Min bror har pratat om att de där datorprogrammen ska vara tillgängliga egentligen och jag undrar om det inte är något sånt han styr med på jobbet. Tillverkarna håller på det så mycket de kan men de släpper lite i taget.För mina föräldrar hände detta ständigt. De har alltid haft relativt nya bilar men ändå är det alltid en massa märkliga fel vid den årliga servicen och det dyker alltid upp ännu märkligare fel strax efter servicen. Jag har sagt till dem åtskilliga gånger att byta verkstad men nej, de trivs ju så bra med dem
När min bror så skulle göra praktik när han gick i åttan (för 26 år sedan så detta är alltså längesedan) så var han just på nämnda bilverkstad och han såg bil efter bil köras in på service som blev hämtade utan att någon ens hade tittat på dem eller i värsta fall där någon hade skruvat lite med dem så att ett dyrt fel skulle uppstå efter ett tag eller iallafall att några lampor behövde bytas. Allt beroende på bilägarens plånbok. När han ifrågasatte så menade verkstadschefen att folk var så löjliga med det där med årlig service och att det inte behövdes. Bara de fick sina stämplar i boken så var de nöjda och glada. Sen att de blev skinnade på x antal tusen varje gång valde han att strunta i. Allt detta kom min bror sen hem och berättade för våra föräldrar som sa att de inte trodde att verkstaden skulle lura just dem eftersom de hade varit kunder där så länge utan att de istället alltid fick så bra service där. De blev riktigt arga på min bror för att han som de sa "hade hittat på något så elakt". Hur man nu kan vilja stötta en firma som lurar övriga kunder och hur man kan vara så dum att man inte tror att det gäller en själv har jag tyvärr inget bra svar på. Nu är firman nerlagd sedan ett tiotal år men det övergår mitt förstånd hur en firma i ett litet samhälle kan gå runt i en så himla massa år utan att någon ställer dem mot väggen. Men kanske är det så att folk inte vågar ifrågasätta det som de inte kan precis som att många övriga hantverkare kan luras hur mycket som helst och det kommer fram först x antal år senare när firman redan har försvunnit ifrån marknaden och ingen ersättning finns att få. Jag menar hur många badrum har fått diverse läckage trots att det ska vara fackmannamässigt gjort? Det är ju inte alla som vet hur saker och ting ska vara och byggas utan man litar ju på att om man anlitar någon som kan så ska det bli bra. Sen finns det mängder av hantverkare som är superduktiga så det ska absolut inte falla någon skugga över den yrkeskategorin men som i alla branscher så finns det rötägg. Det är ju samma sak inom sjukvården. Om en läkare säger att du behöver den och den behandlingen så tror man självklart att det är det bästa för en. Sen får man värsta chocken när man i efterhand får veta vilka enorma risker det innebar med den operationen man gjorde eller att det läkaren sa inte alls stämde. Det är alltid tragiskt när människor utnyttjar en svagares position oavsett i vilket sammanhang det är.
Jag är så tacksam för att min sambo är ett mekaniskt geni så att han kan fixa våra bilar själv. Det finns inte något fel som min sambo inte kan laga på en bil men jag avskyr det faktum att man idag måste söka fram felen med hjälp av speciella dataprogram. Enda gången jag har tvingats lämna in min bil är just vid ett sådant tillfälle då de måste kolla med dataprogrammet vad koden betydde så att vi fick reda på vad felet var men snart lär väl de programmen finnas att få tag på till alla bilar så det löser sig nog med det också.
Jag har sökt mig till verkstad nära hemmet och upplever inte att jag blivit lurad men med det här i ryggen kanske jag borde kolla mer noga. Jag tycker inte att priserna för arbetet varit något speciellt och att delarna är dyra kan jag förstå med en bil där allt är el och dessutom av ett märke som är känt för att vara lite dyrare i delar. Jag har väl haft något fel här och där på den men jag tror inte att det är sådär extremt vanligt som det borde vara om någon har sönder den. Den som tar emot bilen är en allmänkunnande tjej och det känns lite roligt.
Möjligt att jag blev lite blåst ibland på en skrotverkstad dock men där fick jag begagnade delar och betalade kaffepengar på nästan alla reparationer.