Verkstadsfusk?

För mina föräldrar hände detta ständigt. De har alltid haft relativt nya bilar men ändå är det alltid en massa märkliga fel vid den årliga servicen och det dyker alltid upp ännu märkligare fel strax efter servicen. Jag har sagt till dem åtskilliga gånger att byta verkstad men nej, de trivs ju så bra med dem :confused:
När min bror så skulle göra praktik när han gick i åttan (för 26 år sedan så detta är alltså längesedan) så var han just på nämnda bilverkstad och han såg bil efter bil köras in på service som blev hämtade utan att någon ens hade tittat på dem eller i värsta fall där någon hade skruvat lite med dem så att ett dyrt fel skulle uppstå efter ett tag eller iallafall att några lampor behövde bytas. Allt beroende på bilägarens plånbok. När han ifrågasatte så menade verkstadschefen att folk var så löjliga med det där med årlig service och att det inte behövdes. Bara de fick sina stämplar i boken så var de nöjda och glada. Sen att de blev skinnade på x antal tusen varje gång valde han att strunta i. Allt detta kom min bror sen hem och berättade för våra föräldrar som sa att de inte trodde att verkstaden skulle lura just dem eftersom de hade varit kunder där så länge utan att de istället alltid fick så bra service där. De blev riktigt arga på min bror för att han som de sa "hade hittat på något så elakt". Hur man nu kan vilja stötta en firma som lurar övriga kunder och hur man kan vara så dum att man inte tror att det gäller en själv har jag tyvärr inget bra svar på. Nu är firman nerlagd sedan ett tiotal år men det övergår mitt förstånd hur en firma i ett litet samhälle kan gå runt i en så himla massa år utan att någon ställer dem mot väggen. Men kanske är det så att folk inte vågar ifrågasätta det som de inte kan precis som att många övriga hantverkare kan luras hur mycket som helst och det kommer fram först x antal år senare när firman redan har försvunnit ifrån marknaden och ingen ersättning finns att få. Jag menar hur många badrum har fått diverse läckage trots att det ska vara fackmannamässigt gjort? Det är ju inte alla som vet hur saker och ting ska vara och byggas utan man litar ju på att om man anlitar någon som kan så ska det bli bra. Sen finns det mängder av hantverkare som är superduktiga så det ska absolut inte falla någon skugga över den yrkeskategorin men som i alla branscher så finns det rötägg. Det är ju samma sak inom sjukvården. Om en läkare säger att du behöver den och den behandlingen så tror man självklart att det är det bästa för en. Sen får man värsta chocken när man i efterhand får veta vilka enorma risker det innebar med den operationen man gjorde eller att det läkaren sa inte alls stämde. Det är alltid tragiskt när människor utnyttjar en svagares position oavsett i vilket sammanhang det är.

Jag är så tacksam för att min sambo är ett mekaniskt geni så att han kan fixa våra bilar själv. Det finns inte något fel som min sambo inte kan laga på en bil men jag avskyr det faktum att man idag måste söka fram felen med hjälp av speciella dataprogram. Enda gången jag har tvingats lämna in min bil är just vid ett sådant tillfälle då de måste kolla med dataprogrammet vad koden betydde så att vi fick reda på vad felet var men snart lär väl de programmen finnas att få tag på till alla bilar så det löser sig nog med det också.
Min bror har pratat om att de där datorprogrammen ska vara tillgängliga egentligen och jag undrar om det inte är något sånt han styr med på jobbet. Tillverkarna håller på det så mycket de kan men de släpper lite i taget.

Jag har sökt mig till verkstad nära hemmet och upplever inte att jag blivit lurad men med det här i ryggen kanske jag borde kolla mer noga. Jag tycker inte att priserna för arbetet varit något speciellt och att delarna är dyra kan jag förstå med en bil där allt är el och dessutom av ett märke som är känt för att vara lite dyrare i delar. Jag har väl haft något fel här och där på den men jag tror inte att det är sådär extremt vanligt som det borde vara om någon har sönder den. Den som tar emot bilen är en allmänkunnande tjej och det känns lite roligt.

Möjligt att jag blev lite blåst ibland på en skrotverkstad dock men där fick jag begagnade delar och betalade kaffepengar på nästan alla reparationer.
 
Köpte en Volvo V50 i augusti, (hos en Volvohandlare) fick byta motor efter en knapp månad då den tryckte ur sig oljan på nåt vis. När jag fick bilen tillbaka var det trögt att få i växlarna och efter ett tag fick man lägga i friläge, dra spaken åt vänster så långt det gick, då kändes det som om hela växellådan följde med och då kunde man nå 5-läget. När man sen skulle tillbaka till ettan fick man dra spaken åt höger för att komma åt den.

Åkte in till Volvoverkstaden och berättade hur det låg till, en mekaniker följde med mig ut, lyfte huven och sa: jaha, ja men jag sätter dit ett buntband så funkar det. Och det gjorde det.

Förra veckan lämnade jag in bilen igen, dels för att laga växlarna ordentligt och dels för att bilen ibland är svårstartad. Det är väldigt lång fjäder, så att säga, men den startar alltid till slut. Så ringde mekanikern och sa att bilen var klar, att de bytt ut buntbandet mot en klämma som hade ramlat bort. Att bilen är svårstartad, det får jag leva med, DET ÄR JU EN FORD-MOTOR!!!???!!! Det är bara att trampa gasen i bott när den inte vill starta, som på gamla bilar. Jag har haft ett par Fordar men aldrig råkat ut för att de varit svårstartade??? Så jag undrar ju om det verkligen ÄR så eller om de bara inte orkade leta fel eftersom det i så fall skulle gå på motorns garanti och de fick stå för kostnaden själva.
 
Jag har en kompis som jobbar som mekaniker på Volvo, så han fixar min bil. De rullar så fint, jag är jättenöjd med honom. Dessutom får jag minst 20% rabatt av honom.

Men den andra bilen.... Den kan inte han serva och det är alltid jobbigt när något behövs göras med den. Nu har vi bokat på Mekonomen, hoppas det blir bra.

Vi tänkte byta bil ganska snart, då vill jag ha en bil som han kan serva på Volvo, vilket är svårt, men jag tror jag får kompromissa med det.
 
Nej trots att jag är tjej och lämnar in bilen och har absolut noll koll... ;) Men vi har lämnat bilen till samma servicetekniker sen vi köpte den sprillans ny från samma firma och har efter 10 år skapat oss en bra relation. Sist jag var in fick jag komma in samma dag eftersom ett framlyse hade gått sönder och jag skulle besiktiga dagen efter, jag behövde inte ens betala för arbetstiden utan enbart för lamporna och när jag åkte upptäckte jag att han även hade fyllt på spolarvätska utan att ha tagit något betalt för det. ;)

Sen vet jag andra ställen som har försökt lura folk och mamma har blivit utsatt ett par gånger...
 
Fusk och fusk vet jag inte.. men jag fick inbrott i min bil och de hade sönder rutor och några lås. Jobbet drog ut på tiden som tusan. När jag sen hämtade bilen och körde till jobbet insåg jag att bensinmätaren sjönk lite väl snabbt. Fick åka akut till verkstad i staden jag jobbade och då visar det sig att bensinslangen har lossats och inte satts tillbaka ordentligt.
Nu kan man ju undra varför bensinslangen ens blivit petad på när det var bilrutor och lås som skulle lagas.

Sen lämnade jag in min bil efter att ha fått körförbud efter besiktning. De skulle fixa allt på protokollet. Jomenvisst, inte fasen hade de gjort det trots att de hade fyllt i att de hade gjort jobbet och testat bilen efteråt. Dessutom försäkrade de att bilen var klar, bara att köra. Några veckor senare ringde de, för då hade de kommit på att verkstaden inte får sköta besiktningen när det blivit körförbud, så jag hade ju kört olagligt en period. Jag frågade flera gånger om allt var klart med besiktningen.. oh ja.
 
Aldrig någonsin faktiskt. Däremot åt andra hållet, fått massa extra service gratis eller betydligt billigare. Tex en gång slutade notan på typ 5000. Killen i kassan sa typ "oj då, äh vi drar av en tusenlapp". Och flera andra gånger har de bjudit på saker. Jag är dock hyfsat bilkunnig och har visat det redan vid inlämning av bilen att det inte är någon idé att lura mig.

Även fått extra mycket betalt för två bilar som jag fått inlösta efter olyckor. Min sambo är övertygad om att det är "för att jag är snygg". Jag tror det är ren tur :)

Eller nej senaste bilen som blev inlöst var inte tur, där var jag artig och trevlig mot representanten från försäkringsbolaget. Han sa att det var otroligt ovanligt. Så pga det och att de tyckte synd om mig som fått min bil förstörd av tredje part så fick jag extra betalt.
 
Ooops! Händer tyvärr -som jag tror jag nämnde i en annan tråd här, nyligen... - oftast tjejjer, som verkstan tror är mindre kunniga. En kille, gärna i lagom skitig verkstadsoverall, som lämnar in sin bil löper betydligt mindre risk att bli blåst.
Även människor som ser ut att ha gott om pengar, men kanske inte så gott om bil/motor-kunskaper, får ofta plötsligt mycket mer som "är fel" på deras bilar.

Det hände oss en gång, eller en liknande sak, när vi skulle köpa en husbil. Vi ändrade oss och ställde in köpet, men då förklarade försäljarna att man minsann redan sågat hål i taket för luftkonditionering, så det var för sent att ändra sig. Som tur var hade vi koll på reg-numret på husbilen och såg omedelbart att det inte alls var vår bil de sågat i utan en helt annan. Hah! Så där fick dom veta att dom levde. Vi var väldigt unga då och såg tydligen lättblåsta ut.....
 
Aldrig blåst. Har lämnat bilen till samma mekaniker i alla år som numera ingår i en stor kedja. Han är trevlig och är det något snabbt gjort så bjuder han på kaffe under tiden och är det något som tar längre tid så får man lånebil. Smågrejer som inte kostar så mycket brukar han bjuda på om det är något stort han gör samtidigt. Nu får han också släcka tvåor från besiktningen - om det är bra eller dåligt har jag inte bestämt mig för än. ;)
 
Hade för ovanligheten skull min bil på märkesverkstad (behövdes ett dyrt special verktyg). Jag var inne och kollade flera ggr. Mekanikern sa inget ett ljud till mig. Jag frågade o han svarade inte. Sen tar han ut bilen provkör var efter varv efter varv. Ringer rätt irriterad till maken som jobbar några hundra meter bort. Maken kommer i 200 till verkstaden. Då börjar mekanikern prata med maken. Mekanikern hade provkört kört för att det var mummel i mummel fel trodde han. Jag svara rappt det är det och det som vibrerar och det och det skall bytas men inte på denna verkstaden. Mekanikern fortsäter att prata till maken. Maken säger det är tantens bil bäst du pratar med henne hon jävligt irriterad nu! Har inte uppsökt den verkstaden mer. Åker till grannstaden o handlar om jag vill ha original del.

Har bekant lämnat in bilen för vissa fel som behövde åtgärdas enligt årliga kollen. Hon får ut bilen och vid nästa årliga besök är det samma fel...

Ja jag tror det är mycket vanligt med verkstads fusk. Speciellt om de tror att man inte begriper något.

Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Jodå, de försökte iaf. Sambon är duktig på att skruva med bilar i allmänhet och Mitsubishi i synnerhet (vi kör givetvis Mitsubishi). Förra året behövdes det bytas drivknutar och hjullager på bilen, detta ville sambon inte göra själv, dels för att det är ett jävla krångel och dels för att vi inte har någon riktig verkstad hemma än. Jag åker med bilen till märkesverkstaden i stan, sambon har redan haft duster med dem om hur man servar Mitsubishi (de har flera märken), så han åker helst inte dit. Väl där talar jag om för dem att drivknut och ev. hjullager behöver bytas på höger sida fram. De kollar och talar om för mig att nä, men på vänster sida behövs det minsann bytas, fast det bästa är väl egentligen om vi köper en ny bil (av dem) istället, för det är ju ganska dyrt att fixa (lilla vän typ). Jag säger att då är det ju bättre att vi byter båda sidorna samtidigt ok säger han, det blir ju 20000, jag bokar tid. Åker hem och berättar för sambon.
Sambon blir chockad och kollar upp vad det skulle kosta att köpa alla delarna på Mekonomen och byta själv, under 10000 för båda sidorna, men mkt jobb förstås.
Han ringer Mekonomen verkstad och hör med dem vad de ska ha för att göra jobbet, 9200 för båda sidorna, vi bokar tid där och avbokar på märkesverkstaden.
De fixar bilen och när jag hämtar ut den frågar jag hur illa det var, han sa det var ju ren tur att du tog dig till verkstaden alls, båda sidorna var helt slut (märkesverkstaden sa ju att bara ena sidan behövdes bytas).
Det blev betydligt billigare och de var mycket trevligare i bemötande.
 
Senast ändrad:
Har fått problem en gång vad jag vet och då var bilen inne på Volvo för service, månaden efter besiktigade mannen bilen och fick då ett påpekande att det var olja under motorn vilket det inte ska vara och att han misstänkte oljefiltret.
Dagen efter åkte vi till Volvo båda två och berättade vad bilprovningen hade meddelat och fick då till svar att det kunder vara något dyrt eller så var inte oljefiltret ordentligt fastsatt så att det skulle vara enkelt att få bort, vad jag vet så använder man verktyg för att montera bort oljefilter
Efter denna händelse får bilen besöka en annan verkstad som använder originaldelar och gör bra jobb.
Mindre bra är väl att ägaren känner igen mig då jag hade udda problem med helljuset förra året då de hade bilen inne 3 gånger innan de hittade felet och jag inte behövde betala för all tid
Tyvärr ska den dit imorgon och få ny bakrutetrorkarmotor vilket är DYRT men jag vill se något bakåt även i regn
 
Har fått problem en gång vad jag vet och då var bilen inne på Volvo för service, månaden efter besiktigade mannen bilen och fick då ett påpekande att det var olja under motorn vilket det inte ska vara och att han misstänkte oljefiltret.
Dagen efter åkte vi till Volvo båda två och berättade vad bilprovningen hade meddelat och fick då till svar att det kunder vara något dyrt eller så var inte oljefiltret ordentligt fastsatt så att det skulle vara enkelt att få bort, vad jag vet så använder man verktyg för att montera bort oljefilter
Efter denna händelse får bilen besöka en annan verkstad som använder originaldelar och gör bra jobb.
Mindre bra är väl att ägaren känner igen mig då jag hade udda problem med helljuset förra året då de hade bilen inne 3 gånger innan de hittade felet och jag inte behövde betala för all tid
Tyvärr ska den dit imorgon och få ny bakrutetrorkarmotor vilket är DYRT men jag vill se något bakåt även i regn


O jag som tagit bort den super störiga torkar armen till bakrutan på min combi:)
mvh
pudlan
 
Köpte en Volvo V50 i augusti, (hos en Volvohandlare) fick byta motor efter en knapp månad då den tryckte ur sig oljan på nåt vis. När jag fick bilen tillbaka var det trögt att få i växlarna och efter ett tag fick man lägga i friläge, dra spaken åt vänster så långt det gick, då kändes det som om hela växellådan följde med och då kunde man nå 5-läget. När man sen skulle tillbaka till ettan fick man dra spaken åt höger för att komma åt den.

Åkte in till Volvoverkstaden och berättade hur det låg till, en mekaniker följde med mig ut, lyfte huven och sa: jaha, ja men jag sätter dit ett buntband så funkar det. Och det gjorde det.

Förra veckan lämnade jag in bilen igen, dels för att laga växlarna ordentligt och dels för att bilen ibland är svårstartad. Det är väldigt lång fjäder, så att säga, men den startar alltid till slut. Så ringde mekanikern och sa att bilen var klar, att de bytt ut buntbandet mot en klämma som hade ramlat bort. Att bilen är svårstartad, det får jag leva med, DET ÄR JU EN FORD-MOTOR!!!???!!! Det är bara att trampa gasen i bott när den inte vill starta, som på gamla bilar. Jag har haft ett par Fordar men aldrig råkat ut för att de varit svårstartade??? Så jag undrar ju om det verkligen ÄR så eller om de bara inte orkade leta fel eftersom det i så fall skulle gå på motorns garanti och de fick stå för kostnaden själva.
Det låter helt, helt galet. Det ska du verkligen inte gå med på! Och - är det Ford-motorer i Volvobilar? Även om Ford numera äger Volvo, har det väl inte med Volvobilarnas motorer att göra? Eller har jag fel?

Hur gammal är din bil?
 
Inte just på en bilverkstad men jag upplever generellt att många män i mansdominerade yrken anser sig behöva prata ner till mig som kvinna och speciellt om jag är missnöjd med service eller produkt. "Men lilla vännen/gumman det måste du ju förstå att bla bla bla" Har flera leverantörer som pratat med mig som om jag vore ett litet barn eller irriterat "jamen sånt här förstår inte du hur det fungerar" när jag påtalar att saker jag beställt är fel, felaktiga fakturor, saknade varor m.m.
Alltid ska det framställas som att jag är överkänslig när jag påtalar fel eller har en fråga om något som inte stämmer.

Dock har de alla gånger jag ifrågasatt dem (mansgrisiga männen) fått inse att det går inte att prata bort mig utan när jag har så har jag rätt och då ger jag mig aldrig. Tyvärr har det senast behövt gå så långt att jag var tvungen att tala om för den trångsynte mansgrisiga leverantören att om han inte erkände att det är de som gjort fel och krediterar min felaktiga faktura så går jag vidare med en polisanmälan. Då hade jag ändå alla mail, bilder och fakturor sparade som bevis. Känns ju helt absurt att man som kvinna måste hota med saker för att något ska hända, då var det dessutom med tonen "jaja om du ska vara så hysterisk så får jag väl göra som du vill.."

Jag börjar bli gansa trött på att en hel del män (absolut inte alla!) i affärssituationer fortfarande har inställningen att om man ska göra affärer med kvinnor eller delge information är det bäst att antingen göra det till min sambo som är man trots att han kanske inte alls är inblandad i situationen mer än som sällskap eller så gör de det med barnröst eller övesittarrösten.

Jag gör dylika ärenden i min jobbuniform (eftersom det görs på vägen hem).

Det hjälper något enormt när man är på mansdominerade ställen.
 
Det låter helt, helt galet. Det ska du verkligen inte gå med på! Och - är det Ford-motorer i Volvobilar? Även om Ford numera äger Volvo, har det väl inte med Volvobilarnas motorer att göra? Eller har jag fel?

Hur gammal är din bil?

Vi har en Audi-originalmotor i ena Volvon. Och min Opel sitter en Isuzu.

Det är inget konstigt alls :)
 
Det där med lilla vän-syndromet som en del män kör med, fungerar inte hos mig. Utan jag bryter direkt av med -jag är inte din lilla vän! Så brukar det bli lite bättre sen.
Har aldrig upplevt att man försökt blåsa mig vad gäller bilverkstäder -men i ärlighetens namn kan jag ganska mycket överlag om bilar efter att varit gift med en bilmek. Därtill läser jag in mig och ringer runt och tar priser INNAN jag bokar in något. Det går alltid att förhandla priset om man vet vad konkurrenten tar :up:.

Sen tyvärr måste jag säga att jag upplever stor skillnad i bemötandet beroende på vilken bil jag kör. Normalt kör jag Mitsubishi Pajero V6 3,5 GDi och uppenbarligen så "äger" det lite i många mäns ögon att köra en "penisförlängare" (sagt av manliga i bekantskapskretsen). Kör jag Saaben så bemöts jag oftare med förutsättningen att jag inte kan någonting.. Märkligt.
 
Men måste erkänna att när jag kommer till verkstaden får man direkt en fråga vad jag nu har gjort sönder på bilen och ett stort smile
Även mannen får ett liknande bemötande
 
När min mans amerikanare blev påkörd och blev tvungen att lämnas in på verkstad så tog det flera veckor trots påtryckningar och en dag fick vi höra att vänner mött vår bil på motorvägen....:meh:

När vi åker till verkstaden så står bilen utanför med nervevade rutor och nycklarna i. :banghead:
Så vi startar den och varvar motorn men ingen kommer och undrar vad vi gör. :confused:

När vi kollar trippmätaren och soppamätaren så har dom kört ca 20 mil sen vi lämnat in den. :rage:

Det blev ingen polisanmälan för vi kunde inte bevisa men vi fick bilen tillbaka lagad fortare än kvickt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp