Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Brukar det inte pratas om.- trampa långt inunder sin tyngdpunkt:confused:
Om man inte rider med tillräcklig fart för att den ska få plats att göra det, så måste den hela tiden tvära med bak.

Eller göra som travisarna, de breddar bak så att de trampar på utsidan av sina framben :idea: :idea:
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Det är ju tvärtom så att hästen kan gå för långt in med benen under sig, utan att det har med samling att göra alls. Då är lederna raka o inte vinklade bla.
(bara litet tillägg)

Och vad kan detta i så fall ha sin orsak i? Upplever att min svagt musklade häst gör på det viset, och slänger fram bakbenen. Vad göra (förutom att träna musklerna)?
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Och vad kan detta i så fall ha sin orsak i? Upplever att min svagt musklade häst gör på det viset, och slänger fram bakbenen. Vad göra (förutom att träna musklerna)?

Ja, det handlar om att få styrkan att bära istället för att skjuta på.

Du kan träna i backar (se gymtråden på dressyr) även nerför är bra, om du håller hästen rak och ser till att vara i balans så att den får upp ryggen och bakdelen bromsar upp. Det är mycket bra träning för att få till just bärkraft.

När du märker att hästen har mer styrka så kan du successivt kräva att den förflyttar mer av vikten bakåt och bär mer, då kommer bäckenet att vinklas om och bakbenen att vinklas mer i lederna i rörelsen. Steget blir då mer fjädrande :D
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Ja, det handlar om att få styrkan att bära istället för att skjuta på.

Du kan träna i backar (se gymtråden på dressyr) även nerför är bra, om du håller hästen rak och ser till att vara i balans så att den får upp ryggen och bakdelen bromsar upp. Det är mycket bra träning för att få till just bärkraft.

När du märker att hästen har mer styrka så kan du successivt kräva att den förflyttar mer av vikten bakåt och bär mer, då kommer bäckenet att vinklas om och bakbenen att vinklas mer i lederna i rörelsen. Steget blir då mer fjädrande :D

Ja, jag jobbar på det, bla i backar, men kände idag att hon inte riktigt orkar nedför ännu, med alltför många kilon på sin rygg. Funderade då på hur jag kan göra, förutom att sitta av och träna från marken. Naturligtvis kan jag rida i halvlätt sits för att avbelasta ryggen, men samtidigt tycker jag mig känna att hon behöver det stöd jag kan erbjuda genom att rama in henne ordentligt. Jag är förvirrad, och behöver hjälp.
Den tränaren som har stället hon går på nu ett par veckor, är av åsikten att det ska gå fort att träna muskler, men jag känner ju min häst, och känner också till att det tar 48 tim för musklerna att återhämta sig för att de ska byggas upp utan att slita på henne...
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Ja, jag jobbar på det, bla i backar, men kände idag att hon inte riktigt orkar nedför ännu, med alltför många kilon på sin rygg. Funderade då på hur jag kan göra, förutom att sitta av och träna från marken. Naturligtvis kan jag rida i halvlätt sits för att avbelasta ryggen, men samtidigt tycker jag mig känna att hon behöver det stöd jag kan erbjuda genom att rama in henne ordentligt. Jag är förvirrad, och behöver hjälp.
Den tränaren som har stället hon går på nu ett par veckor, är av åsikten att det ska gå fort att träna muskler, men jag känner ju min häst, och känner också till att det tar 48 tim för musklerna att återhämta sig för att de ska byggas upp utan att slita på henne...

Ja man kan inte skynda på, det är ju inte bara musklerna heller, senor ligament mm ska också hinna med.

Jag är i alla fall för att ta det lugnt, många tycker nog jag är sjåpig i överkant. Tömkära är ju bra också, bra arbete utan belastning av ryttare. Och du kan ju som en del andra skriver gfå med hästen i backarna (pust!:p ) och på väg ner leda henne så att du hjälper hästen att gå i rätt form, lättare utan ryttare.

Och sen övergångar är bra för bakdelen o ryggen. Halt - skritt - trav, många gånger, det ger muskler.

OCh att skritta långa turer i skog och mark bygger bra, långa pass över stock och sten, lyfta fötterna och se sig för = rätt ryggarbete:idea:

Lycka till! Låt inte någon stressa dej att gå för fort fram.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Tack!
En annan tränare hade mer långsamma teorier, som jag nog sympatiserar mer med, vill ju inte ha framtida skador. Ska låta lättare mänskor jobba henne i skolorna så kan jag skritta ut i naturen och mysa... Det är tålamodsprövande, men jag har tålamod;(
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Nu i sommar har jag äntligen börjat kunna njuta av att hästen går med bärighet... och jag köpte honom till Lucia-02 !!!

Vi har hela tiden jobbat långsiktigt med att bygga upp bärigheten med långa turer i skogen, mest i skritt på halvlång tygel för balansens skull, samtidigt som jag även jobbat med hans bettfobi, så att han senast i kväll kunde gå tillsammans med andra hästar och jobba i skritt och trava utan att dra järnet bara för att jag INTE hade ett skänkelbett i munnen på honom...

Har tidigare kommit dit med den akademiska stången, men med vanligt bett har han bara dragit så långt vägen räcker, så att säja...

Tyvcker du raskt ska byta instruktör... bärighet är ett LÅNGSIKTIGT arbete ;)
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Brukar det inte pratas om.- trampa långt inunder sin tyngdpunkt:confused:
Om man inte rider med tillräcklig fart för att den ska få plats att göra det, så måste den hela tiden tvära med bak.

Man vill ju som sagt ha hästens bakben in under tyngdpunkten, inte förbi. Om undertrampet kommer med samling kommer ju inte hästens framben placeras lika långt under hästen, framdelen lättar.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Man vill ju som sagt ha hästens bakben in under tyngdpunkten, inte förbi. Om undertrampet kommer med samling kommer ju inte hästens framben placeras lika långt under hästen, framdelen lättar.
Iom samling -vinkling -så kan hästen inte ta lika långa steg o om framdelen blir högre- blir hästen kortare- fram o bakbenen närmare varandra.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Iom samling -vinkling -så kan hästen inte ta lika långa steg o om framdelen blir högre- blir hästen kortare- fram o bakbenen närmare varandra.

Om man inte rider med tillräcklig fart för att den ska få plats att göra det, så måste den hela tiden tvära med bak.

Vart kommer farten in i det hela?:confused:
Vet inte riktigt om jag fårstår vad du menar.. Samling- mer bärkraft, mindre påskjut, alltså kommer inte frambenen hamna lika långt under hästen när den är samlad, bak inte hamna lika långt "efter" hästen.. flummigt jag vet men hoppas nån förstår.
Kan ju ses tydligt på piaffen, i en piaff med dålig samling hamnar frambenen nästan under tyngdpunkten och bakbenen där de i normala fall skulle vara vid en vanlig halt. I en bra piaff finns istället frambenen där de skulle hamna i en vanlig halt medan bakbenen griper in mot tyngdpunkten.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Det blir många missar i översättningen av Dressyrlitteratur till svenska

Ett exempel är "the haunches" = BAKDELEN som istället bli bakBENEN

När bakDELEN (som även innefattar bäckenet) kommer in blir steget kortare som Axel säger. Detta finns tom bevisat i försök.

Det är bakDELEN som måste komma in för att lyfta en större dela av hästens vikt

Ang piaffen;Att hästen backar med fram är ju för att man råkat be hästen sätta sig mer än den orkar. Frambenen hjälper då till eftersom hästen inte orkar sitta å djupt och samtidigt piaffera.

Håller med om farten. Skulle däremot säga att en unghäst kan behöva gå med en viss steglängd för att få in bakDELEN på plats - När bakdelen är på plats blir takten ren
 
Senast ändrad:
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Vart kommer farten in i det hela?:confused:
Om hästen bara joggar, så bär den inte ens upp kroppen via skjutkraft- inget övertramp.Kan ju ses tydligt på piaffen, i en piaff med dålig samling hamnar frambenen nästan under tyngdpunkten och bakbenen där de i normala fall skulle vara vid en vanlig halt. I
en bra piaff finns istället frambenen där de skulle hamna i en vanlig halt medan bakbenen griper in mot tyngdpunkten
.Hästen blir kortare o får mindre avstånd mellan framo bak.
Om hästen lutar bakåt- vad händer då med frambenen?
De hamnar ngt mer under , men bär bara framdelen-nästan
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

min unghäst upplevde jag som hon låg i handen och va lite stark ibland. Det visade sig att hon stördes av sk polyper i munnen som vi brände bort. Nu har vi inte det problemet längre.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp