iNHALE
Trådstartare
I lördags lämnade jag in min bil på verkstad och fick en lånebil av samma verkstad. När jag väl kört hem med lånebilen (ca 1 timmes körtid enkel väg) så märkte jag att det fan är dubbdäck på lånebilen, dvs den är olaglig att köra med såhär års, ena bakljuset är dessutom trasigt. Nu står lånebilen hemma på gården och jag och sambon samåker till jobbet istället. Delvis är det väl lite mitt fel som inte kontrollerade bilen innan jag körde iväg, samtidigt litade jag på att en bilverkstad ju borde ha lånebilar som är kördugliga...
Nu är frågan, om det skulle bli så att jag blir stoppad på väg tillbaka till verkstaden med lånebilen när min bil är färdig och polisen upptäcker att det är dubbdäck på bilen, är det jag som står som ansvarig och får pröjsa för böterna eller går det att skylla på verkstaden där jag fick lånebilen? Kan ju inte direkt köra hem och byta däck på den...
Nu är frågan, om det skulle bli så att jag blir stoppad på väg tillbaka till verkstaden med lånebilen när min bil är färdig och polisen upptäcker att det är dubbdäck på bilen, är det jag som står som ansvarig och får pröjsa för böterna eller går det att skylla på verkstaden där jag fick lånebilen? Kan ju inte direkt köra hem och byta däck på den...