Lång sliten man

P

_Pandora_

Min häst har nu en väldigt lång och sliten man. Hon passar i och för sig i lång man, men jag vill att det ska se välskött ut! Men då kommer jag till problemet med att rycka manen, hur ska jag göra om jag vill att manen ska bli hyfsat kort (nu är den som sagt väldigt lång) men inte tunnare? Att klippa manen ser ju inte minsta naturligt och fint ut! Snälla, hur ska jag göra?? :confused::confused::confused:

Sv: Lång sliten man

ja eller så kan du klippa ner manen helt och hållet och låta den växa ut på nytt, ibland så blir den tjockare av det. det är dessutom lättare att få den snygg då.

Man ska inte klippa manen på hästar, eftersom den blir sprödd i topparna då.. Har läst det i massa hästböcker, så jag undviker att klippa den.

klipper alltid manen på min häst med sax. håller med om att d kanske inte ser så naturligt ut men den e så tjock helt omöjlig att rycka,
men kan du inte klippa d värsta för att sedan rycka t önskad längd?:confused:

ja, det låter ju bra. Men hur gör jag för att rycka manen så att den inte blir tunnare??

ja, det låter ju bra. Men hur gör jag för att rycka manen så att den inte blir tunnare??

Klipp av med sax lite längre än du har tänkt att du ska ha. Tänk på att få en bra form. Ta sedan en vanlig urtunningssax (som frisörer har, finns i vanliga smink/hår-affärer). Den är tandad och då sätter du den i den höjd som du vill ha manen och saxen klipper inte av allt men tunnar ur topparna så det inte blir så skarp kant.

Senast använde jag en effileringssax för hund och det blev helt okej.Har en häst som avskyr att få manen ryckt så det här var ett acceptabelt alternativ.

Klipp den som man rycker.
Ta en av de långa tussarna och för upp resten av manen. Klipp av tussen vid önskad längd. Kamma ner manen igen o ta en ny tuss. Då blir det inte jämt avklippt utan ser bättre ut.
// Linda

jag klipper manen på min häst, sedan klipper jag topparna lite snett uppåt för att få en oregelbunden kant. Blir fin fint och ingen har sett någon större skillnad hittills...

okej. Då tror jag nog att jag vet hur jag ska göra. Tack för alla tips!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 574
Senast: morgaine
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 242
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka