i när du rider din halta häst. Uch vad elaka och hemska vi är som påpekar det felaktiga i att rida en halt häst.

Det finns många olika hästhållningar, men väldigt få av dom som har lite vett mellan öronen sitter och rider på halta hästar. De få som sitter och rider halta hästar kallas för djurplågare. Så enkelt är det.

Så plötsligt är den inte längre 1 grad halt utan den är bara lite stel och behöver värma sin bog. Ja tänk som sagt vad saker och ting kan ändras allt eftersom folk inte håller med dig.

Min starkaste rekommendation till dig är att du borde gå någon grundläggande hästkunskapskurs så att du lär dig lite basicsaker i alla fall. Så behöver du inte vara så beroende av andra "kunniga" hästmänniskor som din syster.

Mvh

Tora
 
Sv: lång text

oj oj oj att du aldrig ger upp. det är iaf vad jag tänker göra nu. lycka till med allt.

många vänliga hälsningar :bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: lång text

Det är inte frågan om att ge upp det är frågan om att se till att hästar inte far illa mer än nödvändigt. Men det är klart, vi är jobbiga personer sådan som jag och "din" stallägare som påpekar det felaktiga i att rida en halt häst och som dessutom har mage att påstå att du borde kontakta en veterinär. Uch vad hemska människor vi är.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 137
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
923
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: CaisaCax
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 236
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp