Lång och tjock man!

Sv: Lång och tjock man!

Ingen anning, men man kan ju alltid göra en fläta istället. Det hela med dressyr är ju att ekipaget ska se bra ut enligt vissa normer. vilket gör så att en lös man kanske inte alltid ser så bra ut. men det finns ju alternativa lösningar istället för knoppar.

Bremsa inte:eek:
Det finns faktiskt hästar som är typ: hår ömma.
Har själv haft 2 st.
Om du nu promt ska ha en lång man. Ta rikligt pälsblank, krama in det, arbeta bit för bit och prata lugnt om hästen nu inte står still.

Men jag håller med dom som har tipsat dej om ardennerfläta.
På tjock och lång man är det snyggast:rofl:

Tack för alla tips!!

Tror att jag trots allt ska försöka fixa manen med en trimkniv, ardennerfläta känns inte riktigt som Nellie om ni förstår :crazy: men med trimkniven gör det ju inte ont så :)

Tack för alla tips!!

Tror att jag trots allt ska försöka fixa manen med en trimkniv, ardennerfläta känns inte riktigt som Nellie om ni förstår :crazy: men med trimkniven gör det ju inte ont så :)

Låter som en bra idé tycker jag. Är lite anti det här med att rycka manen, visst det finns hästar som gillar det.... men jag förstår dem som inte gör det! :smirk:

kl
Vadan denna negativitet till att bremsa? När man bremsar funkar det ju som en slags bedövning genom att man stimulerar nerver i nosen.
Jag hade en ponny som hatade när man ryckte manen så jag bremsade alltid honom, detsamma gjorde vi på ridskolan där jag red, det var ingen häst som fick några psykologiska men vad jag märkt..
Jag tycker iofs att du inte behöver knoppa när du rider ponnydressyr, det är fint med en lång, tjock man.. Rycker du med trimkniv kommer du snart att få en ståndman varesig du vill eller inte så det känns som en mindre bra idé..

kl
Vadan denna negativitet till att bremsa? När man bremsar funkar det ju som en slags bedövning genom att man stimulerar nerver i nosen.
Jag hade en ponny som hatade när man ryckte manen så jag bremsade alltid honom, detsamma gjorde vi på ridskolan där jag red, det var ingen häst som fick några psykologiska men vad jag märkt..
Jag tycker iofs att du inte behöver knoppa när du rider ponnydressyr, det är fint med en lång, tjock man.. Rycker du med trimkniv kommer du snart att få en ståndman varesig du vill eller inte så det känns som en mindre bra idé..

Vad jag vet så är det inte så många hästar som vill bli bremsade igen efter att ha varit med om det. Det lär ju vara att tecken på att det inte är någon trevlig upplevelse... Kan tänka mig det i nödfall, men inte bara för att göra hästen fin.

kl

Nej, men vet du inte hur du bremsar så kan du skada hästar rejält! Att hästen står still är för att du orsakar hästen smärta på ett annat ställe så den inte tänker på vad du gör. Det är ju inte speciellt snällt att orsaka hästen smärta för att göra den snygg.. :cool: :mad:

Stubbman är groteskt fult och ingen häst klär i det, alla hästar ska ha liggande man, mer eller mindre. (fjording är dock ett undantag)

Visar hästen tydliga tecken på att den inte vill bli ryckt, så gör det för guds skull inte det då. Till vilken nytta? För ditt välbefinnande att hästen ser snygg ut? Pff..

när du bremsar så utlöses ett ämne i kroppen som lugnar hästen, den blir sällan förbannad såvida du inte bremsar fel. Men jag instämmer visst att det är fel att bremsa en häst för manens skull. Usch!

jag tror inte att bremsning gör så himla ont på hästen, då tror jag inte att min veterinär skulle ha gjort det. hästen hamnar i ett lugnt tillstånd. det är ju iaf bättre att bremsa hästen än att söva den.:crazy:

Min kompis har berättat för mig att det inte är tillåtet med ardennerfläta på dressyren, vet inte om det stämmer själv men :crazy:

Mitt sto har oxå väldigt tjock man och det är omöjligt att få snygga hållbara knoppar! Att tunna ur den gör bara att det blir en ful och yvig man. Frisör som man är så tog jag till ett extremare sätt... Har tagit en kanal som är ca 1 cm bred i mitten av manen och kapat den så kort det bara går, ända ner till mankammen! När den börjar växa ut är det sedan lätt att klippa ner den igen och hålla det snyggt. Och gissa om det var lättare att knoppa efter jag gjort det... Ett litet tips bara :idea:

Om du ska tunna ut manen så använd en urtunningssax s.k effileringssax. Fungerar finfint:)

Mitt sto har oxå väldigt tjock man och det är omöjligt att få snygga hållbara knoppar! Att tunna ur den gör bara att det blir en ful och yvig man. Frisör som man är så tog jag till ett extremare sätt... Har tagit en kanal som är ca 1 cm bred i mitten av manen och kapat den så kort det bara går, ända ner till mankammen! När den börjar växa ut är det sedan lätt att klippa ner den igen och hålla det snyggt. Och gissa om det var lättare att knoppa efter jag gjort det... Ett litet tips bara :idea:

Oj, låter svårt att få det snyggt... :/ hade hästen man hängande ner på ena eller båda sidorna av halsen?

De brukar finnas där man köper hundtillbehör.
Ser ut så här:
1394.png

Med en av knivarna i saxen tandad.

Inte alls svårt! Hon har väldigt tjock man men den ligger på ena sidan halsen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 493
Senast: kma
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 645
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10