Landskapsmat med mera!

Sv: Landskapsmat med mera!

I Tornedalen äter vi dopp i kopp. Helst ska det vara färsk mandelpotatis som man doppar i en kopp med smält smör (och ev. lite poatisvatten, lök och gräslök i). Serveras med fisk i valfri form. Gudomligt till halstrad fisk :d
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Gustafskorv har vi ju här i Dalarna,vet inte hur vanligt det är runt om i Sverige?
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Kl
Kom på en Uppländsk efterrätt också, tyvärr minns jag inte vad den heter, men det är en "misslyckad" sockerkaka (den är som lite knäckig istället för fluffig) som smakar salt snarare än socker. Jättegod!

Jag tackar min kära sambo, han satt trots allt inne med svaret, trots att han inte ens visste det själv... :P Fiskarhustruns kaka var det jag var ute efter.

Jag frågade även min morfar vad dom åt när han var liten, som kan vara speciellt för orten och svaret jag fick av honom var brax, kokad eller saltad (morfar föredrog helt klart den saltade).
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Det finns skrädmjöl att köpa i vanlig mataffär och receptet ska stå på paketet :) Är dock ganska svårt att göra tror jag om man inte vet hur det ska vara i konsistensen. Riktig nävgröt ska också helst göras i en stooor kastrull över öppen eld :)

Åk till Värmland och besök någon bilmässa/fiskekväll eller liknande så ska du se att det serveras nävgröt ;)

Jag är född & har bott i Värmland hela mitt liv men har aldrig under mina snart 23år ens hört talas om nävgröt. Aldrig! :o Vart tusan finns det? Förutom bilmässor tydligen då som du skrev. :p Längst ut i skogarnas skog?
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Idag är det ju våffeldagen! Hur äter man våfflorna där i bor?? Och hur gör ni personligen? Lika, annorlunda?

//r

Här har folket en ganska läskig vana när det kommer till våfflor. Den ska ätas fylld med potatismos och varmkorv. Sen tvistar de lärde om det ska vara sylt, bostongurka eller räksallad till :yuck::wtf::eek:
 
Sv: Landskapsmat med mera!

I Tornedalen äter vi dopp i kopp. Helst ska det vara färsk mandelpotatis som man doppar i en kopp med smält smör (och ev. lite poatisvatten, lök och gräslök i). Serveras med fisk i valfri form. Gudomligt till halstrad fisk :d

Åh rätt in i barndomen!:love:

Jag vill minnas rökt fisk, självklart upptagen av moffa, tillsammans med dopp i kopp. Nuförtiden äter jag det alldeles för sällan...
 
Sv: Landskapsmat med mera!

kl

vad roligt med så många svar i tråden!

Tramptass: Haha, ja det där läste jag om i tidningen, tror jag! Fast det låter gott, tycker jag!

Fibusen: Ja, Gustavskorv ja, det tror jag inte finns/är vanligt nån annanstans! Och på tal om Dalarna, ät inte falukorv nån annanstans om ni är från Dalarna.. smakar nada!

Appropå flädersaften så håller jag med där med, det måste vara vanligare söderut.

-------

Om några veckor ska jag förresten åka till Öland för första gången! Då ska jag äta öländska kroppkakor! =D


//r
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp