lång bussresa med hund?

Milosari

Trådstartare
någon som gjort det? tydligen är jag för gammal :mad: för sista minuten, så jag och loke får åka buss till stockholm istället. bussresan tar ca 9 timmar med ett byte (nattbuss), och då räknar jag med att det finns tid till en liten kisspaus. är det gott om plats för hunden på golvet, eller tror ni att han kan sitta på sätet om man lägger ett lakan över?

Sv: lång bussresa med hund?

hm ibland är jag för snabb med att skriva. det blir ett byte ganska direkt, i malmö. sedan är det raka vägen till stockholm, alltså ca 8 timmar utan paus.

Iaf swebus som jag har åkt buss med har varit jätte kinkiga när det gäller hund på bussarna. De måste åka i väska, jag blev nekad att åka med först eftersom jag inte hade det. Plockade ur väskan jag hade med och la de grejerna i en påse och stoppade ner hunden i väskan. Då gick det bra. Så stora hundar får /fick inte åka med där alls (var ett par år sen jag åkte).Tror inte att de kommer låta dig ha hunden på sätet, ovsett om du har någonting till skydd eller ej. Men det beror nog mycket på vilken chaufför det är.

Tycker att hundarna brukar ligga bra på golvet, ta med en pläd eller handuk att ligga på så går det säkert toppen bra!

Tid för paus brukar det bli. Rökpaus och sträck på benen paus för chaffören brukar man nog ha på 8 h... Borde iaf. Om det är gott omplats beror ju på hur många resenärer det är. Är det lugnt kan han ju ligga i gången. Ring och hör om de tar hund på bussen? Vissa bolag tillåter, andra inte. Hoppas att det löser sig... *uuhh*

det står att max mankhöjd är 40 cm. labben är ju lite större än så... ska jag ta med en stor bag? ;) kanske bäst att ringa och fråga...

Jag hade lämnat hunden hos nån bekant eller hundpensionat. Stackars krake att sitta i en bur så länge. Näääej, aldrig i livet, då hade jag hellre stannat hemma i stället. :eek:

fast vi har ju åkt bil till sundsvall för ett par år sedan. på hemvägen körde vi uppsala-lund i ett svep och det tyckte de var helt okej.

Jag har åkt mycket buss och tåg med Billie (ca 50cm, 25kg) och det har funkat bra. Hon sträcker ut sig under sätet och sover. Så plats det finns det nog. Ta dock gärna med en filt eller något som inte halkar för ibland glider mina hundar runt där nere som puckar på hal is när chauffören har lite för mycket fart i kurvorna... Ska man åka länge blir det drygt för hunden att få ro.

skitskitskitskit. den jag ringde och frågade sa att jag skulle ha honom i en väska "så att bara lille huvet sticker upp". det kan jag ju glömma :(. vi får prova att åka ner och se om chauffören släpper på oss :(. annars kanske jag ska ta en rövare och åka ungdomsbiljett på tåget och vara framme lite senare. brukar de vara noga med leg?

skitskitskitskit. den jag ringde och frågade sa att jag skulle ha honom i en väska "så att bara lille huvet sticker upp". det kan jag ju glömma :(. vi får prova att åka ner och se om chauffören släpper på oss :(. annars kanske jag ska ta en rövare och åka ungdomsbiljett på tåget och vara framme lite senare. brukar de vara noga med leg?

Ja numera är de noga med leg. Flirta in dig hos en väktare som löser ut dig på centralen... ;)

När är det tänkt att du ska åka? Justnu-biljetterna kan ju bli hyfsade i pris om man är ute god tid. Men eftersom du helst ville åka sistaminuten så antar jag att det är rätt snart du ska iväg?

Tur att du ringde ock kollade iaf!

Du kan inte åka med något annat bolag? Alla har väl inte samma regler när det gäller hund? Annars blir det väl tyvärr så att du får t tåget upp...

jag ska åka i morgon. blev tipsad om att ta sista minuten, eftersom det skulle vara billigare. skit också att jag inte kollade upp det mer nogrannt. :( just nu finns det inga sista minuten alls, får vänta och se om det dyker upp några.

jag har fyllt 26 i år, kanske är de inte så noga då? eller så får jag "glömma" leget hemma.

Jag har åkt tåg med min vovve i ungefär 6-7 timmar, det gick jätte bra. Han låg mest o sov under sätet, tog med hans filt och en leksak:smirk:.
Jag har även åkt buss (swebuss), man fick åka om man sitter långt bak sa han jag pratade med.
Sen har hunden även åkt bil från gällivare till gotland, dock med många stopp och övernattning på halva vägen. Tog ungefär 16 timmar att åka.
Detta var inge problem eftersom han älskar att åka i alla olika slags fordon:D

ja hunden är jätteduktig på att åka kollektivt. idag var det knökfullt på tåget när vi åkte hem från blekinge, men han låg där han låg och valde ut en lämplig fot till huvudkudde :D. men är det en sur busschaffis spelar det väl ingen roll hur snäll och lugn och tyst hunden är :(.

Jag hade lämnat hunden hos nån bekant eller hundpensionat. Stackars krake att sitta i en bur så länge. Näääej, aldrig i livet, då hade jag hellre stannat hemma i stället. :eek:

Hur klarar en hund att åka bil en längre tur då?
Hundar fixar lätt att ligga och sova i en bur en längre resa. Är det buren du ojjar dig över :)
Mina hundar trivs och går gärna in i en och sover om de hittar en som är öppen.
Det blir vad man gör det till...

Ta på hunden en vit sele, sen tar du mörka glasögon och en vit käpp och leker blind med ledarhund ;)

alla sätt är bra utom de dåliga ;). jag letar vidare. bilabilligare.nu eller hur var adressen? undrar om någon sådan tar med en hund?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 331
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 165
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 302
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025