Lång och låg vs. "gå på bogarna"

I

idak

Jag har min häst på en ridklubb vilket gör att jag ibland diskuterar intressanta saker med hopp- och dressyrfolk. Mest hoppfolk faktiskt.

En tjej har en häst som är väldigt tung i handen och hon tycker hästen är så "stark" så att det går inte att göra något åt det. Så hon fortsätter att bära runt på hästens huvud.

Hon menar också att hon aldrig skulle rida en häst framåt-neråt i formen lång och låg eftersom hästen då kommer att gå på bogarna, vilket hon absolut inte vill. Hon med många andra med sina unghästar, tränar aldrig framåt-neråt sökning, utan de går i en relativt hög form.

Men är det inte så att om hästen är tung i handen så arbetar bakdelen bara med att skjuta på och inte bära särskilt mycket. Är hästen framtung på detta sätt så går väl hästen ändå på bogarna?

Jag hoppas ni förstår resonemanget. :)
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Det du säger tycker jag också låter rimligt.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Är hästen tung i handen är det alltid något som är fel och det kommer alltid bakifrån. Troligivis går hästen bara och skjuter och sänker ryggen istället för att arbeta med magen och trampa in under sig.
Vilket du med all säkerhet håller med om.

Även det motsatta gäller för det: att hästen drar sig ifrån handen och man har inget alls i handen.

Sedan så kan det vara både rätt och fel när hästen söker handen. Det gäller att veta när det är vad för vissa hästar är mycket duktiga på att kännas som att de går rätt (enbart i handen då) när de inte gör det. Sedan om det är avsiktligt eller inte är en helt annan femma.


Att inte rida framåt-nedåt för att man är rädd att hästen ska hamn på bogarna är som att inte lära hästen att ställa sig för att man är rädd att den ska skjuta ut bogen. :crazy:

Finns säkerligen bättre liknelser.

Risken finns att hästen går på bogarna. De flesta hästarna gör det faktiskt i början när man lär in framåt-nedåt, men det är som med allt som är nytt eller som man ändrar något på: det blir alltid fel någon gång. Sånt är livet. Det är inget att göra något åt.
Bara att göra det bästa från det, veta om det och ha ett mål som man vet hur man tar sig till.

Jag har enbart sett unghästar med mycket naturlig bärighet klara att inte gå på bogarna i framåt-nedåt under inlärning. De andra jag sett har förr eller senare gått på bogarna för att sedan efter en period hitta rätt och sluta med detta.

Att ha hästen i en hög form med mycket i handen är ju att be om att hästen sänker ryggen och bara går och skjuter. Man får absolut ingen lägning av överlinjen och ingen sökning tilll handen. :crazy:



Det ska bli riktigt intressant att höra vad de andra här inne har att säga om detta.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Helt rätt!
Finns inga garantier för att deras hästar inte "går på bogarna" även om det är lättare att få bogfrihet i en hög form.
Är hästen tung i handen är det nästan ett kvitto på att den är framtung och skjuter bakifrån istället för att bära.

Tillåter man inte framåt/nedåt i början kommer man högst troligt aldrig komma till en bra bogfrihet.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

På en häst som gärna blir framtung vill jag rida i lång öppen form, men inte alltför låg. Den måste få igång motorn bak och bära sig mera fram, komma upp med ryggen, länga sin överlinje och bära bak. En lätt kontakt med munnen. Den får absolut inte hänga i min hand. Det gäller ju att anpassa formen till den häst man sitter på. Min häst är/var just precis så.
Framåt/nedåt är lika viktigt på sån häst som på alla andra men det betyder inte att hästens huvud ska vara lågt. Det är sökningen framåt/nedåt vi vill åt.
 
Senast ändrad:
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

:bow: Bra skrivet.


Har själv en sådan häst, men som samtidigt verkligen behöver stretcha mest av allt. Så henne blir det ibland väldigt djup och låg framåt-nedåt...med henne på bogarna. :crazy:

Och ibland en ytligare framåt-nedåt utan henne på bogarna.

Inte så mycket att göra när hästen är som den är.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Det är precis så jag också tänker. :) Förstår inte riktigt hennes resonemang.

Det tråkiga är att när hon har tävlat med sin häst i L:B och L:A och i L:B försökt hålla hästen i en mer öppen form (Hästen var 7 år vid tävlingstillfällena) så har domaren skrivit "för öppen i formen".

Till nästa klass har hon då tagit upp hästen ordentligt och samma domare har gett henne betydligt högre poäng... :crazy: Att bakdelen sen släpar efter verkar inte ha lika stor betydelse.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Jag skulle vilja påstå att en häst som är tung i handen förmodligen går på bogarna, och att om det vore min häst hade jag funderat allvarligt på att lägga om / se över min ridning...
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Suck. Ja det är väl alldeles för vanligt förekommande.

Jag tycker det är synd att det är många domare som inte lär sig döma efter TR. Det har verkligen gått en bra bit från TR ibland. :crazy:

Hoppas den här ändringen av det synsättet på TR och bedömningen som känts av verkligen kommer till.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Ja det har ju med hästens kroppsbyggnad att göra. alla hästar är inte byggda av naturen så att de bär upp oss rätt automatiskt. (väldigt få är ju det) Min häst som är byggd i nedförsbacke blir ju lätt i framvikt och måste få hjälp att bära upp sin framdel. Jar kan inte bara acceptera att hästen går på bogarna för att den är framtung. jag vill hjälpa hästen att bära mera baktill för att bli lättare fram. Om man rider en sån häst för låg orkar den inte använda bakdelen utan faller in i det invanda- att gå på bogarna. Den behöver länga sin överlinje och aktivera bakdelen utan att dyka fram. Remontformen får man anpassa efter hästens förutsättningar. Det är ganska lätt att känna när hästen dykt för lågt för då bryts förbindelsen med bakdelen och aktiviteten upphör- då drar den sig fram med sina framben istället. Sträva efter att känna att aktiviteten finns, ryggen kommer upp och hästen hänger ihop hela vägen. titta inte så mycket på var huvudet är. Det viktiga är att hästen bär huvudet själv och inte hänger i handen, samt att formen är öppen. Då kan hästen lära sig hur den ska använda sin kropp.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Vem är det som tävlat och fått den kritiken? Jag försöker följa den här tråden, men nu hänger jag inte med. Det verkar som om det skulle gällt mig, men jag tävlar ju inte alls med min häst. Så vad/vem pratar ni om?
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Håller helt med.

Har själv precis skaffat en liten som är mer byggd som en PRE (de som är bra PRE) i kroppen och har en väldigt stor naturlig bärighet. Henne kan man lägga hur som helst hon bär sig fortfarande.
Så vill jag stretcha henne kan jag lägag henne djupt, men i normala fall går hon i en mellanform framåt-nedåt eftersom hon redan då länger ut hela överlinjen och man ser en tydligt framåt-nedåt.

Min gamla är som sagt en balansgång. Önskar att hon kunde bli bra i kroppen någogn gång så jag slapp lägga ner henne så djupt för att stretcha. :crazy:
Det är inte bra för henne mer än att musklerna i ryggen och bakdelen blir mjukare.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Nej inte dig jag pratar om ;)
Det är tjejen som jag nämner i första inlägget som jag fortsatte att prata om i mina övriga inlägg. Ursäkta om jag var lite otydligt. :D
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Ja, det är en balansgång med hästarna som har kroppen lite emot sig. med träning kan de ju bära sig bättre i alla fall. Har du provat att stretcha hästen efter ridpasset också? Det kanske kan passa som komplettering på den hästen så kanske du inte behöver stretcha lika mycket under ridning.
Vad härligt med en häst som bär sig hela tiden. allt blir så mycket lättare. Det beror ju på vad vi tänkt ha våra hästar till också. det är ju ett betydligt bättre utgångsläge om man vill tävla.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Jag har stretchat henne efter passen, men tycker att jag kan det för dåligt. Ska till CL med henne nu i början av februari och tänkte be henne visa mig lite bättre med det.

Dock får hon massage med jämna mellanrum, vilket hon uppskattar. Jag är ingen världsmästare på det precis, men hon får iaf slappna av och njuta. Det hjälper alltid på ett eller annat sätt.

Jag ser dock tydligt att longeringen gör extremt mycket för hennes kropp. Där väljer hon självmant att nästan gå med nosen i marken så när hon är "illa" i kroppen (när hon har sina låsningar) så behöver hon det uppenbarligen.


Antingen riskerar jag att hon går sönder i frambenen, eller så riskerar jag att hon går sönder i bakdel/rygg. Jag väljer att riskera frambenen.
Det gäller dock enbart när hon har låsningarna, som vi nu ska lossa på. När man släppt på dem brukar hon gå så ett tag till och sedan självmant komma ur den djupa framåt-nedåt.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Lånar knapp..
Ibland kan hästar som är låsta i nacken upplevas som tunga i handen... fast då mer framåt än nedåt. Men det är ju säkert oxå ett symptom på nåt annat.

mvh Jessica
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Jo jag tror absolut du resonerar rätt - dvs hästen blir tung i handen = brukar betyda att den skjuter på bakom sej som en skyffel. Det hjälper inte att bära upp huvudet på den med rädsla för att den skulle gå på bogarna ifall den sänker huvudet mer - den är ju redan på bogarna.
Men det är ju ett ryttarproblem, när man bär runt på huvudet - dvs själv hänger sej kvar i tygeln, så kan hästen överhuvudtaget inte bära upp sej.

Men egentligen är det knepigt att tro att hästen skulle bli så mycket tyngre på framdelen av att söka sej fram-ner. Jag sammanknippar bra sökning framåt-neråt med framdelshöjning. När hästen rätar ut S-kurvan i halsen så höjer den också nedre halskotor samt främre bröstkotor, den plockar upp bröstkorgen mellan bogbladen - blir lättare i framdelen (det fungerar förstås samtidigt från andra hållet - bärig bakifrån = lättare i framdelen = plockar upp bröstkorgen mellan bogbladen = höjer främre delen av bröstryggen och bakre delen av halskotpelaren = rätar ut S-kurvan i halsen).
Det är ju hela poängen med sökningen, på en ung eller oriden häst. Det är kanske ett ideal och inte det vanligaste man ser (det är svårt att rida), men nog glimtar det till både här och där när man tittar på olika ryttare, på denna front.

Givetvis beror hur tung hästen blir på sin framdel även på hur långt fram-ner den söker sej - men också flera andra parametrar spelar ju roll - inte enbart hur hästen ser ut i sin hals, kanske framförallt hur den ser ut baktill :)

Jag har just nu massa funderingar kring detta.
Innan man kan rida fram-ner på ett "hälsosamt" sätt så måste man kunna placera bakdelen någotsånär, där måste finnas viss grundbalans, styrka och bärighet - hästen måste förstå att vara "på sitsen". Om hästen skjutsar på bakom sej hejdlöst och utan balans kommer inte framåt-neråt-sökning (eller "Lång-Låg") ge någon vidare värst positiv effekt, i alla fall inte i längden.
Men ur ett någorlunda balanserat bärigt läge kan man sända hästen fram-ner och få bra effekt av det - det vill säga lättare framdel. Utan bärigheten bakifrån blir fram-ner gärna ett framtippat ältande på framdelen utan minsta kontakt med bakdelen - såsom ganska många hästar vill röra sej (de som glömt bort att de har en bakdel) redan från början.

Men det är ett jäkla avvägande och hur man än tänker så kan det ju bli fel (kontentan - man måste lära sej rida).
Å ena sidan måste man våga ge handen för att få bakdelens och ryggens arbete, å andra sidan måste man ha bakdelens och ryggen arbete för att kunna "ge handen" och få något positivt av det.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Det finns bra planscher man kan beställa med stretchrörelser. Eller skriva ut en från nätet. Jag har satt upp en på väggen i stallgången. Bara att kika på om jag glömt hur en rörelse skulle utföras osv.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Jo det är klart och jag har gått igenom dem förr, men jag vill ju helst att någon som verkligen kan det går igenom det med mig. Speciellt när man har en häst som har så mycket gamla skador som hon har.

En frisk häst kan man ju gå igenom alla stretchrörelser med och göra så som de ska göras, men jag är lite rädd att vissa kanske kan göra mer onytta än nytta p.g.a hur hon är i sin kropp.

Jag kan ju dock ha helt fel, men som sagt känns bättre om någon jag litar på visar det för mig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp