Landsmót inställt

Sv: Landsmót inställt

Ja, det är verkligen jättetråkigt!!

"Tur" att jag ska jobba hela sommaren, så att jag ändå inte fått åka. Men trist både för nationen som behöver ekonomiskt tillskott och för islandshästsporten!

Är det pga. hästinfluensan? Hur går det där igentligen?

Som jag har förstått det så är det inte hästinfluensa, utan en bakteriell infektion som framför allt ger hosta som symptom. Sen diskuteras det om det är en virusinfektion som ligger bakom som gör hästarna mer känsliga för Streptococcus zooepidemicus, som odlas fram och som normalt sett inte ska ge så stora utbrott.

Det är i alla fall ingen fara för hästarna, men det tar några veckor för dem att återhämta sig, och under den tiden går det inte att träna. Och så vill man förstås inte samla massa hästar på samma ställe och riskera än mer smitta.

Men jättesynd att det inte blir något Landsmót!

Men då var det ju inte så farligt. Hade ju varit värre om hästinfluensa börjat härja där på Island. Vet du vad det kan vara för bakterie som ligger bakom och vart den kommit ifrån?

Bakterien heter alltså Streptococcus zooepidemicus, och finns över stora delar av världen, inklusive Sverige. Den ingår ofta som normalflora i de övre luftvägarna hos häst, men kan även ge infektion där och även kvarka om det vill sig illa.
Jag läste att den cirkulerade förra året och att de trodde att de fått bukt med smittan. Men tydligen blåste den tyvärr upp på nytt. De allra flesta hästar får milda symptom och jag tror att få dödsfall kommer att rapporteras.
Hästägare på Island uppmanas nu att släppa ut hästarna på bete i stora hagar och undvika att ha dem på stall för att minska smittrycket. Dräktiga ston är tydligen känsligare, men de är å andra sidan sällan på stall. När stallet sen är tomt bör det descinficeras.

Intressant! Vad kan det vara som gjort att bakterien fått nytt liv tro? Att den först bröt ut sedan lungnade sig och nu bröt ut igen. Hur många hästar är smittade?

Det är i alla fall ingen fara för hästarna, men det tar några veckor för dem att återhämta sig, och under den tiden går det inte att träna. Och så vill man förstås inte samla massa hästar på samma ställe och riskera än mer smitta.

Men jättesynd att det inte blir något Landsmót!

Ja det och sedan var det väl så också att hästarna som bar på bakterien vart extra känsliga så då ville de inte riskera att hästturister drog med sig för island okända bakterier och riskera att hästarna får någon ny sjukdom som inte funnits där tidigare.

Det stämmer nog bra det med. Immunsupprimerade djur ska inte träffa nya patogener. Då blir det dåligt!

Men det var nog inte lätt att fatta ett beslut att ställa in ett helt Landsmót liksom. Och nästa år är det ju VM som konkurrerar om islandshästvännerna också. Men det är nog bra att de kör nästa år i alla fall.

Va ??

ska de ha LM nästa år istället ??

Men då blir ju liksom ordningen galen....
Brukar ju vara LM vartannat år och VM vartannat år så att man kan få med sig båda, trodde jag :)

Hur tänker de då tro ??
Ska hästarna gå både LM och VM samma år ? Eller väntar de ytterligare 2 år på nästa VM för sina bästa hästar ?

Tja de tänkte nog på hästarnas hälsa i första hand.

Det är nog ganska få hästar som går både Landsmót och VM. Blir det krock är det nog Landsmót som hägrar mest :D

De bästa hästarna är hittar man väl ändå på Landsmót, eller? :angel:

Jag vill också gärna veta hur de tänker- ska de ha LM både 2011 OCH 2012 kanske, för att komma i fas?

Jag håller med Yeahnny, Landsmót i Rvk är inget som lockar mig, var där 2000 och det var det tråkigaste Landsmór jag varit på. Ingen Landsmótsstämmning överhuvudtaget, det kunde varit vilket "stórmót" som helst.

Varför är du emot Landsmót i Reykjavík?
Jag är i högsta grad för, då jag har gratis boende i huvudstaden :angel:

Har jag med, och det är just det som är problemet, alla blir utspridda på olika platser och "sveitaball" turns into laugavegur djamm istället (du borde förstå vad jag menar) och festa på laugavegur kan man ju göra närsomhelst ;)

+ till Mist

Jag förstår vad ni menar, och det är klart att sveit-känslan försvinner, men ack så skönt att slippa tälta :p

Vi får se vad de beslutar helt enkelt.

Jag tror nog LM blir i Reykjavik 2012 trots att det blir LM 2011 på norra. Och det trots alla dessa protester från islänningarna som inte vill ha LM i Reykjavik (inkl. jag)..

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 270
Senast: Squie
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 945
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025