Lång och framtung????

Gilette

Trådstartare
När är hästen lång och framtung? är det när den går på bogarna och inte arbetar med bakbenen. det är väl mindre risk att hästen ser lång coh framtung ut i en högre, samlad form?

Sv: Lång och framtung????

Är hästen lång och framtung så "går den på bogarna" med oaktiverade bakben och rygg. Den är inte i form helt enkelt.

Rumpnissen skrev:
Är hästen lång och framtung så "går den på bogarna" med oaktiverade bakben och rygg. Den är inte i form helt enkelt.

okej, men kan böja på halsen ändå..hur hindrar man att hästen blir lång och framtung?

Böja halsen kan hästen göra vare sig den slår kullebytta eller pillar sig i naveln så det lär den kunna göra. ;)

Aktivera bakdelen hela tiden jätte mycket. Det är ju nyckeln till allt. Sen beror det på om hästen blir lat eller springer iväg. Men övergångar övergångar övergångar är viktigt. Dessutom är detta ofta ett problem som ligger hos ryttaren också. Ofta blir hästen framtung för att ryttaren inte är i balans. Ryttaren måste göra det möjligt för hästan att lyfta denna med manken. :idea:

Gilette skrev:
När är hästen lång och framtung? är det när den går på bogarna och inte arbetar med bakbenen. det är väl mindre risk att hästen ser lång coh framtung ut i en högre, samlad form?

Hästen behöver inte vara så jätteframtung bara för att den är lång, men hästar rubbas lätt ur sin balans om man får ner deras huvud och de känner sej låsta och obekväma där. De flesta slutar vara så framtunga när de accepterat den formen om den slutar känna sej låst och den får en chans att hitta sin balans.
Den kan också arbeta med bakbenen när den är lång, men inte lika mycket som när den har en hög form eftersom den måste korta upp sin mittendel (skulle kunna beskrivas som avståndet mellan armbågar och bakknän..) för att kunna vinkla under rumpan mycket.

En häst som är hög i formen kan jobba bra med rumpan men ändå vara framtung om inte överlinjen är lång (ryggen och halsen ska var välvd som en rund båge och nosen lite framme) så även om den jobbar bra bak så har den fortfarande mest vikt på framdelen.

Hur ser man det? Oavsett vilken av formerna det handlar om, den långa och låga eller den samlade, så ska det vara som en båge lite uppåt upptill på hästen jämfrt hur den går rakt upp och ner.
Om bågen är bruten dvs att det blir som en kurva uppåt igen vid halsen som inte börjar ända bak vid ryggen, då är hästen troligen på bogarna för att den är spänd eller låst.
Eller om bågen går åt andra hållet, nedåt (tänk dej nästan som vissa araber som har jättehemskt kors, finns ett fåtal som ser ut som en hängmatta på ryggen, fast inte lika extremt i det här fallet) då har hästen inte bra form. Och är troligen framtung.

Lånar -

ett tankesätt som jag tycker är jättebra är det som Kyra pratar om i senaste Ridsport. Dvs hon illustrerar hur det är hästens rygg och MAG muskler som måste kunna jobba för att den ska slappna av, komma upp från marken, och arbeta avslappnat och schvungfullt. Hon pekar på att det vanligaste ryttaren gör som hindrar hästen från detta är att klämma för mycket med överskänkeln, dvs låren. Mer fokus på sitsens inverkan och underskänkeln, med "rum" för hästen att lyfta sig i mage och rygg genom inte för hårt tryck med överskänkeln är hennes tips. tycker det stämmer bra, och man känner skillnaden på hästen om man provar bägge sätt.

ännu viktigare på en framtung häst, att man tillåter den komma upp, inte bara stirrar sig blind på bakkärran.

Gilette skrev:
okej, men kan böja på halsen ändå..hur hindrar man att hästen blir lång och framtung?

sitt rakt med ryggen och blicken uppåt, ha tyglarna en bit högre upp "en vanligt", det brukar hjälpa för mig, inte för min häst är framtung då. du kan också jobba i kort trav och ha handen en bit ovanför och ha ett litet spö i handen och dutta ibland så hästen aktiverar bakbenen.

När hästen är mera samlad bär den sig på sin bakdel och är lättare i framdelen. Då är den givetvis inte framtung.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 905
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Autistisk bror
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III