Lång startsträcka?

Gimlan

Trådstartare
Min ponny, islandshäst, sto, elva år, har väldigt lång startsträcka. Alltså innan hon piggnar till och får framåtbjudning och blir sugen på att jobba. Vi snackar alltså 45 min eller mer :crazy:
Är inte det lite konstigt?

Det är som att det både är fysiskt och mentalt. Nån som har en idé. Kan det vara något fel eller är det bara ett personlighetsdrag?
 
Sv: Lång startsträcka?

Testat att börja med ett ordentligt galoppass? Då jag känner att min bara drar fötterna efter sig,känns redan i skritten så brukar jag hoppa över traven och galopp direkt. Driva på ordentligt. Brukar få snabb respons på det. Det är ROLIGT ju säger hästen
 
Sv: Lång startsträcka?

hur är de med hennes motivering? funderar på om man kanske ska börja med något man vet hon tycker är roligt innan man börjar med "allvaret". Typ rida ut en sväng i skogen innan man börjar rida på banan. Inte börjar med de jobbiga utan latja lite i början och sedan gå över till mer träning.
vet en häst som behöver lååååång igång sättning, men dels beror de på att han har svårt med bakbenen och är stel, så de tar ett tag för honom att mjuka upp sig, både fysiskt och mentalt (han är en gammal tjur gubbe i början men ju mer man rider destå bättre blir de)
 
Sv: Lång startsträcka?

Jag tror det kan vara personlighetsdrag helt enkelt. Min häst har alltid krävt en längre igångsättning mentalt för att sedan komma igång. Nåt fel fysiskt skulle det kunna vara om hästen upplevs som stel i början. Min häst går att sätta igång direkt men han trivs bäst och går bäst efter att man trappat upp träningspasset som passar honom.
 
Sv: Lång startsträcka?

Svarar er båda.
Jag tror att det har med det mentala att göra. Är hon väl igång så kan och vill hon jobba hur länge som helst. Hon är en humörshäst med divalater så det hänger väl ihop.
Jag kan inte känna att det skulle vara något fysisk. Hon är inte stel/ojämn men lite undrande blir man ju ändå.
 
Sv: Lång startsträcka?

I sådanna fall tycker jag det mest snälla mot hästen är att värma upp hästen i hästens takt. Min häst har en liten gräns, uppvärmningen så är han mindre aktiv och nästan lite slö men gör det man ber honom om. Efter att man har gett lite långa tyglar och skrittat några varv efter uppvärämingen för att sedan börja arbetet, då tänder han till och är aktiv och framåt och med på alla noter igen. Tydlig paus mellan uppvärmning och träning är viktigt för min häst.

Det är det som är så härligt med hästar tycker jag, alla fungerar olika och tycker olika och det är bara att lista ut varje hästs speciella ideer om hur saker och ting ska vara. Bara man ser till att ha god tid innan träningar så är det oftast inga problem med sådanna hästar. Min häst kan lätt värma upp 50-60 min för att sedan ge allt på träningen. Jag är väl nästan den enda som sällan bryr mig om ifall tränaren är sen. Hästen blir nämligen bättre ju längre man rider.
 
Sv: Lång startsträcka?

Sadeln är jag säker på att det inte är, vi har bytt sadel många ggr under åren och det har inte gjort någon skillnad. Andra problem skulle det möjligtvis kunna vara, men isf vad?
 
Sv: Lång startsträcka?

Min häst kan lätt värma upp 50-60 min för att sedan ge allt på träningen. Jag är väl nästan den enda som sällan bryr mig om ifall tränaren är sen. Hästen blir nämligen bättre ju längre man rider.

Exakt så funkar min med. Kanske bara är en individuell skillnad trots allt :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 784
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 532
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp