Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Jo jag tror absolut du resonerar rätt - dvs hästen blir tung i handen = brukar betyda att den skjuter på bakom sej som en skyffel. Det hjälper inte att bära upp huvudet på den med rädsla för att den skulle gå på bogarna ifall den sänker huvudet mer - den är ju redan på bogarna.
Men det är ju ett ryttarproblem, när man bär runt på huvudet - dvs själv hänger sej kvar i tygeln, så kan hästen överhuvudtaget inte bära upp sej.

Men egentligen är det knepigt att tro att hästen skulle bli så mycket tyngre på framdelen av att söka sej fram-ner. Jag sammanknippar bra sökning framåt-neråt med framdelshöjning. När hästen rätar ut S-kurvan i halsen så höjer den också nedre halskotor samt främre bröstkotor, den plockar upp bröstkorgen mellan bogbladen - blir lättare i framdelen (det fungerar förstås samtidigt från andra hållet - bärig bakifrån = lättare i framdelen = plockar upp bröstkorgen mellan bogbladen = höjer främre delen av bröstryggen och bakre delen av halskotpelaren = rätar ut S-kurvan i halsen).
Det är ju hela poängen med sökningen, på en ung eller oriden häst. Det är kanske ett ideal och inte det vanligaste man ser (det är svårt att rida), men nog glimtar det till både här och där när man tittar på olika ryttare, på denna front.

Givetvis beror hur tung hästen blir på sin framdel även på hur långt fram-ner den söker sej - men också flera andra parametrar spelar ju roll - inte enbart hur hästen ser ut i sin hals, kanske framförallt hur den ser ut baktill :)

Jag har just nu massa funderingar kring detta.
Innan man kan rida fram-ner på ett "hälsosamt" sätt så måste man kunna placera bakdelen någotsånär, där måste finnas viss grundbalans, styrka och bärighet - hästen måste förstå att vara "på sitsen". Om hästen skjutsar på bakom sej hejdlöst och utan balans kommer inte framåt-neråt-sökning (eller "Lång-Låg") ge någon vidare värst positiv effekt, i alla fall inte i längden.
Men ur ett någorlunda balanserat bärigt läge kan man sända hästen fram-ner och få bra effekt av det - det vill säga lättare framdel. Utan bärigheten bakifrån blir fram-ner gärna ett framtippat ältande på framdelen utan minsta kontakt med bakdelen - såsom ganska många hästar vill röra sej (de som glömt bort att de har en bakdel) redan från början.

Men det är ett jäkla avvägande och hur man än tänker så kan det ju bli fel (kontentan - man måste lära sej rida).
Å ena sidan måste man våga ge handen för att få bakdelens och ryggens arbete, å andra sidan måste man ha bakdelens och ryggen arbete för att kunna "ge handen" och få något positivt av det.[/QUOTE]

Vilket kommer först?
Känner på min häst att om jag inte ger handen så blir det bara pannkaka av alltihop, då spelar det ingen roll vad jag gör med baken...
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

På en häst som gärna blir framtung vill jag rida i lång öppen form, men inte alltför låg. Den måste få igång motorn bak och bära sig mera fram, komma upp med ryggen, länga sin överlinje och bära bak. En lätt kontakt med munnen. Den får absolut inte hänga i min hand. Det gäller ju att anpassa formen till den häst man sitter på. Min häst är/var just precis så.
Framåt/nedåt är lika viktigt på sån häst som på alla andra men det betyder inte att hästens huvud ska vara lågt. Det är sökningen framåt/nedåt vi vill åt.

Jag håller med, och de flesta andra som svarat, vi verkar vara överrens om det mesta i denna fråga.

Jag upplever att en häst som är tung i handen och i låg form också är en häst som är på bogarna. Över huvud taget ska hästen inte vara tung i handen!

"Travar man av" en häst efter ett ridpass, så kan man låta den vara väldigt låg, och även i viss mån "hala" tyglarna från en. Man känner dock väldigt tydligt tycker jag skillnaden mellan om den då går på bogen, eller om den trots den låga formen fortfarande är balanserad under sig. du kan variera tempot och takten på en häst i låg form som är under sig med hjälp av vikt och säteshjälpen enbart, det kan du ej på en som är på bogen som hänger i bettet. Att "låta tygeln ge" efter hästen som sänker huvudet framåt/nedåt och ej hänger, är för mig en annan sak än en häst som hänger/ligger på i bettet på bogen.

Förstår ngt vad jag svamlar om.

/Mackan
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

*KL*
En häst som inte är fri från handen kan heller inte ha en bra rörelsefrihet.
För att man ska kunna rida hästens gångarter på max. Samlad-ökade, måste man bli klar o vara lätt.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Håller med! En häst som går helt fri från ryttarens hand utan att ha "grundstryrkan" sänker oftast bara ryggen och går utan aktivitet. Det har jag ofta sett tyvärr. En häst som går fri från handen kan likaväl vara på bogarna som en häst som lägger sig i handen. Det är mycket vanligt speciellt hos AR-ryttare på nybörjarnivå att hästen går på hängande tygel, på bogarna/framdelen utan nån som helst aktivitet.
Min tränare tycker att det är helt ok om hästen ligger på något i handen, bara man är medveten om detta och inte ser det som något "mål". Huvudsaken ryttaren inte sitter och drar i hästen och erbjuder stödet utan sitter stilla med handen.
För att få ett bra tryck i hästen och "häng" (svårt att förklara ;) ) så får man under en övergångsperiod kanske ha lite mer i handen. När hästen ser lättar av ur handen så har man bibehållet tryck och en häst som rör sig med mycket häng genom hela kroppen men som samtidigt är lätt framtill. Har svårt att tro att någon ryttare oavsett diciplin strävar efter att rida hästen i handen.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Bra! Kolla islands ryttare så får du nog se många som har hästen liggande på bettet, de måste få starka armmuskler i alla fall...
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Min syn på det hela är följande:
En häst som går i en lång låg form och är tung i handen, har hamnat på bogarna och är dessutom framtung.

En häst kan gå på bogarna utan att vara speciellt framtung, det beror på vad som händer i bakdelen om hästen hamnar på bogarna eller inte.

Men en häst som är framtung är alltid i framvikt alltså på bogarna.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Kan en häst trampa bra under sig och ändå gå på bogarna?

Nej, inte enligt hur jag ser det.

Eftersom en häst som trampar in sina bakben under sig och därigenom bär mer vikt bak blir lättare i framänden även om den läggs lång och låg.

En häst på bogarna bär för mycket vikt på sina framben i stället.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Kan en häst trampa bra under sig och ändå gå på bogarna?

haha:) du skulle ha utbyte av läraren i anatomi och biomekanik på veterinärhögskolan i Uppsala.

Jag var på kurs för honom - där han slängde ur sig (för att provocera) att; Islandshästar och Travare var de mest samlade hästarna - efersom de trampade så långt under sig.

så mitt svar skulle givitvis då bli att hästen kan trampa låååångt under sig och ändå gå på bogarna.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Kan en häst trampa bra under sig och ändå gå på bogarna?

Trampa under sig har inget med att "aktivera spiralen" att göra.

* Spiralen= bakbenets leder = aktiverar frampartiets uppresande.

Ett bra undertramp är i mångas ögon gott nog, (tyvärr) men det leder inte till den aktivitet som många med mig söker efter, aktiv bak och avslappnad fram.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Det är ju tvärtom så att hästen kan gå för långt in med benen under sig, utan att det har med samling att göra alls. Då är lederna raka o inte vinklade bla.
(bara litet tillägg)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Frågan var om hästen kan hamna på bogarna om den trampar bra under sig. I detta inlägg tolkar jag bra som att hästen vinklar om sitt bäcken och sina leder på ett ändamålsenligt sätt och inte bara kastar in dem för att få skjutkraft utan använder dem till bärkraft.

Och då blir min slutsats att en häst som använder sin bakdel till bärkraft inte hamnar på bogarna.

I ett läge då hästen bär med sin bakdel kan man lägga den i en lång låg form med resultatet att ryggen och manken kommer upp!
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Det är inte fråga om att man ska rida hästen som man kör en skottkärra.
Man måste ha energi i bakbenen för att kunna påbörja omvandlingen skjutkraft- bärkraft.
Om man rider långsamt o utan energi-bakbenen stannar kvar i stallet.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Självklart måste det finnas energi, det tog jag för givet att alla var med på!

Men det kanske behövde poängteras, tack för hjälpen Axel!! :)
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Frågan var om hästen kan hamna på bogarna om den trampar bra under sig. I detta inlägg tolkar jag bra som att hästen vinklar om sitt bäcken och sina leder på ett ändamålsenligt sätt och inte bara kastar in dem för att få skjutkraft utan använder dem till bärkraft.

Och då blir min slutsats att en häst som använder sin bakdel till bärkraft inte hamnar på bogarna.

I ett läge då hästen bär med sin bakdel kan man lägga den i en lång låg form med resultatet att ryggen och manken kommer upp!

Nej det är sant. Men jag tror det är lite oklarheter ibland språkligt, vad man menar med "trampa under sig" tex. Har sett det i tex kommentarer till bilder bla här på barock.
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Visst är det så!!
Det skrivna tolkas väldigt olika!
 
Sv: Lång och låg vs. "gå på bogarna"

Brukar det inte pratas om.- trampa långt inunder sin tyngdpunkt:confused:
Om man inte rider med tillräcklig fart för att den ska få plats att göra det, så måste den hela tiden tvära med bak.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp